Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2023-24
§71 Alm.del Bilag 80
Offentligt
2884589_0001.png
Endelig tilsynsrapport over § 71-tilsynets anmeldte til-
synsbesøg på de sikrede afdelinger på Sølager den 1.
marts 2024
1. Indledning
Den 1. marts 2024 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt tilsynsbesøg på de
sikrede afdelinger på Sølager i Hundested.
Fra § 71-tilsynet deltog formand Peter Juel-Jensen (V), næstformand
Maria Durhuus (S), Nanna W. Gotfredsen (M) og Louise Brown (LA).
Desuden deltog udvalgsassistent Gitte Ravn Jensen og udvalgssekre-
tær Weston Behrend von Bourke.
Tilsynet blev bl.a. mødt af forstander Christel J.H. Pedersen og en
række af de øvrige medarbejdere på institutionen.
Personalet på Sølager startede med at fortælle om de forskellige af-
delinger og de anbragte børn og unge på stedet, og tilsynets medlem-
mer havde mulighed for at stille spørgsmål. Tilsynet blev herefter delt
op i to grupper, som hver især fik en rundvisning på de sikrede afde-
linger sammen med ledelsen.
Efter rundgangen var der en opsamling med ledelsen på stedet.
2. Tilsynet udtaler
Tilsynet finder det stærkt kritisabelt, at de unge, der er anbragt af soci-
alretlige årsager på Sølager, får begrænset deres ret til kontakt og di-
gitalt samvær med deres netværk, herunder venner, da personalet er
nødt til at håndhæve reglerne over for gruppen af unge, der er anbragt
af retslige årsager. Tilsynet bemærker, at det er en problemstilling, der
går igen på andre anbringelsessteder, og at der bør findes en løsning.
18. juni 2024
§ 71-tilsynet
Charlotte Avnsted-
Vilman
Udvalgssekretær
charlotte.avnsted-
[email protected]
Tlf. 3337 3648
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
Tlf. 3337 5500
[email protected]
www.ft.dk
Side 1 | 7
§71, Alm.del - 2023-24 - Bilag 80: Endelig tilsynsrapport for anmeldt tilsynsbesøg den 1/3-2024 på de sikrede afdelinger Sølager
2884589_0002.png
Tilsynet finder det endvidere kritisabelt, at det med jævne mellemrum
forekommer, at der bliver kastet effekter ind over hegnet på Sølager,
men noterer, at personalet er opmærksom på problemstillingen. Det er
dog afgørende, at de fysiske rammer understøtter, at ordens- og sik-
kerhedsmæssige hensyn kan iagttages på bedst mulig vis på instituti-
onen.
Tilsynet finder det særdeles positivt, at der er fokus på fysisk og krea-
tiv udfoldelse på Sølager, og at de unge motiveres til at være aktive.
Tilsynet finder det også særdeles positivt, at de unge har indflydelse
på dagligdagen på stedet, og fortæller at de passer på hinanden. Det
er positivt, at personalet har fokus på at understøtte dette.
3. Kort om Sølager
Sølager i Hundested består af to sikrede afdelinger
Spidsen og
Buen. Der kan være op til seks unge på hver afdeling. Anbringelses-
grundlaget kan være socialt eller retsligt. Derudover har Sølager en in-
tern skole.
4. Tilsynets rundgang
Efter det indledende møde blev tilsynet delt i to grupper og vist rundt
på de to sikrede afdelinger på Sølager
Spidsen og Buen.
Spidsen
På tidspunktet for tilsynets besøg var der anbragt fem unge på afde-
lingen. Nogle var anbragt af sociale årsager, mens andre var anbragt
af strafferetlige årsager.
Tilsynet så afdelingens fitnessrum. Rummet var indrettet med ovenlys-
vinduer, og der var en masse fitnessredskaber. Personalet oplyste, at
stedet har tilknyttet en uddannet fitnessinstruktør, der udarbejder træ-
ningsplaner til de unge. De unge har mulighed for at bruge fitnessrum-
met hver anden dag. De unge rører sig meget og har også mulighed
for at lave andre sportsaktiviteter, f.eks. ude på boldbanen eller i ste-
dets gymnastiksal, hvor de bl.a. kan spille volleyball.
Afdelingen er indrettet i forskudte plan, hvor værelserne ligger øverst
oppe sammen med et personalekontor, der har vinduer ud mod køk-
kenalrummet og stuen, som ligger nederst i afdelingen.
Side 2 | 7
§71, Alm.del - 2023-24 - Bilag 80: Endelig tilsynsrapport for anmeldt tilsynsbesøg den 1/3-2024 på de sikrede afdelinger Sølager
2884589_0003.png
Alle de unge har deres eget værelse. Tilsynet så ikke værelserne på
afdelingen, men indtrykket var, at de unge var glade for deres værel-
ser. De unge gav udtryk for, at værelset var »helligt«, og at der ikke
var adgang for andre.
Det stort køkken-alrum havde et langt spisebord, og i forlængelse af
det var der sofaer, sofabord, tv og PlayStation.
Afdelingen fremstod pæn og ren, og der var meget roligt på besøgs-
dagen.
Tilsynet talte med de unge, som sad i sofagruppen og spillede spil.
De gav alle udtryk for, at de havde gode rammer på stedet, og at de
var glade for at være på Sølager. De fortalte, at medarbejderne er
søde
hvis man har noget på hjerte, kan man altid snakke med de
voksne.
De unge fortalte, at de kan komme med forslag til, hvad de skal have
at spise, og at de er med til at lave mad.
De unge fortalte også, at de godt kunne tænke sig at få en multibane i
haven, da de bruger haven rigtig meget.
Tilsynet så haven, der var indrettet med terrasse, boldbane, græsom-
råde, grill, rygeskur m.v. I haven kan der spilles fodbold, basketball
m.v.
Det blev oplyst, at de unge har mulighed for at ryge en gang pr. time.
P.t. var det populært med snus.
Rundt om haven var der både hegn og mur. Personalet fortalte, at der
er problemer med »indkast« af diverse genstande, og at personalet er
meget opmærksom på dette.
Tilsynet har efter tilsynsbesøget spurgt ind til, hvad det er for nogle ef-
fekter, der typisk bliver kastet ind over hegnet. Sølager har i den for-
bindelse oplyst, at det oftest drejer sig om hash og telefoner.
De unge fortalte, at de selv vasker deres tøj.
Der er skolegang fra kl. 9.00 om morgenen, og de unge fortalte, at
skolen er god. Tilsynet fik ikke mulighed for at se skolen. Hver fjerde
fredag er der ikke skolegang på grund af personalemøde. Ved skolen
er der et bibliotek.
Side 3 | 7
§71, Alm.del - 2023-24 - Bilag 80: Endelig tilsynsrapport for anmeldt tilsynsbesøg den 1/3-2024 på de sikrede afdelinger Sølager
2884589_0004.png
Ud over skolen er der også et musikværksted, et tømmerværksted, et
grafisk værksted og den omtalte gymnastiksal m.m. på Sølager. Tilsy-
net så gymnastiksalen, men ikke de øvrige faciliteter.
Hver dag kl. 16.00 er der elevsamling, hvor de unge planlægger, hvad
de skal lave.
Mellem kl. 22.30 og 8.00 låses de unge inde på værelset efter reg-
lerne i voksenansvarsloven.
Buen
På afdelingen Buen fik tilsynet lejlighed til at se gangarealet og fælles-
arealerne, herunder et større køkken-alrum, og udendørsarealet.
I alt boede der seks unge på afdelingen på besøgsdagen, herunder
en ung pige og fem unge drenge. Nogle var anbragt af sociale årsa-
ger, mens andre var anbragt af strafferetlige årsager.
Personalet oplyste, at det efter dets vurdering er gavnligt for de unge,
at de er blandet på trods af forskellige anbringelsesgrundlag. Det var
personalets erfaring, at de unge lærte af hinandens oplevelser og til-
værelser. De unge fortalte, at de er gode til at passe på hinanden.
De fysiske rammer fremstod rene og hjemlige. De fleste af de unge
opholdt sig i køkken-alrummet og den dertilhørende spise- og op-
holdsstue, hvor der bl.a. var to PlayStation-spillekonsoller og skærme,
som de unge udtrykte stor tilfredshed med.
I køkkenet kunne de unge selv få lov til at bestemme, hvad de ville
spise, lige som de deltog i madlavningen sammen med personalet.
De unges værelser var indrettet med eget badeværelse, køleskab og
møbler til opbevaring af personlige genstande og tøj. Flere af de unge
havde desuden dekoreret væggene på deres værelse med billeder og
plakater.
De unge virkede meget tilfredse med deres værelse og fortalte, at det
var dejligt, de kunne opbevare mad og sodavand på værelserne, som
man kunne indtage, hvis man blev sulten og tørstig i løbet af aftenen
og natten. Personalet fortalte, at der er fast rengøring hver fredag,
hvor de unge selv skal gøre rent på værelset og hjælpe med at gøre
fællesarealerne rene.
Side 4 | 7
§71, Alm.del - 2023-24 - Bilag 80: Endelig tilsynsrapport for anmeldt tilsynsbesøg den 1/3-2024 på de sikrede afdelinger Sølager
2884589_0005.png
Afdelingen havde et større udendørsareal med en græsplæne og en
møbleret terrasse, hvor de unge også opholdt sig under besøget.
5. Øvrigt
Adgang til medicin og lægehjælp
Personalet fremhævede, at de har en særlig udfordring med de unges
adgang til medicin, herunder receptpligtige lægemidler såvel som al-
mindelig håndkøbsmedicin. Efter gældende lovgivning er der krav om
dosisdispensering for alle slags lægemidler, som skal godkendes af
den unges egen læge. For at udskrive recept kræver de fleste læger
fysik fremmøde på lægeklinikken. Dette skaber store udfordringer for
de anbragte unge, som er folkeregisteret uden for Region Hovedsta-
den, og som så skal køres til f.eks. Jylland.
Personalet oplyste, at institutionen har et godt samarbejde med Nord-
sjællands Hospital, som i begrænset omfang kan hjælpe med recepter
til den mest basale medicin.
§ 71-tilsynet har efterfølgende spurgt ind til, hvordan institutionen
håndterer almindelig sygdom hos de anbragte unge. Sølager har op-
lyst, at almindelig sygdom såsom forkølelse, influenza m.v. håndteres
af det tilstedeværende personale, der udøver pleje og omsorg for de
unge i samarbejde med institutionens sygeplejerske. Sygeplejersken
sikrer, at der ordineres smertestillende Panodil til de unge, og kan
endvidere tilse de unge, når de er syge. Sygeplejersken vurderer
også, om der skal kontaktes en læge.
Ved akutte situationer hvor der er tvivl om den unges tilstand, kontak-
ter personalet 1813, og der arrangeres transport til vagtlægen efter
behov. I særlige, akutte situationer tilkaldes der en ambulance.
Magtanvendelse
Tilsynet spurgte ind til, om der anvendes meget magt på Sølager. Sø-
lager har i den forbindelse oversendt en redegørelse for antallet af
magtanvendelser på institutionen i perioden fra den 1. januar 2024 til
den 20. maj 2024. I den anførte periode har der været otte tilfælde af
fysisk magtanvendelse, hvoraf seks omhandler en ung, der har op-
trådt truende og grænseoverskridende.
Derudover er der foretaget én undersøgelse af rum og fire personun-
dersøgelser.
Mobiltelefoner
Side 5 | 7
§71, Alm.del - 2023-24 - Bilag 80: Endelig tilsynsrapport for anmeldt tilsynsbesøg den 1/3-2024 på de sikrede afdelinger Sølager
2884589_0006.png
Under besøget blev tilsynet opmærksom på udfordringerne med de
anbragte unges adgang til mobiltelefoner, når den unge er anbragt af
socialretlige årsager. Det er muligt, at kommunalbestyrelsen kan
træffe afgørelse om at lave indgreb i en anbragt ungs adgang til inter-
net og telefon efter reglerne i voksenansvarsloven, hvis den pågæl-
dende er anbragt i henhold til en strafferetlig dom eller kendelse, hvis
dette er nødvendigt af hensyn til ordens- eller sikkerhedsmæssige
hensyn.
Det er et problem, når de unge
uanset anbringelsesgrundlag
er
anbragt på samme afdeling, da indgrebet i så fald kommer til at om-
fatte alle de anbragte unge.
Unge, der er anbragt af socialretlige årsager, får dermed begrænset
deres ret til kontakt og digitalt samvær med deres netværk, herunder
venner, da personalet er nødt til at håndhæve reglerne over for den
anden gruppe.
Personalet på Sølager fortalte, at de prøver at kompensere ved at
give de unge, der er anbragt af sociale årsager, adgang til deres mo-
biltelefon på gåture og på andre tidspunkter, hvor de strafferetligt an-
bragte unge ikke er til stede.
Planer inden og efter anbringelse
Personalet fortalte, at de oplever flere problemer med kommunernes
tilgang til institutionen. Kommunale sagsbehandlere ser de sikrede
døgninstitutioner som en sidste udvej eller »brandslukning«, hvis de
ikke ved, hvad de skal stille op med en ung. Sølager er derfor meget
tilbageholdende med at acceptere anbringelser af unge for perioder
på under tre måneder, ligesom institutionen kræver, at den anbrin-
gende kommune har udarbejdet en handleplan til den unge.
Flere af pædagogerne på institutionen udtrykte bekymring for de un-
ges videre færd efter en anbringelse på Sølager. De vurderede, at det
ikke er alle kommuner, der i tilstrækkeligt omfang udarbejder en hand-
leplan for de unge. Dette gør sig især gældende for de unge, som fyl-
der 18 år under deres anbringelse, og som herefter skal væk fra Søla-
ger. Når den unge forlader Sølager, sker det desværre uden en afgø-
relse om efterværn og sjældent med en overlevering fra personalet, i
forhold til hvad der kunne være godt for den unge.
Personalet på Sølager har efterfølgende oplyst, at det er kommunen,
der skal sikre hjælp til den unge efter en anbringelse på Sølager. Sø-
lager kan kvalificere dette arbejde gennem en statusrapport, der be-
skriver udviklingen hos den unge, og en beskrivelse af de rammer,
Side 6 | 7
§71, Alm.del - 2023-24 - Bilag 80: Endelig tilsynsrapport for anmeldt tilsynsbesøg den 1/3-2024 på de sikrede afdelinger Sølager
2884589_0007.png
som den unge profiterer af. I nogle tilfælde afholdes der møder med
kommunen i forbindelse med en endt anbringelse, ligesom der sker
en overlevering til et nyt opholdssted.
Døgntakster
Ifølge personalet var døgntaksten for en retslig anbringelsesplads ca.
4.000 kr., og døgntaksten for en social anbringelsesplads cirka det
dobbelte, hvilket blev mødt med undren hos tilsynet. Sølager har ef-
terfølgende redegjort for finansieringen af pladserne i et svar til tilsy-
net.
Personale
Under det opsamlende møde bemærkede institutionens ledelse, at
der generelt var rekrutteringsudfordringer, som bl.a. kunne skyldes
lønniveauet for kvalificerede kandidater. Derudover var der problemer
med sygefravær blandt de ansatte. Der var aktuelt to medarbejdere,
som var langtidssygmeldt, hvilket dog ikke var relateret til deres ar-
bejde på Sølager.
Tilsynet havde også en drøftelse med personalet omkring det pæda-
gogiske måltid. Personalet bliver hver måned trukket et beløb i løn
(ca. 340-380 kr.) for at spise med de anbragte unge. Personalet synes
ikke, at dette er rimeligt i forhold til formålet med det pædagogiske
måltid.
Side 7 | 7