Tilsynet i henhold til grundlovens § 71 2023-24
§71 Alm.del Bilag 14
Offentligt
2788562_0001.png
Dato 11-11-2021
Sagsnr. 05-0801-383
CASK
Bilag 2. Notat til monitorering af tvang i psykiatrien
1. Baggrund
Som et vigtigt led i realiseringen af en fælles målsætning om at forbedre kvaliteten i den regi-
onale psykiatri, herunder særligt for den gruppe af patienter der er mest udsatte, indgik Mini-
steren for Sundhed og Forebyggelse i 2014 en aftale med Danske Regioner om at halvere
tvangsanvendelsen i psykiatrien i 2020. Umiddelbart efter blev der ligeledes indgået partner-
skabsaftaler med hver af de fem regioner med henblik på at sikre patienter med psykiske lidel-
ser en behandling af høj kvalitet og som et led heri at nedbringe anvendelsen af tvang.
Sundhedsdatastyrelsen har i forlængelse heraf i regi af Task Force for Psykiatriområdet i sam-
arbejde med regionerne og Sundhedsstyrelsen udviklet en national model til monitorering af
anvendelsen af tvang. Monitoreringen varetages af Sundhedsdatastyrelsen og data offentlig-
gøres halvårligt. Ved offentliggørelsen af data kommenterer Sundhedsstyrelsen på de ud-
valgte monitoreringsdata. Udviklingen følges og drøftes i Task Force for Psykiatriområdet,
der fungerer som et nationalt forum, der skal understøtte videndeling og spredning af bedste
praksis på området.
Monitoreringen offentligøres og kommenteres med en halvårlig kadence med henblik på lø-
bende at monitorere og følge udviklingen i anvendelsen af tvang i de fem regioner. Tidligere
kommenterede Sundhedsstyrelsen også på udviklingen i henhold til regeringens partnerskabs-
aftaler med regionerne, der er udløbet med udgangen af 2020. Tidligere viste monitoreringen
derfor også målopfyldelse ift. de politisk fastsatte mål i partnerskabsaftalen. På baggrund af
data fra 2011-2013 blev der tidligere etableret individuelle regionale baselines inden for hver
af de respektive tvangsindikatorer i monitoreringsmodellen. Det er disse baselines, som ud-
viklingen sammenholdes med i opgørelserne. Sundhedsstyrelsen kan i forbindelse med opgø-
relserne anmode regionerne om supplerende redegørelser for udviklingen inden for udvalgte
indikatorer i det omfang det vurderes relevant.
Realisering af det nationale fælles mål om halvering af tvang skulle gennemføres uden, at der
ville ske en uhensigtsmæssig substitution mellem forskellige tvangsforanstaltninger. Derfor
fulgtes udviklingen i de hyppigst anvendte øvrige tvangsforanstaltninger, der skulle under-
støtte, at den samlede anvendelse af tvang i psykiatrien blev reduceret frem mod 2020.
Sundhedsstyrelsen har fulgt og følger fortsat udviklingen af de forskellige tvangsformer tæt,
ift. om der sker substitution.
Nedenstående boks 2 viser en oversigt over, hvilke tvangsindikatorer der fulgtes under part-
nerskabsperioden. Sundhedsstyrelsen følger pt. fortsat de samme tvangsindikatorer og udvik-
lingen i brugen af tvang. I den mellemliggende periode, frem mod en ny monitoreringsmodel,
§71, Alm.del - 2023-24 - Bilag 14: Sundhedsstyrelsens Monitorering af tvang i psykiatrien – opgørelse for perioden 1. juli 2022 til 30. juni 2023 samt en særskilt opgørelse af Sundhedsdatastyrelsens tal over tvangsindlæggelser og tvangsforanstaltninger
2788562_0002.png
suppleres monitoreringsrapporten dog af opgørelser af antal personer pr. 100.000
1
borgere for
enkelte tvangsforanstaltninger.
Det skal bemærkes, at der kan forekomme registreringsudfordringer, hvilket bør tages med i
betragtning i tolkningen af tallene. Sundhedsdatastyrelsen arbejder sammen med regionerne
på at sikre så valide dataregistreringer som muligt. Af samme grund er de regionale baselines
dynamiske og vil løbende blive tilpasset eventulle korrektioner og rettelser i registreringen.
Dog vil baselines konstant være udregnet på baggrund af gennemsnitsdata fra 2011-2013.
2. Målsætninger om reduktion i anvendelse af tvang
Konkret var målet om en halvering af den anvendte tvang i psykiatrien formuleret ved:
1) et mål om, at andelen af personer som tvangsfikseres skulle halveres i 2020
2) et mål om, at der forekom et generelt fald i anvendelsen af alle former for tvang
Der var ikke fastsat årlige mål for nedbringelsen af tvangsanvendelsen. Målsætningen vedrø-
rende halvering af tvangsfiksering var operationaliseret via en række delmål inden for ud-
valgte indikatorer, der viste udviklingen i fiksering med bælte og remme
2
. Målsætningen ved-
rørende et generelt fald i anvendelsen af alle former for tvang var operationaliseret og måltes
via indikatorer, der viste udvikling i nedenstående tvangsforanstaltninger beskrevet i Bekendt-
gørelse af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien:
Frihedsberøvelse
Tvangsindlæggelse
Tvangstilbageholdelse
Tvangsbehandling
Tvangsmedicinering
Tavngsbehandling med ECT
Tvangsernæring
Tvangsbehandling for legemlig lidelse
Tvungen opfølgning efter udskrivning
3
Fysisk magtanvendelse
Tvangsfikseringer med bælte
Fikseringer med remme
Anvendelse af handsker
Fastholdelser
Dørafløsning
ikke patientstuer, men ydredør
Akut beroligende medicin
Skærmning over 24 timer
1
Ved opgørelser per 100.000 er decimaltal afrundet til nærmeste hele tal.
2
Tabel 2 viser de delmål, der knytter sig til det ene overordnede mål om, at andelen af personer som tvangsfikse-
res skal halveres i 2020.
3
Ordningen med tvungen opfølgning efter udskrivning blev ophævet med vedtagelse af lov nr. 505 af 1. maj
2019 om ændring af lov om anvendelse af tvang i psykiatrien m.v. og retsplejeloven.
2
§71, Alm.del - 2023-24 - Bilag 14: Sundhedsstyrelsens Monitorering af tvang i psykiatrien – opgørelse for perioden 1. juli 2022 til 30. juni 2023 samt en særskilt opgørelse af Sundhedsdatastyrelsens tal over tvangsindlæggelser og tvangsforanstaltninger
2788562_0003.png
Beskyttelsesforanstaltninger
Beskyttelsesfikseringer med stofbælte og lign.
Aflåsning af ydredør
Personlige alarmsystemer
Særlige dørlåse
Boks 1
Mål om halvering af tvang
”Andelen
af personer som tvangsfikseres skal halveres i 2020, og den samlede anvendelse af tvang i psykiatrien skal samtidigt
reduceres.”
Der kan være risiko for, at et ensidigt fokus på én type tvang kan medvirke til en stigning i øvrige tvangsindgreb. Det er derfor nødvendigt
at sikre, at et mål for én enkelt tvangsform understøttes af en række indikatorer, som tilsammen udgør målet, og dermed definerer om
målet er opnået. Nedenstående tabel indeholder de indikatorer, der understøtter ovenstående mål om halvering af tvang.
Indikatorer
Personer berørt af nedenstående tvangsformer
(baseline 2011-2013)
Antal
Andel (pct.)
2.036
7,6
V: 5.632 / B: 242
V: 22,4 / B: 16,5
4.776
18,0
2.043
7,7
928
3,5
79
0,3
666
2,5
Milepæle
Tvangsfiksering
Alle former for tvang
Frihedsberøvelse
Beroligende medicin
Fastholdelse
Skærmning
Tvangsmedicin
Andelen reduceres med 50 pct. ift. baseline
Reduceres ift. baseline
Følges
Følges
Følges
Følges
Følges
Kilde: Statens Serum Institut(nu Sundhedsdatastyrelsen). Opgørelse over anvendelsen af tvang i psykiatrien (version 12. marts 2015)
Anm. Tal for anvendelse af tvang på Sikringsafdelingen indgår ikke i tabellen. (V:Voksen og B: Barn)
3. Tvangsforanstaltninger
Psykiatrilovens mindstemiddelsprincip fastlægger, at tvang ikke må benyttes, før der er gjort,
hvad der er muligt for at opnå patientens frivillige medvirken. Når forholdene tillader det, skal
patienten have en passende betænkningstid. Derudover skal anvendelse af tvang stå i rimeligt
forhold til det, som søges opnået herved. Er mindre indgribende foranstaltninger tilstrække-
lige, skal disse anvendes. Tvang skal udøves så skånsomt som muligt og med størst mulig
hensyntagen til patienten, således at der ikke forvoldes unødig krænkelse eller ulempe. Ende-
lig må tvang ikke anvendes i videre omfang, end hvad der er nødvendigt for at opnå det tilsig-
tede formål.
Fordi tvangsanvendelse er så indgribende, er der retssikkerhedsgarantier knyttet til beslutnin-
ger om tvangsanvendelse, fx skal patienter, der udsættes for tvang, have beskikket en patient-
rådgiver, tvangen skal protokolføres og indberettes, og patienten har mulighed for at klage
over tvangsindgrebet. Der er således, udover den rent lægefaglige, også en juridisk tilskyn-
delse til kun at benytte tvang, når det er helt nødvendigt. Tvangsforanstaltninger må kun an-
vendes af psykiatriske eller børne- og ungdomspsykiatriske afdelinger på offentlige sygehuse.
I visse tilfælde vil det ifølge gældende lovgivning være udtryk for manglende omhu og sam-
vittighedsfuldhed ikke at anvende tvang med henblik på at udøve omsorg for mennesker med
svære psykiske lidelser med begrænset sygdomsindsigt, når psykiatrilovens betingelser i øv-
rigt er opfyldt.
Realisering af det nationale fælles mål om halvering af tvang skal gennemføres uden, at der
sker en uhensigtsmæssig substitution mellem forskellige tvangsforanstaltninger og realisering
3
§71, Alm.del - 2023-24 - Bilag 14: Sundhedsstyrelsens Monitorering af tvang i psykiatrien – opgørelse for perioden 1. juli 2022 til 30. juni 2023 samt en særskilt opgørelse af Sundhedsdatastyrelsens tal over tvangsindlæggelser og tvangsforanstaltninger
2788562_0004.png
af målet må ikke være en hindring for, at behandling iværksættes overfor personer, der udgør
en væsentlig fare for sig selv eller andre, samt hvis helbredstilstand ellers vil blive væsentligt
forringet.
De forskellige tvangsformer er kort beskrevet i Bilag 2
Oversigt over tvangsformer.
4. Datamonitoreringen
Monitoreringen af tvangsforanstaltningerne tager udgangspunkt i data fra Register for Anven-
delse af Tvang i Psykiatrien (TIP), Landspatientregisteret (LPR) samt Danmarks Statistiks op-
gørelse af befolkningstallet (Statistikbank/folk1).
De anvendte data for tvang opgøres i forhold til antal berørte personer (unikke CPR numre)
og andel berørte personer i forhold til antallet af indlagte psykiatriske patienter. Der medtages
ikke data fra Sikringsafdelingen i Nykøbing Sjælland, da særlige forhold gør sig gældende
her. Det totale antal tvangsforanstaltninger opgøres som antal påbegyndte/iværksatte tvangs-
foranstaltninger inden for den periode, der opgøres. I nedenstående boks 2 ses en detaljeret
oversigt over de udvalgte tvangsindikatorer og milepæle, herunder på hvilket niveau indikato-
rerne belyses.
Boks 2
Indikatorer og milepæle til opfyldelse af målet om halvering af tvangsfiksering
Indikator
(nr.)
Tvangsfiksering
Antal personer (unikke CPR) der bæltefikseres
(1.02)
Total antal bæltefikseringer
(1.03)
Andelen af personer der bæltefikseres af antal
indlagte
(1.01)
Længden af bæltefikseringer
(1.07-1.12)
Tærskelværdier for bæltefiksringer:
Niveau
Baseline
Milepæle
Andel er personer der bæl-
tefikseres reduceres med
50 %
(1.01)
Øvrige reduceres i forhold
til baseline
2.036
Region
5.689
7,6 %
Reduceres med 50 % af
det totale antal bæltefikse-
ringer over 48 timer
(1.11).
Region
Median og kvartiler
(1.04-1.06)
Øvrige nedadgående i for-
hold til baseline
Median og kvartil følges.
Total antal bæltefikseringer 0-2 timer
Total antal bæltefikseringer 2-8 timer
Total antal bæltefikseringer 8-24 timer
Total antal bæltefikseringer 24-48 timer
Total antal bæltefikseringer over 48 timer
Sum af bæltefikseringstimer over 48 timers varig-
hed
Total antal personer, der fastspændes med remme
(2.01)
Andelen af personer, hvor der bruges
remme af antal indlagte
(2.03)
Alle former for tvang
Antal voksne (unikke CPR) omfattet af en eller
flere tvangsforanstaltninger
(8.04)
Andel af voksne omfattet af en eller flere tvangs-
foranstaltninger i forhold til antal indlagte
(8.05)
Antal af børn og unge under 18 (unikke CPR) om-
fattet af en eller flere tvangsforanstaltninger
(8.01)
Andel af børn omfattet af en eller flere tvangsfor-
anstaltninger i forhold til antal indlagte
(8.02)
1.316
Region
Reduceres i forhold til
baseline
4,9 %
5.632
Region
22,4 %
242
Region
Reduceres i forhold til
baseline
16,5 %
Reduceres i forhold til
baseline
Frihedsberøvelse
4
§71, Alm.del - 2023-24 - Bilag 14: Sundhedsstyrelsens Monitorering af tvang i psykiatrien – opgørelse for perioden 1. juli 2022 til 30. juni 2023 samt en særskilt opgørelse af Sundhedsdatastyrelsens tal over tvangsindlæggelser og tvangsforanstaltninger
2788562_0005.png
Antal voksne (unikke CPR) der tvangsindlægges
eller tvangstilbageholdes
(7.04)
Andel af voksne der tvangsindlægges eller tvangs-
tilbageholdes i forhold til antal indlagte
(7.05)
Antal af børn og unge under 18 (unikke CPR) der
tvangsindlægges eller tvangstilbageholdes
(7.01)
Andel af børn/unge der tvangsindlægges eller
tvangstilbageholdes i forhold til indlagte
(7.02)
Region
Region
4.622
Området følges
18,4 %
161
Området følges
10,9 %
Beroligende medicin med tvang
Antal personer (unikke CPR) der får beroligende
medicin med tvang
(3.01)
Total antal gange der gives beroligende medicin
med tvang
(3.02)
Andelen af personer der gives beroligende medicin
med tvang af antal indlagte
(3.03)
Fastholdelse
Antal personer (unikke CPR) der fastholdes
(4.01)
Region
Total antal gange der fastholdes
(4.02)
Andelen af personer der fastholdes af antal ind-
lagte
(4.03)
Region
2.043
7.155
7,7 %
Området følges
928
2.828
3,5 %
Området følges
Skærmning
Antal personer (unikke CPR) der skærmes
(5.01)
Region
Total antal gange der skærmes
(5.02)
88
Andelen af personer der skærmes af antal indlagte
(5.03)
0,3 %
Tvangsmedicin
Antal personer (unikke CPR) der tvangsmedicine-
res (omfatter ikke akut beroligende)
(6.01)
Andelen af personer (unikke CPR) der får tvangs-
medicin i forhold til antal indlagte
(6.02)
Region
666
Området følges
2,5 %
79
Området følges
Kilde: Statens Serum Institut. Register for anvendelsen af tvang i psykiatrien (version 12. marts 2015)
Anm. Tal for anvendelse af tvang på Sikringsafdelingen indgår ikke i ovenstående. Baseline er baseret på gennemsnittet for perioden 2011-
2013
Vedrørende tvang overfor mindreårige skal det anføres, at såfremt disse foranstaltninger
iværksættes mod den mindreåriges vilje, men med informeret samtykke fra forældremyndig-
hedens indehaver, betragtes det ikke som tvang i psykiatrilovens forstand. Der var før 1. juni
2015 ikke lovkrav om at indberette disse foranstaltninger, men der var mulighed for det. Ved
seneste revision af psykiatriloven, der trådte i kraft den 1. juni 2015, er det blevet indført, at
der er tale om magtanvendelse når en patient under 15 år bliver psykiatrisk behandlet mod sin
vilje, men med samtykke fra forældremyndighedsindehaver. Det blev samtidigt lovpligtigt at
registrere denne magtanvendelse i tvangsprotokollerne. Ændringerne blev indført i Statens
Serum Instituts Elektroniske Indberetningssystem (SEI) pr. 1. juli 2015. Der har derfor ikke i
hele perioden for datatrækket været den samme lovgivning for så vidt angår krav om registre-
ring heraf i afdelingens tvangsprotokol. Den årlige monitoreringsopgørelse af tvang overfor
mindreårige vil således fremhæve, hvor stor en andel af de registrerede foranstaltninger, der
iværksættes overfor mindreårige mod dennes vilje, som er iværksat med informeret samtykke
fra forældremyndighedens indehaver.
5
§71, Alm.del - 2023-24 - Bilag 14: Sundhedsstyrelsens Monitorering af tvang i psykiatrien – opgørelse for perioden 1. juli 2022 til 30. juni 2023 samt en særskilt opgørelse af Sundhedsdatastyrelsens tal over tvangsindlæggelser og tvangsforanstaltninger
2788562_0006.png
Vedrørende monitorering af tvangsfiksering vil det blive angivet, hvor stor en andel af de re-
gistrerede bæltefikseringer, der er frivillige.
Pr. 1. juli 2015 blev det endvidere muligt for regionerne at registrere, hvorvidt den anvendte
tvang forekommer i forbindelse med tvangsbehandling af legemlig lidelse i somatisk afde-
lingsregi.
Enkelte afdelinger har højtspecialiserede funktioner som er landsdækkende
4
. Det betyder, at
nogle regioner behandler komplicerede patienter fra andre regioner. Dette kan naturligvis af-
stedkomme et fald i anvendelsen af tvang i en region, og en stigning i anvendelsen af tvang i
den region som modtager patienten. De højtspecialiserede funktioner er ikke ligeligt fordelt
mellem regionerne, og det er de mest komplekse og komplicerede patienter derfor heller ikke,
da disse patienter overflyttes mellem regionerne. Dette forhold kan påvirke udviklingen i
tvangstallene i den enkelte region.
I august 2020 blev Sundhedsstyrelsens vejledninger, der knytter sig til psykiatriloven, hhv.
Vejledning om anvendelse af tvang m.v. i psykiatrien og Vejledning om registrering af tvang
m.v. i psykiatrien, revideret. Heri blev bl.a. omstændighederne vedrørende anvendelse af fast-
holdelse præciseret, herunder den maksimale varighed af en fastholdelse. Ift. registrering af
bæltefikseringer, blev det indført, at man nu skal indberette alle bæltefikseringer, som foreta-
ges i forbindelse med tvangsbehandlinger og at der skal registreres en ny bæltefiksering hver
gang en patient har været løsnet af bæltet i længere end 15 min.
5. Sundhedsstyrelsens kommentering
Regionerne har forskellige udgangspunkter, når det kommer til størrelse af optagerområde,
patientsammensætningens tyngde mv. Dette skal der tages højde for, når data sammenlignes
på tværs af regionerne. Der er mange hensyn at tage i fortolkningen af de rå tal for tvang. På
baggrund heraf er der udarbejdet et notat, der nærmere beskriver datagrundlag, metode og in-
dikatorer. Notatet findes i bilag 3
Dokumentation af indikatorer for tvang i psykiatrien.
Da der ikke er fastsat årlige mål for nedbringelsen af tvangsanvendelsen, vil Sundhedsstyrel-
sens kommentarer være centreret om, hvorvidt der er tale om en positiv eller negativ udvik-
ling inden for anvendelsen af udvalgte former for tvang.
4
Link til specialevejledningen for psykiatriområdet:
https://www.sst.dk/-/media/Viden/Specialplaner/SST_Spe-
cialevejledning_for_Psykiatri-09-12-
2019.ashx?la=da&hash=8CBFA28573D03FB1660DFB8056B6ED9D9684F705
6