Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2023-24
§71 Alm.del Bilag 84
Offentligt
2888845_0001.png
Enhed: Psykiatri og Misbrug
Sagsbeh.: linb
Koordineret med:
Sagsnr.: 2023 - 5809
Dok. nr.: 54646
Dato: 22-03-2024
Aftale mellem regeringen, Danske Regioner og KL om udmøntning,
implementering og opfølgning på Aftale om en 10-årsplan for psykiatrien og
mental sundhed (2022) og Aftale om en bedre psykiatri (2023)
Indledning
Indsatsen for mennesker med psykisk sygdom i Danmark er stærkt udfordret og har været det længe. Der
er behov for at sætte ind med vedvarende og gradvise løft af det samlede psykiatriområde, så danskerne
kan have samme tillid til, at de får en god og rettidig behandling, uanset om de rammes af en fysisk eller
en psykisk sygdom.
Regeringen har derfor indgået en bred aftale med Folketingets partier med
”Aftale
om en bedre psykiatri -
hurtigere behandling til børn og unge, bedre akut hjælp og større tryghed for medarbejderne”
af 24.
november 2023 som led i regeringens tilkendegivelser om fortsat at ville løfte psykiatrien og sikre en fuldt
finansieret 10-årsplan for psykiatrien frem mod 2030, hvor psykiatrien vil være løftet med 4,3 mia. kr.
siden 2019. Aftalen tilfører midler til den gradvise opbygning af kapaciteten i psykiatrien, og denne
udmøntningsaftale sætter retning for den konkrete anvendelse af de tilførte midler. Regeringen, Danske
Regioner og KL har en ambition om i fællesskab at arbejde for den gradvise styrkelse af psykiatrien.
Parterne forpligter sig med denne udmøntningsaftale på at medvirke til at gennemføre aftalens
initiativer.
Med
Aftale om 10-årsplanen for psykiatrien og mental sundhed
fra september 2022 blev retningen sat for
den politiske forpligtelse til at udvikle det samlede psykiatriområde, herunder socialpsykiatrien, og
indsatsen for bedring af den mentale sundhed i Danmark over en 10-årig periode. Aftalen byggede
økonomisk oven på de 600 mio. kr. til den regionale psykiatri afsat med finansloven for 2020. Aftalen tog
udgangspunkt i de prioriterede indsatsområder og dertil knyttede anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen og
Social- og Boligstyrelsens faglige oplæg.
Regionerne og kommunerne spiller en helt afgørende rolle i den konkrete udformning af faglige modeller
og anbefalinger, som følger af de to aftalers initiativer, og i at få omsat initiativerne i praksis og sikre lokal
forankring heraf til gavn for patienter, pårørende og medarbejdere i psykiatrien og socialpsykiatrien og
derigennem medvirke til at drive udvikling af det samlede psykiatriområde frem.
Formålet med nærværende udmøntningsaftale mellem regeringen, Danske Regioner og KL er følgende:
-
at fastlægge den økonomiske fordeling af midler mellem regioner og kommuner for de initiativer
i
Aftale om en 10-årsplan for psykiatrien,
som skal implementeres i 2024, og som har forudsat
færdiggørelse af et faglige forarbejde
-
at tydeliggøre den fastlagte fordeling af midler i
Aftale om en bedre psykiatri
mellem regioner og
kommuner for relevante initiativer
§71, Alm.del - 2023-24 - Bilag 84: Monitorering af tvang i psykiatrien for perioden 1/1-2023 - 31/12-2023, fra indenrigs- og sundhedsministeren
-
-
-
at fastlægge retning for anvendelse af midlerne for relevante initiativer i hhv.
Aftale om en 10-
årsplan for psykiatrien
og
Aftale om en bedre psykiatri
at fastlægge en konkret ny målsætning for nedbringelse af tvang i psykiatrien samt monitorering
heraf
at aftale indgåelse af ny udmøntningsaftale for initiativer i
Aftale om en bedre psykiatri,
for hvilke
fordeling af midler forudsætter færdiggørelse af et fagligt arbejde
Med aftalen udmøntes således samlet 726,6 kr. til kommuner og regioner i 2024, 667,3 mio. kr. i 2025,
673,1 mio. kr. fra 2026 og frem,
jf. bilag 1.
Til kommunerne udmøntes 324,9 mio. kr. i 2024, 308,9 mio. kr. i 2025 og 312,8 mio. kr. fra 2026 og frem.
Til regionerne udmøntes 401,7 mio. kr. i 2024, 358,5 mio. kr. i 2025, 360,3 mio. kr. fra 2026 og frem.
Derudover er 11,2 mio. kr. i 2024, 9,7 mio. kr. i 2025 og 2026 og 8,3 mio. kr. fra 2027 og frem allerede
udmøntet til regionerne via bloktilskud for 2024.
Hertil kommer to puljer i regi af Social-, Bolig- og Ældreministeriet med 25 mio. kr. hver til lokal
prioritering af indsatser, der skal øge trygheden for medarbejdere og borgere.
Side 2
§71, Alm.del - 2023-24 - Bilag 84: Monitorering af tvang i psykiatrien for perioden 1/1-2023 - 31/12-2023, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Aftale om en 10-årsplan for psykiatrien og mental sundhed (2022)
I dette afsnit aftales den nærmere fordeling af midler mellem regioner og kommuner, ligesom der gives
retning for anvendelse af midler i forbindelse med implementeringen af relevante initiativer i
Aftale om
en 10-årsplan for psykiatrien.
Lettilgængeligt behandlingstilbud i kommunerne til børn og unge med psykisk mistrivsel af
ensartet høj kvalitet
Børn og unge i psykisk mistrivsel, og deres familier, skal have hurtig hjælp, når behovet opstår og med så
tæt en kobling til barnet/den unges hverdagsmiljø som muligt. Det er væsentligt, at der sættes ind med et
tilbud, der passer til den enkelte og familiens forudsætninger og behov. Det lettilgængelige
behandlingstilbud skal i overensstemmelse med de faglige rammer tilbyde behandling af ensartet og høj
kvalitet på tværs af kommuner og skal som udgangspunkt bestå af dokumenterede/evidensbaserede
metoder i form af manualbaserede behandlinger. Parterne har bidraget til udarbejdelsen af de faglige
rammer for tilbuddet, som bl.a. beskriver udredning og behandling i tilbuddet, målgruppen for tilbuddet
og sammenhængen med øvrig relevant hjælp.
Parterne er enige om, at det nye lettilgængelige kommunale behandlingstilbud til børn og unge med
psykisk mistrivsel og symptomer på psykisk lidelse er en hjørnesten i den samlede tilbudsvifte til børn og
unge– i tæt samspil med de øvrige tilbud og rammer i kommunerne og den regionale børne-
/ungepsykiatri. Tilbuddet skal således sikre hurtig afklaring af, hvilken hjælp og evt. behandling, der er
brug for til barnet, den unge og deres familier.
Man kan frit henvende sig i tilbuddet, og parterne lægger vægt på, at det gennem en grundig forsamtale
hurtigt afdækkes både, om tilbuddet er relevant, og om andre tilbud kan hjælpe barnet, den unge og
familien. Der skal være et helhedsorienteret fokus på at give en hjælp, der passer til behovet. Er det
lettilgængelige tilbud relevant, iværksættes en screeningssamtale med henblik på, at man sammen med
barnet/den unge og forældrene tilrettelægger den relevante behandling.
En tidlig lettilgængelig indsats med mulighed for lettere behandling skal udfylde et behov for hjælp til en
meget bred målgruppe af børn og unge. Det nye tilbud skal hjælpe børn og unge i psykisk mistrivsel.
Indsatsen skal også bidrage til at mindske risikoen for, at der bliver behov for behandling i den regionale
børne- og ungepsykiatri. Det skal også sikres, at de praktiserende læger er velinformerede om tilbuddet
og henviser til det, hvor det er relevant. Det er samtidig vigtigt, at regionerne bistår det lettilgængelige
behandlingstilbud ift. generel og konkret vurdering af behovet for henvisning til børne- og
ungdomspsykiatrien, løbende faglig bistand og medvirker til koordinering af gode tværsektorielle forløb.
Derudover skal regionerne via initiativet om hurtig opstart i børne- og ungepsykiatrien bidrage til, at også
børn og unge med behov for behandlingsindsats i psykiatrien får hurtig hjælp.
Det har ligget som en forudsætning for arbejdet med de faglige rammer, at tilbuddet og de faglige
samarbejder skal kunne implementeres inden for den afsatte økonomiske ramme på 250 mio. kr. årligt.
I forbindelse med økonomiaftalerne for 2024 blev der udmøntet 100 mio. kr. (2023-pl) i 2023 til
kommunerne til begyndende opbygning af tilbuddet.
Nærmere om tilbuddet i boks 1.
Side 3
§71, Alm.del - 2023-24 - Bilag 84: Monitorering af tvang i psykiatrien for perioden 1/1-2023 - 31/12-2023, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2888845_0004.png
Boks 1
Lettilgængelige behandlingstilbud i kommunerne til børn og unge med psykisk mistrivsel og symptomer
på psykisk lidelse
Parterne er enige om, at de faglige rammer for behandlingstilbuddet indebærer følgende
fordeling af den økonomiske ramme mellem regioner og kommuner:
2024: 11,4 mio. kr. regioner og 247,1 mio. kr. til kommunerne og fremefter (2024-pl).
Parterne er enige om, at kommunerne skal have igangsat tilbuddet, så børn og unge i løbet af
2024 kan modtage behandling i tilbuddet. Parterne er ligeledes enige om, at det
lettilgængelige behandlingstilbud er fuldt implementeret inden udgangen af 2025.
Parterne er enige om, at behandlingstilbuddet skal opleves som lettilgængeligt og skal sikre, at
der ydes den rette hjælp på rette tidspunkt. Ved fuld implementering af tilbuddet skal
kommunerne som servicemål tilstræbe, at forsamtalen kan afholdes senest 14 dage efter
første henvendelse. Indsatsen tilstræbes endvidere tilrettelagt således, at der for børn/unge,
hvor det allerede ved første kontakt er tydeligt, at barnet/den unge er i målgruppen for
behandling, kan afholdes screeningssamtale senest 30 dage efter første henvendelse til
tilbuddet.
De enkelte kommuner fastsætter servicemål for den videre behandling i tilbuddet.
Parterne er enige om, at kommunerne inddrager børne- og ungepsykiatrien i forhold til at
understøtte tilbuddet, og at sundhedsklyngerne løbende bør drøfte tilbuddets funktion og
bidrage til effektivt samarbejde og koordination med øvrige regionale og kommunale tilbud,
herunder navnlig i forhold til samspillet med de praktiserende læger. Parterne er enige om, at
kommunerne skal informere om tilbuddet og tilstræbe at kommunikere tydeligt herom.
Parterne er enige om, at der skal arbejdes for, at tilbuddet kan lægge sig op ad eksisterende IT-
strukturer mhp. understøttelse af sammenhæng og kvalitet. Parterne vil indgå i videre dialog
om udviklingsopgaver i forhold til tilpasninger af kommunernes systemer, som vil være
hensigtsmæssige i en opstartsfase af tilbuddet.
Parterne er enige om at indgå i videre dialog om monitorering og aktivitetsregistreringer med
henblik på fra opstarten af tilbuddet at skabe det nødvendige datagrundlag for at foretage
løbende justeringer og evaluering af behandlingstilbuddet. Sundhedsstyrelsens evaluering af
det lettilgængelige behandlingstilbud i 2026, vil bl.a. bygge på dette datagrundlag. Parterne er
enige om at følge implementeringen af tilbuddet tæt og drøfte dette to gange årligt.
Evalueringen skal bl.a. belyse aktiviteten og indholdet i behandlingstilbuddet, herunder
hvorvidt indtag og flow af børn og unge i de forskellige trin i tilbuddet er hensigtsmæssigt og
svarer til det forventede.
I det omfang at aktivitet i behandlingstilbuddet i væsentlig grad afviger fra det forudsatte
niveau, er parterne enige om at drøfte, hvordan tilbuddet kan tilrettelægges mest
hensigtsmæssigt i overensstemmelse med de faglige rammer og inden for den afsatte
økonomi.
Forløbsbeskrivelser
Danske Regioner og KL er enige i, at det er afgørende med sammenhængende og helhedsorienterede
forløb for mennesker med svære psykiske lidelser, og i behovet for forløbsbeskrivelser som et værktøj til
Side 4
§71, Alm.del - 2023-24 - Bilag 84: Monitorering af tvang i psykiatrien for perioden 1/1-2023 - 31/12-2023, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2888845_0005.png
at sikre samarbejde og koordinering på tværs af sektorer samt høj kvalitet i forebyggelse, udredning,
behandling og rehabilitering/recovery på tværs af landet. Parterne har bidraget indgående til
udarbejdelsen af forløbsbeskrivelserne for hhv. voksne med psykoselidelser og for børn og unge med
psykoselidelser.
En forløbsbeskrivelse indeholder faglige anbefalinger for den tværsektorielle og koordinerede sundheds-
og socialfaglige indsats for en given psykisk lidelse. Det er et værktøj, som kan understøtte, at mennesker
med svære psykiske lidelser tilbydes en sammenhængende, systematisk, ensartet og virkningsfuld indsats
på tværs af sektorer. En forløbsbeskrivelse bidrager til at tydeliggøre opgavefordelingen samt
koordinering og kommunikation mellem alle involverede parter i forløbet.
Forløbsbeskrivelserne kan anvendes som rettesnor for tilrettelæggelsen af indsatserne i hhv. regioner og
kommuner for målgruppen for forløbsbeskrivelsen.
Midler til implementering af forløbsbeskrivelserne skal ses i sammenhæng med det generelle fokus på
kapacitetsopbygning ifm. den generelle tilførsel af midler til psykiatriområdet bredt set, som bidrager til
at understøtte en gradvis kapacitetsudvidelse og forbedring af indsatsen over for mennesker med psykisk
sygdom
Nærmere om implementering af forløbsbeskrivelser i boks 2.
Boks 2
Implementering af forløbsbeskrivelser for hhv. voksne med psykoselidelser og for børn og unge med
psykoselidelser
Danske Regioner og KL er enige i, at forløbsbeskrivelserne for hhv. voksne og for børn og unge
med psykoselidelser udgør et fagligt grundlag for tilrettelæggelsen af forløb for målgrupperne
inden for såvel som mellem regioner og kommuner.
Parterne er enige i at forløbene styrkes med følgende økonomiske ramme: 138,0 mio. kr. i 2024
og 2025 og 142,8 mio. kr. i 2026 og frem (2024-pl).
Midlerne fordeles med 106,3 mio. kr. til regionerne og 31,7 mio. kr. til kommunerne i 2024 og
2025 og fra 2026 og frem med 107,1 mio. kr. til regionerne og 35,7 mio. kr. til kommunerne
(2024-pl).
Regionerne prioriterer midlerne til udbredelse af ambulant, tværfaglig behandling af
målgruppen, eksempelvis i form af OPUS.
Kommunene prioriterer midlerne til at styrke koordineringen i forløb for målgruppen.
Det bemærkes, at Sundhedsstyrelsen udarbejder en evaluering af arbejdet med forløbsbeskrivelserne i
2026.
Botilbudsteams
Udbredelse af regionale botilbudsteams kan medvirke til at sikre bedre overgange for borgere på botilbud
i socialpsykiatrien, der udskrives fra behandlingspsykiatrien. Regionale botilbudsteams kan støtte
borgerne ved indlæggelse, under indlæggelse og ved udskrivning fra behandlingspsykiatrien til
kommunale og private botilbud. Midlerne afsat til initiativet skal ses i sammenhæng med midlerne til at
implementere forløbsbeskrivelser for hhv. børn og voksne med psykoselidelser. De faglige rammer for
udbredelse af regionale botilbudsteams færdiggøres i 2. kvartal 2024. Danske Regioner har bidraget til
Side 5
§71, Alm.del - 2023-24 - Bilag 84: Monitorering af tvang i psykiatrien for perioden 1/1-2023 - 31/12-2023, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2888845_0006.png
udarbejdelsen af de faglige rammer. Det har været en forudsætning for arbejdet med de faglige rammer,
at implementering af de faglige rammer er muligt inden for den afsatte økonomiske ramme.
Nærmere om regionale botilbudsteams i boks 3.
Boks 3
Udbredelse af regionale botilbudsteams
Midlerne til implementering udmøntes til regionerne. Der er afsat 59,8 mio. kr. i 2024 og
61,0 mio. kr. årligt i 2025 og frem hertil (2024-pl).
Kvalitetsgrupper på psykiatriområdet
Kvalitetsgrupper på psykiatriområdet skal bidrage til at understøtte en langsigtet faglig udvikling og
kontinuerlig kvalitetsforbedring i den samlede indsats for mennesker med psykiske lidelser på tværs af
praksissektor, kommune og på sygehus.
Sundhedsstyrelsen har til opgave at udarbejde nationale kliniske anbefalinger af særlig kompleks karakter
på psykiatriområdet.
Regionerne har i 2023
etableret tre DMPG’er (Danske
Multidisciplinære Psykiatri Grupper), som skal
udarbejde kliniske retningslinjer og styrke forskning og videndeling i psykiatrien med henblik på at øge
kvaliteten i behandlingen af mennesker med psykiske lidelser. De tre DMPG’er er:
skizofreni, ADHD og
depression. For disse er der
i forvejen kliniske kvalitetsdatabaser. De tre DMPG’er har udarbejdet
deres
første kliniske retningslinjer.
I regionerne er det besluttet, at de næste to nye DMPG’er skal være for hhv. bipolar lidelse og
dobbeltdiagnose, og som skal etableres i løbet af 2024. Der er afsat 2,4 mio. kr. (2023-pl) årligt i perioden
2023-2026 til kvalitetsgrupperne. Med aftale om regionernes økonomi 2024 er der udmøntet 1,4 mio. kr.
årligt til regionerne i perioden og 1,0 mio. kr. til Sundhedsstyrelsen (2023-pl).
Nærmere om kvalitetsgrupperne på psykiatriområdet i boks 4.
Boks 4
Etablering
af kvalitetsgrupper på psykiatriområdet (DMPG’er)
Parterne er enige om, at målet er, at regionerne frem til 2026 i alt etablerer mellem 7 og 9
DMPG’er inden for den økonomiske ramme.
Kliniske kvalitetsdatabaser
Parterne er enige i behovet for at styrke en langsigtet faglig udvikling og kontinuerlig kvalitetsforbedring i
den samlede indsats for mennesker med psykiske lidelser.
For at understøtte rammerne for forskning, vidensudvikling og kvalitetsarbejde skal de kliniske
kvalitetsdatabaser på det psykiatriske område udbygges og styrkes mhp. at medvirke til at sikre ensartet
behandling af høj kvalitet. Med aftalen er der afsat 9,4 mio. kr. (2023-pl) i 2024 og 8,0 mio. kr. (2023-pl)
fra 2025 og frem til initiativet, og med aftale om regionernes økonomi for 2024 blev midlerne udmøntet
til regionerne via det regionale bloktilskud til anvendelse i regi af Regionernes Kliniske
Kvalitetsudviklingsprogram (RKKP) til udvikling, etablering og drift af kliniske kvalitetsdatabaser på
psykiatriområdet.
Side 6
§71, Alm.del - 2023-24 - Bilag 84: Monitorering af tvang i psykiatrien for perioden 1/1-2023 - 31/12-2023, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2888845_0007.png
Regionerne etablerer i 2024 en klinisk kvalitetsdatabase for dobbeItdiagnose. Dette sker i tæt
sammenhæng med etablering af en DMPG for dobbeltdiagnose, idet der er et fagligt sammenfald.
Nærmere om kvalitetsdatabaserne i boks 5.
Boks 5
Styrkelse af kliniske kvalitetsdatabaser
Parterne er enige i, at målet er, at der årligt etableres 2 -3 nye kliniske kvalitetsdatabaser på
psykiatriområdet svarende til etablering af nye DMPG’er og inden for samme
sygdomsområder, og at eksisterende databaser på psykiatriområdet løbende opdateres og
udbygges.
Side 7
§71, Alm.del - 2023-24 - Bilag 84: Monitorering af tvang i psykiatrien for perioden 1/1-2023 - 31/12-2023, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Aftale om en bedre psykiatri
- hurtigere behandling til børn og unge, bedre akut hjælp og større tryghed
for medarbejderne (2023)
Aftale om en bedre psykiatri
prioriterer indsatser inden for temaerne Forebyggelse af selvmord og hjælp,
når der er akut behov for det, Øget tryghed og forebyggelse af vold, Bedre hjælp til børn og unge samt
Mindre tvang i psykiatrien.
Det er vigtigt med den rette hjælp, når mennesker er i alvorlig krise. Det gælder ikke mindst, når man er
til fare for sig selv eller til fare for andre. En styrkelse af de akutte psykiatriske behandlingstilbud, en
national psykiatrisk akuttelefon og det psykosociale beredskab vil bidrage væsentligt til at sikre hjælp, når
der er akut behov for det.
Det er afgørende, at der er et godt og trygt arbejdsmiljø for personale og patienter. Medarbejderne er
det altafgørende fundament i psykiatrien, og de skal ikke være utrygge ved at gå på arbejde. Der er
således prioriteret konkrete tryghedsskabende indsatser efter lokale behov i kommunerne og regionerne.
For mange børn og unge mistrives. Og for nogle børn og unge er den en risiko for, at mistrivslen udvikler
sig til en egentlig psykisk lidelse, fordi der ikke bliver taget hånd om dem i tide. Derfor er der prioriteret
indsatser, der bl.a. skal sikre hurtigere behandling i børne- og ungdomspsykiatrien samt en systematisk
opfølgning efter endt behandling.
I det følgende tydeliggøres den i
Aftale om en bedre psykatri
fastlagte fordeling af midler mellem regioner
og kommuner for de initiativer, hvor stillingtagen hertil ikke forudsætter et fagligt arbejde. Desuden
fastlægges retning for anvendelse af midler for relevante initiativer.
Styrket digitalt behandlingstilbud
Til at styrke digitale tilbud er der afsat 20,0 mio. kr. fra 2024 og frem til Center for Digital Psykiatri i Region
Syddanmark mhp. udvidelse af behandlingskapaciteten frem mod 2027. Midlerne udmøntes ved direkte
tilskud. Desuden er der afsat 3,0 mio kr. fra 2024 og frem til VIRTU Research Group i Region
Hovedstadens Psykiatri til at understøtte deres aktiviteter, herunder kliniske forsøg med virtuel reality-
behandling af patienter med alvorlige psykiatriske diagnoser. Midlerne udmøntes ved direkte tilskud.
Ved fuld indfasning i 2027 ventes kapaciteten at være øget med ca. 6.000 flere udredende videosamtaler
og ca. 4.000 flere behandlingsforløb om året. Initiativet indeholder også midler til digitale
selvhjælpsprogrammer uden psykologstøtte og forventes at kunne tilbyde op mod 20.000 forløb årligt.
Øget tryghed og sikkerhed for medarbejdere på socialpsykiatriske botilbud
Til at styrke fokus på og indsatsen ift. det voldsforebyggende arbejde på socialpsykiatriske botilbud er der
afsat 30 mio. kr. årligt fra 2024 og frem. I 2024 udmøntes midlerne ved en ansøgningspulje, som kan
søges af offentlige, private som selvejende socialpsykiatriske botilbud. Fra 2025 og frem anvendes
midlerne til kommunerne til understøttelse af socialpsykiatriske botilbuds voldsforebyggende arbejde.
Den nærmere prioritering af midlerne aftales mellem Social-, Bolig- og Ældreministeriet og KL.
Tryghedspakke til medarbejdere i psykiatrien
Til at iværksætte lokale ønsker til tryghedsskabende indsatser i den regionale behandlingspsykiatri og
socialpsykiatrien er der afsat 100 mio. kr. i 2024 i en tryghedspakke med de prioriterede midler i
tryghedspakken. Midlerne udmøntes med 50 mio. kr. til den regionale psykiatri mhp. lokal prioritering af
indsatser, der skal øge trygheden for medarbejdere og patienter. På det socialpsykiatriske område
afsættes 25 mio. kr. til en ansøgningspulje, der kan søges af kommuner, regioner, private og selvejende
Side 8
§71, Alm.del - 2023-24 - Bilag 84: Monitorering af tvang i psykiatrien for perioden 1/1-2023 - 31/12-2023, fra indenrigs- og sundhedsministeren
socialpsykiatriske botilbud samt 25 mio. kr. til en tildelingspulje på børn- og ungeområdet til kommuner
og regioner ligeledes mhp. lokal prioritering af indsatser, der skal øge trygheden for medarbejdere og
borgere.
Forløbsbeskrivelse for børn og unge med autisme
Til forløbsbeskrivelsen for børn og unge med autisme, er der afsat 51,2 mio. kr. i 2024 og 60 mio. kr. fra
2025 og frem. I 2024 skal 20,0 mio. kr. benyttes til at kickstarte den løbende kapacitetsopbygning i
regionerne til til initiativet. De resterende 30 mio. kr. fordeles ligeligt mellem regioner og kommuner i
2024. Efter færdiggørelse af forløbsbeskrivelsen tages der stilling til fordelingen af midlerne afsat fra 2025
og frem, udover de 20 mio. kr., som er afsat til regional kapacitet. Parterne inddrages tæt i arbejdet med
at udforme forløbsbeskrivelsen, som udarbejdes under hensyntagen til den afsatte økonomiske
implementeringsramme.
Hurtig opstart af behandling i børne- og ungdomspsykiatrien
Til en opstartsbehandlingspakke, som har til formål at sikre hurtigere opstart af behandling efter visitation
til og under udredning i børne-og ungdomspsykiatrien, er der afsat 51,6 mio. kr. i 2024 og 60,0 mio. kr. i
2025 og årligt frem.
I 2024 skal 35,4 mio. kr. benyttes til at kickstarte den løbende kapacitetsopbygning i regionerne til
initiativet i børne- og ungdomspsykiatrien. De resterende 15,0 mio. kr. i 2024 anvendes til
implementering i den regionale børne- og ungdomspsykiatri, når de faglige rammer for tilbuddet er klar
ved udgangen af 3. kvartal 2024. Danske Regioner inddrages tæt i arbejdet med at udforme
behandlingspakken, som udarbejdes under hensyntagen til den afsatte økonomiske
implementeringsramme.
Systematisk opfølgning efter endt forløb i børne- og ungdomspsykiatrien
Til modellen for systematisk opfølgning efter endt forløb i børne- og ungdomspsykiatrien er der afsat 20,9
mio. kr. i 2024 og 30 mio. kr. fra 2025 og frem. I 2024 skal 19,7 mio. kr. benyttes til den løbende
kapacitetsopbygning til initiativet i børne- og ungdomspsykiatrien. Fra 2025 og frem udmøntes midlerne
til regionerne til drift af tilbuddet. Parterne inddrages tæt i arbejdet med at udforme indsatsen, som
udarbejdes under hensyntagen til den afsatte økonomiske implementeringsramme.
Styrket hjælp til mennesker med spiseforstyrrelser
Til at styrke behandlingen af mennesker, der lider af en spiseforstyrrelse, og som ofte også har en
samtidig selvskadende adfærd, er der afsat 30 mio. kr. årligt fra 2024 og frem til regionerne. Midlerne skal
prioriteres af regionerne mhp. at øge kvaliteten i behandlingen, udbygge behandlingskapaciteten og
nedbringe ventetider og tilbagefald for målgruppen.
Kommmende udmøntningsaftale
En række initiativer i
Aftale om en bedre psykatri
forudsætter færdiggørelse af faglige arbejder eller
politisk forhandling, førend fordelingen af midler mellem regioner og kommuner til implementering og
drift kan fastlægges. De relevante initiativer er følgende:
-
-
-
-
Handlingsplan for forebyggelse af selvmord og selvmordsforsøg
Styrket psykosocial indsats ved beredskabshændelser
National psykiatrisk akuttelefon og styrkelse af akutte psykiatriske behandlingstilbud
Forløbsbeskrivelse for børn og unge med autisme
Fsva. handlingsplanen lægges der op til at finde en forståelse med parterne om udmøntningen af
midlerne umiddelbart efter afslutning på de politiske forhandlinger i særskilt udmøntningsaftale.
Side 9
§71, Alm.del - 2023-24 - Bilag 84: Monitorering af tvang i psykiatrien for perioden 1/1-2023 - 31/12-2023, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2888845_0010.png
Parterne er enige om at indlede drøftelser om en udmøntningsaftale for de øvrige ovenstående initiativer
senest ultimo 2024. Økonomien for de enkelte initiativer drøftes parallelt med udarbejdelsen af de faglige
forarbejder mhp. sikre hensyntagen til aftalt økonomisk ramme. Parterne vil inddrages hvor relevant i det
faglige forarbejde.
Mindre tvang i psykiatrien
Danske Regioner og KL er enige i behovet for et vedvarende fokus på arbejdet med at forebygge og
nedbringe anvendelsen af tvang i psykiatrien, og om behovet for et særskilt fokus på forløbende forud for
tvangsindlæggelser. Tvang i psykiatrien er indgribende over for den enkelte patient og skal undgås så vidt
muligt. I visse situationer er udøvelse af tvang en nødvendig foranstaltning for at drage omsorg for et
menneske, når den pågældende ikke er i stand til at tage vare på sig selv eller er farlig for sine omgivelser.
Udøvelse af tvang skal derfor altid være tegn på omsorg og på en god kvalitet af den psykiatriske indsats.
Når tvang alligevel er nødvendig, skal det ske så skånsomt som muligt, med størst mulig hensyntagen til
den enkelte og ud fra
psykiatrilovens ”mindste middels princip”.
Parterne er enige om, at der skal være et særligt fokus på nedbringelse af tvang over for børn og unge.
Samtidig anerkendes det, at opgørelsen af anvendelsen af tvang over for børn og unge vil stige som
konsekvens af, at regeringen har stillet forslag om, at mindreårige patienter under 15 år får mulighed for
at give informeret samtykke til behandling, og at det således ikke længere vil være muligt at registrere
behandling uden den mindreåriges samtykke som magtanvendelse.
Der er afsat en varig økonomisk ramme til regionerne til at understøtte partnerskabsaftalen mhp. at øge
kvaliteten af det forebyggende arbejde og bidrage til generelt bedre kvalitet i behandlingen og
derigennem reducere anvendelsen af tvang. Arbejdet med at nedbringe tvang hænger sammen med den
generelle kapacitet i psykiatrien, hvorfor midlerne skal ses i sammenhæng med den generelle
kapacitetsopbygning, som blev igangsat med Aftale om en 10-årsplan for psykiatrien (2022) samt den
igangværende og kommende prioritering af et samlet løft af psykiatrien frem mod 2030.
Nærmere om initiativer vedr. mindre tvang i psykiatrien i boks 6.
Ny partnerskabsaftale
se bilag 2.
Boks 6
Mindre tvang i psykiatrien
Ny tvangsmålsætning
Danske Regioner og regeringen er enige om en ny målsætning for nedbringelse af tvang for de
tvangsformer, der opleves mest indgribende og opstår i akutte situationer:
Antallet af episoder med bæltefiksering, fastholdelse og akut beroligende medicin med
tvang pr. 100.000 borgere reduceres med 30 pct. frem mod 2030.
Parterne er enige om, at der skal være et særligt fokus på børn og unge.
Den nye målsætning og opfølgning herpå er nærmere beskrevet i partnerskabsaftalen (bilag
2).
Undersøgelse af forløb forud for tvangsindlæggelse
Regeringen, Danske Regioner og KL er enige om, at det hidtidige arbejde med at forebygge og
nedbringe tvang har haft sit primære fokus på tvang anvendt
under
indlæggelse. Patienter, der
Side 10
§71, Alm.del - 2023-24 - Bilag 84: Monitorering af tvang i psykiatrien for perioden 1/1-2023 - 31/12-2023, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2888845_0011.png
bliver indlagt
med
tvang, er imidlertid i øget risiko for at blive udsat for tvang under
indlæggelse sammenlignet med frivillige indlæggelser.
Parterne er enige om, at der af hensyn til at sikre et mere kvalificeret arbejde med at
forebygge tvangsindlæggelser, er behov for at identificere og indsamle data om forløbet, der
leder op til en tvangsindlæggelse. Parterne forpligter sig til at bidrage til dette arbejde.
Undersøgelse af mindre indgribende tvangsformer
Danske Regioner noterer sig det igangværende arbejde med at undersøge muligheden for
alternative, mindre indgribende tvangsformer, som kan medvirke til at forebygge yderligere
brug af tvang, eller erstatte mere indgribende tvangsformer med mindre indgribende
tvangsformer. Dette i lyset af, at behovet for at sikre, at handlemulighederne i den regionale
psykiatri er tidssvarende og kan tage tilstrækkelig højde for den enkeltes subjektive opfattelse
og vurdering af indgrebet.
Parterne er enige om, at det er en afgørende forudsætning for undersøgelsen, at grundlaget
for, hvornår tvang kan iværksættes, ikke lempes, og at eventuelle nye tvangsformer ikke må
føre til et generelt øget omfang af tvang.
Arbejdet afsluttes senest ved udgangen af 1. halvår 2024 mhp. efterfølgende forhandlinger
med Folketingets partier om behov for ændringer i lovgrundlaget.
Økonomi
Der er afsat følgende økonomiske ramme til at understøtte det tvangsforebyggende arbejde i
psykiatrien: 16,2 mio. kr. i 2024, 16,8 mio. kr. i 2025 og 17,8 mio. kr. fra 2026 og frem.
Midlerne udmøntes til regionerne, og parterne aftaler retning for den konkrete anvendelse
heraf.
Der er afsat 2,0 mio. kr. i 2024-2025 til undersøgelse af forløb forud for tvangsindlæggelse,
heraf 1,0 mio. kr. til kommunerne og 1,0 mio. kr. til Social- og Boligstyrelsen.
Midlerne bygger oven på de permanente midler (49 mio. kr. årligt), som blev tildelt regionerne
med finanslovsaftalen for 2014.
Monitorering og opfølgning
Der bliver løbende fulgt op på fremdrift i de igangsatte initiativer i hhv.
Aftale om 10-årsplanen for
psykiatrien og mental sundhed
og
Aftale om en bedre psykiatri.
Der er etableret et Nationalt råd for psykiske lidelser og mental sundhed med Sundhedsstyrelsen som
formand, som foruden DR og KL består af en bred vifte af repræsentanter, der har bidraget til
udarbejdelse af det faglige oplæg, bl.a. en række patient- og pårørendeorganisationer, relevante
ministerier og styrelser samt eksterne eksperter og aktører på området.
Rådet har til opgave at bidrage til den faglige vurdering, der samler op på status for udviklingen hen mod
opfyldelse af de fastsatte målsætninger og dertil knyttede anbefalinger. De faglige vurderinger baseres på
de årlige statusnotater og vurderer fremdrift i forhold til opnåelse af de aftalte målsætninger.
Rådet har desuden til opgave at komme med anbefalinger til prioritering af de resterende anbefalinger i
det faglige oplæg til 10-årsplanen og rækkefølgen heraf frem mod 2030 og inden for den overordnede
disponible økonomiske ramme.
Side 11
§71, Alm.del - 2023-24 - Bilag 84: Monitorering af tvang i psykiatrien for perioden 1/1-2023 - 31/12-2023, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Der er desuden etableret en overordnet styregruppe med repræsentanter fra Indenrigs- og
Sundhedsministeriet (formand), Social, Bolig - og Ældreministeriet, Børne- og Undervisningsministeriet,
Finansministeriet, Danske Regioner og KL. Styregruppen har til opgave at have det samlede strategiske
overblik over implementeringen af de to psykiatriaftaler og skal løbende følge fremdrift på initiativerne
heri.
Økonomisk monitorering
Der er med aftalen enighed om, at udmøntningen af midlerne skal afspejles i en øget kapacitet og i en
styrket kvalitet for patienterne. Indenrigs- og Sundhedsministeriet vil følge udviklingen.
Monitorering af de omlagte særlige pladser
Med økonomiaftalerne for 2024 blev regeringen, Danske Regioner og KL enige om at omlægge de
nuværende 114 særlige pladser på psykiatrisk afdeling til 88 pladser i et længerevarende tilbud forankret i
den regionale psykiatri målrettet samme målgruppe, og om at omlægningen skal træde i kraft den 1. juli
2024.
Parterne er enige om, at pladserne følges som en del af den øvrige monitorering af sengepladser og
belægning på sygehuse i regi af Sundhedsdatastyrelsen. KL og Danske Regioner noterer sig, at udskrivning
af patienter fra sygehus til kommune fremover vil indgå som del af registrering om
færdigbehandlingsdage.
Bilag
Bilag 1. Økonomioversigt over fordeling på initiativer og sektorer
Bilag 2. Partnerskabsaftale vedr. ny målsætning for nedbringelse af tvang i psykiatrien
Side 12
§71, Alm.del - 2023-24 - Bilag 84: Monitorering af tvang i psykiatrien for perioden 1/1-2023 - 31/12-2023, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2888845_0013.png
Bilag 1: Økonomioversigt over fordeling på initiativer og sektorer
Tabel 1
Økonomioversigt over fordeling på initiativer og sektorer fra Aftale
om en 10-årsplan for psykiatrien og mental sundhed
(2022)
Mio. kr., 2024-pl
Lettilgængeligt tilbud i kommunerne til børn og unge med psykisk
mistrivsel og psykiske symptomer
- heraf til kommuner
- heraf til regioner
- heraf implementeringsstøtte til senere udmøntning
Implementering af forløbsbeskrivelser for voksne og børn og unge
med psykoselidelser
- heraf til kommuner
- heraf til regioner
Botilbudsteams
- heraf til regioner
- heraf til stat
Kvalitetsgrupper*
- heraf til regioner
- heraf til stat
Udbygge kliniske kvalitetsdatabaser på psykiatriområdet*
- heraf til regioner
I alt til kommuner
I alt til regioner**
I alt til stat
I alt
2024
266,3
247,1
11,4
7,8
138,0
31,7
106,3
61,0
59,8
1,2
2,4
1,4
1,0
9,7
9,7
278,9
177,4
2,2
477,4
2025
258,5
247,1
11,4
-
138,0
31,7
106,3
61,0
61,0
-
2,4
1,4
1,0
8,3
8,3
278,9
178,7
1,0
468,3
2026
258,5
247,1
11,4
-
142,8
35,7
107,1
61,0
61,0
-
2,4
1,4
1,0
8,3
8,3
282,8
179,5
1,0
473,0
2027
258,5
247,1
11,4
-
142,8
35,7
107,1
61,0
61,0
-
-
-
-
8,3
8,3
282,8
179,5
0,0
470,6
Varigt
258,5
247,1
11,4
-
142,8
35,7
107,1
61,0
61,0
-
-
-
-
8,3
8,3
282,8
179,5
0,0
470,6
Anm.:
*Midlerne er allerede udmøntet via Aktstk. 117 Aktstykke om bloktilskud for 2024.
**Allerede udmøntede midler indgår ikke i totalen.
Side 1
§71, Alm.del - 2023-24 - Bilag 84: Monitorering af tvang i psykiatrien for perioden 1/1-2023 - 31/12-2023, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2888845_0014.png
Tabel 2
Økonomioversigt over fordeling på initiativer og sektorer fra
Aftale om en bedre psykiatri
(2023)
Mio. kr., 2024-pl
Styrket digitalt behandlingstilbud
- heraf til regioner
Øget tryghed og sikkerhed for medarbejdere på socialpsykiatriske
botilbud
- heraf til kommuner
- heraf til ansøgningspulje til socialpsykiatriske botilbud
Tryghedspakke for medarbejdere i psykiatrien
- heraf til regioner
- heraf til ansøgningspulje
- heraf til tildelingspulje
Højere kvalitet i indsatsen til børn og unge med autisme
- heraf til kommuner
- heraf til regioner
- heraf til stat
Hurtig opstart af behandling i børne- og ungdomspsykiatrien
- heraf til regioner
- heraf til stat
Opfølgning efter endt forløb i børne- ungdomspsykiatrien
- heraf til regioner
- heraf til stat
Styrket hjælp til mennesker med spiseforstyrrelser, herunder også
med selvskadende adfærd
- heraf til regioner
Nedbringelse af tvang
- heraf til kommuner
- heraf til regioner
- heraf stat
I alt til kommuner
I alt til regioner
I alt til stat
I alt
2024
23,0
23,0
30,0
-
30,0
100,0
50,0
25,0
25,0
51,2
15,0
35,0
1,2
51,6
50,4
1,2
20,9
19,7
1,2
30,0
30,0
20,0
1,0
16,2
2,8
46,0
224,3
6,4
326,7
2025
23,0
23,0
30,0
30,0
-
-
-
-
-
60,0
X
20,0+Y
Z
60,0
60,0
-
30,0
30,0
-
30,0
30,0
20,0
-
16,8
3,2
30,0
179,8
3,2
253,0
2026
23,0
23,0
30,0
30,0
-
-
-
-
-
60,0
X
20,0+Y
Z
60,0
60,0
-
30,0
30,0
-
30,0
30,0
20,0
-
17,8
2,2
30,0
180,8
2,2
253,0
2027
23,0
23,0
30,0
30,0
-
-
-
-
-
60,0
X
20,0+Y
Z
60,0
60,0
-
30,0
30,0
-
30,0
30,0
20,0
-
17,8
2,2
30,0
180,8
2,2
253,0
Varigt
23,0
23,0
30,0
30,0
-
-
-
-
-
60,0
X
20,0+Y
Z
60,0
60,0
-
30,0
30,0
-
30,0
30,0
20,0
-
17,8
2,2
30,0
180,8
2,2
253,0
Side 2
§71, Alm.del - 2023-24 - Bilag 84: Monitorering af tvang i psykiatrien for perioden 1/1-2023 - 31/12-2023, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2888845_0015.png
Bilag 2
Enhed: Psykiatri og Misbrug
Sagsbeh.: linb
Koordineret med:
Sagsnr.: 2023 - 1040
Dok. nr.: 47841
Dato: 22-03-2024
Aftale om mål for mindre tvang i psykiatrien (for perioden 2024-2030)
Denne partnerskabsaftale er en konkretisering af den del af
Aftale om en bedre psykiatri
af 24. november
2023, der omhandler en ny målsætning for nedbringelse af anvendelsen af tvang. I aftalen er der fastlagt
en overordnet målsætning for mindre tvang i psykiatrien i form af en reduktion på op mod 40 pct. og ikke
under 30 pct. frem mod 2030. Den overordnede målsætning omfatter tre tvangsformer: bæltefiksering,
fastholdelse og akut beroligende medicin med tvang. Med aftalen er der afsat varige midler til at
understøtte konkrete regionale indsatser i arbejdet med at forebygge anvendelsen af tvang i psykiatrien.
Med denne partnerskabsaftale mellem indenrigs- og sundhedsministeren, Danske Regioner og KL er der
enighed om, at nedbringelse af anvendelsen af tvang i psykiatrien og det forebyggende arbejde hermed
er et meget vigtigt fokus i behandlingen af mennesker med svære psykiske lidelser. Aftaleparterne er
desuden enige om, at en generel kapacitetsopbygning af psykiatrien samt en styrkelse af forløb både før,
under og efter indlæggelse er en forudsætning for at nedbringe anvendelsen af tvang.
Partnerskabsaftalen bygger videre på erfaringerne fra partnerskabsperioden fra 2014-2020, hvor det
intensive arbejde med at nedbringe tvang i partnerskabsperioden bl.a. viste, at det er komplekst at
forebygge og nedbringe tvang, og at det er mange indsatser, der skal i spil, for at tvang nedbringes.
Parterne er enige om, at tilstrækkelig kapacitet og personaleressourcer i psykiatrien er en afgørende
forudsætning for at forebygge og nedbringe tvang. Arbejdet med at forebygge og nedbringe anvendelsen
af tvang skal ses i sammenhæng med den generelle kapacitetsopbygning på psykiatriområdet bredt set,
herunder behovet for opkvalificering og kompetenceudvikling af personale, fysiske rammer, sengepladser
m.m. Der er allerede iværksat en række konkrete initiativer de seneste år, og det forventes ligeledes, at
den igangværende og kommende prioritering af et samlet løft af psykiatrien frem mod 2030 vil bidrage
yderligere til den igangværende kapacitetsudvidelse.
Parterne er enige om, at tvang er indgribende over for den enkelte patient og så vidt muligt skal undgås. I
visse situationer er udøvelse af tvang en nødvendig foranstaltning for at drage omsorg for et menneske,
når den pågældende ikke er i stand til at tage vare på sig selv eller er farlig for sine omgivelser. Udøvelse
af tvang skal derfor altid være tegn på omsorg og på en god kvalitet af den psykiatriske indsats. Når tvang
er nødvendig, skal det ske så skånsomt som muligt, med størst mulig hensyntagen til den enkeltes
integritet og værdighed
og ud fra psykiatrilovens ”mindste middels princip”.
Endelig er parterne enige om vigtigheden af, at alle væsentlige oplysninger i forbindelse med anvendelse
af tvang bliver tilføjet journalen, herunder en grundig beskrivelse af begrundelsen for iværksættelsen af
tvangsforanstaltningen, og begrundelsen for en eventuel opretholdelse af denne, samt hvordan det er
forsøgt at få patienten til at medvirke frivilligt.
§71, Alm.del - 2023-24 - Bilag 84: Monitorering af tvang i psykiatrien for perioden 1/1-2023 - 31/12-2023, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2888845_0016.png
Tvangsmålsætning frem mod 2030
Regeringen og Danske Regioner er med denne partnerskabsaftale enige om en konkret målsætning for
nedbringelse af tvang i psykiatrien inden for ovennævnte spænd, jf. boks 1. Der er desuden enighed om
behovet for et særligt fokus på børn og unge.
Boks 1
Målsætning om mindre tvang i psykiatrien frem mod 2030
Antallet af episoder med bæltefiksering, fastholdelse og akut beroligende medicin med tvang
pr. 100.000 borgere reduceres med 30 pct.
Udgangspunktet for reduktionen er en fælles national baseline som et gennemsnit af data fra
årerne 2021-2023.
Antallet af unikke personer berørt af bæltefikseringer, fastholdelser og akut beroligende
medicin følges i regi af den løbende monitorering.
Den løbende monitorering suppleres med en indikator for antallet af episoder i forhold til
antallet af indlagte patienter i psykiatrien.
*Den konkrete operationalisering af indikatoren foretages af en teknikergruppe.
Forløb op til brug af tvangsindlæggelser
Regeringen, Danske Regioner og KL er enige om, at det hidtidige arbejde med at forebygge og
nedbringe tvang primært har haft fokus på tvang anvendt under indlæggelse. Patienter, der bliver
indlagt med tvang, er imidlertid i øget risiko for at blive udsat for tvang under indlæggelse
sammenlignet med frivillige indlæggelser. Patienter indlagt med tvang afspejler også udfordringer i den
enkeltes forløb forud for og i forbindelse med en tvangsindlæggelse i psykiatrien
I den forbindelse noterer parterne sig, at der er afsat varige midler fra 2024 til udbredelse af regionale
botilbudsteams og styrkelse af forløb for voksne og for børn og unge med psykoselidelser, der skal
bidrage til at styrke det tværsektorielle samarbejde om og koordinering af hjælp til mennesker med
psykiske lidelser.
Parterne er enige i behovet for at opnå større viden om forløb, der leder op til indlæggelser med tvang
mhp. stillingtagen til mulige forebyggende indsatser og behovet for tilvejebringelse af yderligere data,
jf. boks 2.
Regeringen, Danske Regioner og KL er med partnerskabsaftalen enige om i fællesskab at undersøge
potentialer i socialpsykiatrien for indsatser, der kan medvirke til at forebygge, at borgere bliver indlagt
med tvang i psykiatrien, og dermed forebygge yderligere brug af tvang under indlæggelse.
Boks 2
Analyse af forløb, der leder op til tvangsindlæggelser
Der gennemføres en undersøgelse, der skal øge viden og undersøge data ift. at belyse det
tværsektorielle samarbejde og eventuelle generelle forhold i forløb, der fører til indlæggelser i
psykiatrien. Dette mhp. at identificere potentialet for en mere målrettet forebyggelse af indlæggelser
med tvang.
Side 2
§71, Alm.del - 2023-24 - Bilag 84: Monitorering af tvang i psykiatrien for perioden 1/1-2023 - 31/12-2023, fra indenrigs- og sundhedsministeren
2888845_0017.png
På baggrund af analysens resultater tages der stilling til, om der skal fastsættes en konkret målsætning
ift. det forebyggende arbejde i kommunerne, samt tilhørende indsatser, der kan bidrage til at
nedbringe omfanget af tvangsindlæggelser.
Rammer og tilgang til arbejdet med at forebygge tvang
Regeringen og Danske Regioner noterer sig, at det ikke lykkedes at komme i mål med
tvangsmålsætningerne for perioden 2014-2020, men at det med fokuserede indsatser lykkedes at
nedbringe antallet af bæltefikseringer med 40 pct., hvilket svarer til en målopfyldelse på 80 pct.
Parterne anerkender, at forebyggelse og nedbringelse af anvendelsen af tvang i psykiatrien forudsætter
en vedvarende bred og målrettet indsats på flere fronter, herunder bl.a. ledelsesfokus på alle niveauer,
fokus på det relationelle arbejde mellem patienter og personale, så patientens ønsker i sin behandling
inddrages i videst muligt omfang. Kulturarbejdet og kompetenceudvikling blandt medarbejdere er også
afgørende for det forebyggende arbejde, ligesom sociale, kulturelle og fysiske aktiviteter og tilbud er
vigtige i den helhedsorienterede behandling under indlæggelse.
Fokus på prioriteringen af forhåndstilkendegivelser og eftersamtaler samt andre patientinddragende,
tværfaglige og deeskalerende aktiviteter og tilgange i arbejdet med at forebygge brugen af tvang er
således væsentligt for den videre indsats på området.
Regeringen og Danske Regioner er enige om, at der er behov for at sikre, at handlemulighederne i
psykiatrien er tidssvarende og kan tage tilstrækkelig højde for den enkelte patients opfattelse af, hvor
indgribende en given tvangsforanstaltning er. Parterne noterer sig i den sammenhæng det
igangværende arbejde med at undersøge mulighederne for alternative mindre indgribende
tvangsformer, som kan medvirke til at forebygge yderligere brug af tvang og reducere omfanget af
anvendelsen af de mest indgribende tvangsformer jf. målsætningen.
Økonomi
Regeringen og Danske Regioner noterer sig, at den varige økonomiske ramme, jf. tabel 1, der er afsat til
regionerne til at understøtte partnerskabsaftalen mhp. at øge kvaliteten af det forebyggende arbejde
og bidrage til generelt bedre kvalitet i behandlingen og derigennem reducere anvendelsen af tvang, skal
ses i sammenhæng med den generelle kapacitetsopbygning, som blev igangsat med
Aftale om en 10-
årsplan for psykiatrien
(2022) samt den igangværende og kommende prioritering af et samlet løft af
psykiatrien frem mod 2030.
Tabel 1
Mindre tvang i psykiatrien
Mio. kr., 2024-pl
Regionale initiativer vedr.
forebyggelse af tvang
Analyse af forløb der leder
op til tvang
2024
16,2
1,5
2025
16,8
0,5
2026
17,8
2027
17,8
Genbesøg af målsætning
Parterne er enige om, at der kan være behov for en justering af eller et supplement til den aftalte
målsætning, også på det socialpsykiatriske område, frem mod 2030, som kan prioriteres i takt med, at det
generelle løft af psykiatrien bliver implementeret.
Side 3
§71, Alm.del - 2023-24 - Bilag 84: Monitorering af tvang i psykiatrien for perioden 1/1-2023 - 31/12-2023, fra indenrigs- og sundhedsministeren
Partnerskabet
Med denne aftale er regeringen og Danske Regioner enige om følgende principper for partnerskabet:
Regionerne forpligter sig hver især og kollektivt til at arbejde hen mod at indfri den fælles
målsætning for at reducere anvendelsen af tvang i psykiatrien, jf. boks 1.
Hver region beskriver regionens plan for arbejdet med at forebygge og reducere anvendelsen af
tvang. Planerne deles med Task Force for Psykiatriområdet.
Realiseringen af målsætningen for en reduktion i anvendelsen af tvang skal gennemføres uden,
at der sker en uhensigtsmæssig substitution mellem forskellige tvangsforanstaltninger med
særligt fokus på de mest indgribende af slagsen.
Realisering af partnerskabet må ikke være en hindring for, at behandling iværksættes over for
personer, der udgør en væsentlig fare for sig selv eller andre, samt hvis helbredstilstand ellers vil
blive forringet.
Der skal være et stort fokus på det relationelle arbejde mellem patienter og personale, så
patientens ønsker inddrages i videst muligt omfang for at forebygge tvang, men også når tvang
er nødvendig, så der kan tages højde for den enkeltes egen opfattelse og vurdering af indgrebet.
For at understøtte den lokale samt nationale monitorering af udviklingen i anvendelsen af tvang,
er det vigtigt, at data herom er tidstro og brugbar for de relevante parter, herunder klinikere.
Fremdriften ift. målsætningen følges løbende i regi af Task Force for Psykiatriområdet.
Task Force for Psykiatriområdet
Task Force for Psykiatriområdet får en styrket og mere aktiv rolle i partnerskabsperioden mhp. at
imødekomme Rigsrevisionens kritik i beretning nr. 11/2020 af, at Task Forcen ikke i tilstrækkelig grad har
indsamlet og formidlet viden om god praksis til brug for regionernes forebyggende arbejde med at
reducere tvang. Foruden fortsat at monitorere udviklingen i anvendelsen af tvang i psykiatrien, både
specifikt ift. den aftalte tvangsmålsætning og generelt ift. den samlede anvendelse af tvang, skal Task
Force fremover øge fokus på at understøtte systematisk videndeling, læring og udbredelse af god praksis
med at forebygge anvendelsen af tvang. Task Force skal følge op på udvalgte indsatser og have fokus på
betydelige forskelle i anvendelsen af tvang på tværs af regioner og årsagerne hertil. Task Force skal
arbejde med indsatser på tværs af sektorer, der kan medvirke til at nedbringe brugen af tvang samt
drøfte, hvilke indsatser, der med fordel kan iværksættes regionalt.
Nyt kommissorium for Task Force skal forelægges på første møde i Task Force efter indgåelse af
nærværende aftale mhp. vedtagelse.
Monitoreringsmodel
Den eksisterende monitoreringsmodel tilpasses mhp. at understøtte tæt opfølgning på de relevante
indikatorer, der måler på udviklingen i de tvangsforanstaltninger, der er omfattet af målsætningen, samt
den generelle udvikling i tvang. Der kan blive behov for løbende justeringer eller tilføjelser af indikatorer.
Oplæg til justeret monitoreringsmodel forelægges for Task Force til godkendelse.
Frem mod færdiggørelse af den nye monitoreringsmodel sikres en fortsat løbende opfølgning på
udviklingen i anvendelsen af tvang i psykiatrien, dog i form af et mindre omfangsrigt monitoreringsnotat
fremfor en større monitoreringsrapport. Kadencen for den fælles nationale monitorering aftales i Task
Forcen, men den forventes ikke at blive betydeligt ændret ift. de nuværende halvårlige nationale
monitoreringer.
Side 4