Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2023-24
§71 Alm.del Bilag 54
Offentligt
2862259_0001.png
Tilsynsrapport over tilsynsbesøg på alderdomshjemmet
Utoqqaat Illuat i Nuuk (Tilsynsbesøg 4)
1. Indledning
Torsdag den 7. september 2023 aflagde § 71-tilsynet et anmeldt
tilsynsbesøg på alderdomshjemmet Utoqqaat Illuat i Nuuk.
Fra § 71-tilsynet deltog næstformand for tilsynet Camilla
Fabricius (S), Mike Villa Fonseca (M), Theresa Berg Andersen
(SF), Alexander Ryle (LA), Stinus Lindgren (RV) og Aaja
Chemnitz (IA).
Derudover deltog udvalgschef Lis Grønnegaard Rasmussen,
udvalgssekretær Charlotte Avnsted-Vilman, udvalgsassistent
Gitte Ravn Jensen og en tolk.
Tilsynet havde et indledende møde med personalet på
alderdomshjemmet, hvor personalet fortalte om dagligdagen på
stedet og om de ældre beboere på alderdomshjemmet.
Fra alderdomshjemmet deltog fagchef Karen Lund Mølgaard og
stedfortræder for forstanderen Poul Heilmann. Chefgruppen var
ikke tilstede på grund af sygdom.
På tidspunktet for tilsynets besøg var der 47 beboere på
alderdomshjemmet. Enkelte pladser anvendes som
aflastningspladser. 28 af beboerne havde demens. 8 af de svært
demente bor på et afsnit for sig.
Alle beboerne på nær én havde samtykket til at flytte ind på
alderdomshjemmet. Det er dog muligt at flytte en borger uden
samtykke efter grønlandsk ret. Alderdomshjemmet oplyste forud
for tilsynsbesøget, at borgeren, der ikke har givet samtykke var
indskrevet i aflastning, og at behandlingen af sagen lå hos
ældrevisitationen.
Personalet oplyste på det indledende møde, at de fleste af
beboerne kommer fra Nuuk. I Grønland arbejder man for, at
borgerne kan være længst muligt i eget hjem. Det betyder også, at
plejebehovet er stort, når de ældre flytter ind på
alderdomshjemmet.
Personalet fortalte derudover, at man oplever pladsproblemer på
alderdomshjemmet. De har ikke mulighed for inddele beboerne
efter behov. Det er et problem, da nogle af de demente er meget
udadreagerende. Personalet fortalte i øvrigt, at det tager lang tid at
få diagnosticeret en ældre borger med demens.
6. maj 2024
§ 71-tilsynet
Charlotte Avnsted-
Vilman
Udvalgssekretær
charlotte.avnsted-
[email protected]
Tlf. 33373648
Folketinget
Christiansborg
1240 København K
3337 5500
[email protected]
www.ft.dk
Side 1 | 6
§71, Alm.del - 2023-24 - Bilag 54: § 71-tilsynets endelige tilsynsrapport for anmeldt tilsynsbesøg den 7/9-2023 på alderdomshjemmet Utoqqaat Illuat i Nuuk, Grønland (tilsynsbesøg nr. 4)
Endelig fortalte personalet, at de oplever problemer med
rekruttering af fagligt kompetent personale.
2. Tilsynet udtaler
Tilsynet finder det bekymrende, at alderdomshjemmet ikke har de
nødvendige fysiske rammer til at understøtte beboernes
individuelle behov, herunder særligt gruppen af demente beboere.
Det er helt afgørende for den generelle trivsel, at det sikres, at
man kan imødekomme de helt basale behov for tryghed blandt
beboerne på stedet.
Tilsynet finder der derudover bekymrende, at det tager lang tid at
få diagnosticeret en borger med demens.
Derudover er det vigtigt, at personalet føler sig klædt ordentlig på
i forhold til at varetage omsorgen over for gruppen af demente,
herunder også i forhold til aktiviteter.
Derudover finder tilsynet det afgørende, at personalet bliver
undervist i anvendelse af magt over for de demente beboere.
Tilsynet finder det også bekymrende, at der ikke er seksualpolitik
på stedet, og finder det helt afgørende, at personalet modtager
vejledning og rådgivning i, hvordan de kan italesætte de ældres
seksuelle behov og lyster.
Tilsynet finder det særdeles positivt, at personalet sørger for at
gøre indflytningen på alderdomshjemmet så nem og tryg for
beboerne som muligt, og at personalet bruger tid på at sætte sig
ind i den ældres liv og historie. Det gør overgangen nemmere.
Tilsynet finder det endvidere særdeles positivt, at
alderdomshjemmet er i gang med at indkøbe alarm- og
pejlesystemer, som de vil anvende over for de demente beboere,
som er dørsøgende, da dette understøtte trygheden og friheden for
den enkelte.
3. Kort om alderdomshjemmet Utoqqaat Illuat i Nuuk
Utoqqaat Illuat er en af Kommuneqarfik Sermersooq´s ældre
institutioner, der ligger centralt i Nuuk by. Alderdomshjemmet
består af 3 afsnit med henholdsvis 19 beboere, fordelt med 5 + 5 +
3 beboere, og 9 + 5 borgere på aflastningsophold af kortere
varighed.
Der er døgnbemanding på stedet, og derfor arbejdes der i 3-holds
skift. Personalet i Utoqqaat Illuat har bl.a. følgende uddannelser:
Sundhedsassistenter, sundhedshjælpere, sygeplejerske og
Side 2 | 6
§71, Alm.del - 2023-24 - Bilag 54: § 71-tilsynets endelige tilsynsrapport for anmeldt tilsynsbesøg den 7/9-2023 på alderdomshjemmet Utoqqaat Illuat i Nuuk, Grønland (tilsynsbesøg nr. 4)
derudover er der ansat en del ufaglærte. Udover de tre afdelinger
er der også et vaskeri, et køkken samt en pedelfunktion.
Utoqqaat Illuats direktør er Ejner Grønvold og fagchefen er Karen
Lund Mølgaard.
Personalets opgaver består grundlæggende af sygepleje, omsorg
og behandling af fysisk, psykisk, socialt og åndeligt for
demensramte beboere i samarbejde med demenskoordinatorer og
demenshjælpere og Utoqqaat Illuats øvrige personale.
Der arbejdes ud fra beboerens behov og ønsker. Der er et
tværfagligt samt tværsektorielt samarbejde omkring beboerne,
hvor der er fokus på forebyggende tiltag i forhold til beboernes
trivsel og velfærd, herunder aktivering af beboerne.
4. Tilsynets rundgang
Efter det indledende møde delte tilsynet sig i to hold, som kunne
gå rundt og tale med beboerne og se de fysiske rammer.
Alderdomshjemmet er stort og har tre afsnit. Overalt var der rent
og pænt.
Der var indrettet hyggelige fællesarealer på alle afdelinger med
spiseafsnit og køkken, hvor flere af beboerne havde taget ophold.
Tilsynets medlemmer talte med flere af beboerne. Stemningen var
god, og det føltes meget hjemligt og rart at være der. Personalet
virkede engagerede.
På afdelingen IPPAT var der 13 beboere. 9 ud af de 13 beboere
sad i kørestol.
Alle værelserne på afdelingen har eget toilet og bad. Derudover
var der et tøjskab. Værelserne var personligt indrettet, og det er
muligt for beboerne selv at medbringe enkelte ejendele. Det er
tilladt at ryge på værelserne og drikke alkohol.
Tilsynet så også en ny-renoveret afdeling, hvor der var 3 værelser
med eget toilet og bad samt et lille te-køkken. Overalt var der
pænt og lyst. Der var dog ingen beboere tilstede på denne
afdeling. En var lige afgået ved døden, så værelset stod tomt.
Tilsynet talte med en beboer, som fortalte, at det var dejligt at bo
på alderdomshjemmet. Personalet er gode til at tale med de ældre
og spørge ind til, hvordan de har det. Vedkommende fortalte også,
at religion fylder meget, og at mange af beboerne er meget
troende.
Side 3 | 6
§71, Alm.del - 2023-24 - Bilag 54: § 71-tilsynets endelige tilsynsrapport for anmeldt tilsynsbesøg den 7/9-2023 på alderdomshjemmet Utoqqaat Illuat i Nuuk, Grønland (tilsynsbesøg nr. 4)
Tilsynet så også en afdeling for beboere med svær demens. Det
var tydeligt at mærke under rundgangen, at de ældre på denne
afdeling var meget dårlige, og personalet fortalte også, at de
havde mulighed for at skærme denne gruppe fra resten af huset.
De svært demente beboere på denne afdeling spiser således ikke
med de øvrige beboere på stedet. Først og fremmest for at skærme
dem bedst muligt, da de er meget sensitive i forhold til larm og
uro. Beboerne kan dog frit bevæge sig rundt på hele
alderdomshjemmet, hvis de har lyst. Dog er der meget fokus på
sikkerhed, og der er låger for alle trapper mellem etagerne
først
og fremmest for at beskytte de ældre.
I forhold til medicinering er der godt styr på det. Medicinen er låst
forsvarligt inde i et særskilt rum og håndteres af fagligt kompetent
personale på stedet.
På afdelingen Dunidi var der tre steder, hvor der var en fælles
fordelingsgang samt fælles toilet og bad til to værelser.
Endelig så tilsynet en afdeling, hvor der bor 9 ældre med mild
demens, hvor tilsynet blev inviteret indenfor på flere af
værelserne. Også her var der stor tilfredshed med rammerne og
personalet på alderdomshjemmet.
5. Øvrigt
Personalet fortalte, at der er meget fokus på at lave aktiviteter for
de ældre på alderdomshjemmet. Der er bl.a. et aktivitetscenter,
hvor de ældre kan udfolde sig kreativt. Derudover bliver der
afholdt både forårsfest, sommerfest og efterårsfest på
alderdomshjemmet.
Generelt er det personalets vurdering, at de fysiske rammer sætter
en begrænsning for den hjælp og støtte, som er nødvendig. F.eks.
mangler der plads og bedre faciliteter til at kunne understøtte
beboere med svær demens. I den forbindelse bemærkede
personalet, at det kan svært at aktivere de demente, da mange af
dem er meget dårlige, og da de mangler faglig viden om, hvad der
er gode aktiviteter for denne målgruppe.
Når en ældre borger flytter ind på alderdomshjemmet, er
personalet meget opmærksomme på at gøre det nemt og trygt for
beboeren. Bl.a. laver personalet en bog omkring den ældres liv
sammen med borgeren selv og de pårørende. Det gør det
nemmere for personalet at kunne håndtere den enkelte beboer, når
de kender vedkommendes livshistorie og baggrund.
Forud for tilsynsbesøget havde tilsynet spurgt ind til, i hvilket
omfang der anvendes magt over for de demente beboere, og
Side 4 | 6
§71, Alm.del - 2023-24 - Bilag 54: § 71-tilsynets endelige tilsynsrapport for anmeldt tilsynsbesøg den 7/9-2023 på alderdomshjemmet Utoqqaat Illuat i Nuuk, Grønland (tilsynsbesøg nr. 4)
hvilke former for magt der typisk anvendes over for beboerne.
Som svar på dette oplyste alderdomshjemmet forud, at der
sjældent anvendes magt over for de demente beboere. Hvis der
anvendes magt sker dette typisk i forbindelse med tandbørstning
eller bad til beboere - men altid i mindst muligt omfang. Dette
blev genbekræftet under tilsynsbesøget.
Alderdomshjemmet blev også spurgt ind til, hvor mange
magtanvendelser der har været det seneste år. Alderdomshjemmet
har efterfølgende oplyst, at der er anvendt magt 16 gange i 2022,
og 3 gange i 2023
frem til tilsynets besøg.
Forud for tilsynsbesøget oplyste alderdomshjemmet, at personalet
er bekendt med reglerne om anvendelse af magt, men pga. stor
personaleudskiftning er der udfordringer med implementering og
instruering i reglerne i magtanvendelsesloven. Kvittering for
instruering og modtagelse af magtanvendelsesloven er dog sket,
ligesom undervisningsmaterialet er udarbejdet. Pjecer om
magtanvendelse er under opdatering.
Forud for tilsynsbesøget spurgte tilsynet også ind til, hvordan der
følges op på magtanvendelser. Som svar herpå oplyste
alderdomshjemmet, at der foretages akutmøde hos personalet, når
der er anvendt magtanvendelse over for en beboer, men at dette
sker sjældent.
Personalet oplyste, at der ikke er en seksualpolitik på stedet. De
efterlyste vejledning og rådgivning til, hvordan man kan italesætte
ældres seksuelle behov og lyster. Det er dog muligt at låne
pornofilm og sexlegetøj på stedet.
Personalet oplyste endvidere, at de er i gang med at indkøbe
alarm- og pejlesystemer, som de vil anvende over for de demente,
som er dørsøgende. Ind til nu har man håndteret situationen med
de dørsøgende demente ved at sætte et skilt med et
telefonnummer på jakken, så man kan kontakte
alderdomshjemmet, hvis de ikke kan finde hjem. Alle beboerne
kan frit forlade alderdomshjemmet.
Personalet fortalte, at de spørger ind til livretter blandt de ældre.
Det er vigtigt, at de ældre beboere får god mad, som de kan lide. I
den store spisestue i stueetagen er der faste pladser. Og ved
lejlighed er der sang og musik på programmet. Maden bliver
tilberedt på alderdomshjemmet, og der er ofte torsk på menuen.
Der findes også en husorden på alderdomshjemmet, som er
udarbejdet sammen med beboerne. Beboerne og de pårørende
bliver informeret om reglerne i forbindelse med indflytning.
Side 5 | 6
§71, Alm.del - 2023-24 - Bilag 54: § 71-tilsynets endelige tilsynsrapport for anmeldt tilsynsbesøg den 7/9-2023 på alderdomshjemmet Utoqqaat Illuat i Nuuk, Grønland (tilsynsbesøg nr. 4)
Derudover er der en sprogpolitik på stedet. Kommuneqarfiks
sermersooq’s personalepolitik anvendes
på alle kommunens
plejehjem.
Forud for tilsynsbesøget spurgte tilsynet også, hvordan man sikre
inddragelse af de pårørende. Hertil oplyste personalet, at de
pårørende inddrages via en kontaktperson fra plejehjemmet eller
en team-koordinator. Dette sker dagligt, eller hvis der opstår et
behov hos de pårørende eller hos personalet. De pårørende er altid
velkomne på alderdomshjemmet, og det var personalets
vurdering, at samarbejdet er problemfrit.
Beboerne informeres om deres rettigheder ved indflytning på
plejehjemmet og om de gældende kvalitetsstandarder. Det
fungerer fint.
Side 6 | 6