Finansudvalget 2023-24
Aktstk. 51
Offentligt
2798934_0001.png
Folketinget
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
13.12.2023
Koncerndigitaliseringskontoret
Freja Kirstine Kjær
2023-10233
3076586
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 til Aktstykke 51 fra Folketingets
Finansudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 til Aktstykke 51, som
Folketingets Finansudvalg har stillet til justitsministeren den 30. november
2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Ole Birk Olesen (LA).
Peter Hummelgaard
/
Emil Sølver Rehling
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/4
Aktstk. 51 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorfor den løbende drift og vedligehold af systemet forventes at blive fordyret så betydeligt i de kommende år
2798934_0002.png
Spørgsmål nr. 1 til Aktstykke 51 fra Folketingets Finansudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvorfor den løbende drift og
vedligehold af systemet forventes at blive fordyret så betydeligt
i de kommende år?”
Svar
:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
Der er sket en forværring af bruttogevinsterne på 85,4 mio. kr. i
perioden 2021-2029, hvilket kan tilskrives en forventet
fordyrelse af den løbende drift og vedligehold, jf. tabel 1.
Tabel 1
Årsager til forværring i bruttogevinsterne
Mio. kr. (2023-pl)
1. Drift og vedligehold af POL-DISP
Akt. 279 af 24. juni 2021
Nyt estimat
Ændring
2. Drift og vedligehold af HS2
Akt. 279 af 24. juni 2021
Nyt estimat
Ændring
3.Drift og vedligehold af Politi- klienten
Akt. 279 af 24. juni 2021
Nyt estimat
Ændring
4. Gevinst vedrørende interne driftsressourcer
Akt. 279 af 24. juni 2021
Nyt estimat
Ændring
Samlet ændring
Bruttogevinster i akt. 279 af 24. juni 2021
Nyt estimat
Ændring
-113,0
-198,4
-85,4
-0,7
0
0,7
-0,7
-1,5
-0,7
-19,4
-5,1
14,3
-25,6
-31,0
-5,4
-23,5
-41,0
-17,6
-19,2
-40,9
-21,7
-18,1
-35,8
-17,7
-5,8
-34,5
-28,7
0
-8,6
-8,6
31,7
3,2
-28,5
-
-
-
-
-
-
-
-
-
7,0
-
-7,0
7,0
-
-7,0
7,0
0,8
-6,2
7,0
1,1
-6,0
3,5
1,1
-2,5
-
0,3
0,3
8,0
0,0
-8,0
-
-
-
-
-
-
-
-
-
1,8
-
-1,8
1,8
-
-1,8
1,8
-
-1,8
1,8
-
-1,8
0,9
-
-0,9
-
-
-
50,0
31,1
-18,9
-
-
-
-
-
-
-
-
-
11,1
-
-11,1
11,1
-
-11,1
11,1
7,7
-3,4
11,1
10,4
-0,7
5,6
10,4
4,8
-
2,6
2,6
-202,7
-232,7
-30,0
-0,7
-
-0,7
-0,7
-1,5
-0,7
-19,4
-5,1
14,3
-45,5
-31,0
14,5
-43,4
-41,0
2,4
-39,1
-49,5
-10,4
-38,0
-47,2
-9,2
-15,8
-45,9
-30,1
-
-11,5
-11,5
Total
2021
2022
2023
2024
2025
2026
2027
2028 2029
Anm.: Tallene er afrundet med ét decimal, hvorfor der kan forekomme afvigelser i totalen. Positivt fortegn indikerer en gevinstforøgelse ift. akt. 279 af 24. juni
2021, mens et negativt fortegn angiver en gevinstforværring.
Kilde: Rigspolitiet
For det første
skyldes gevinstforværringen, at der sker en
forlængelse af perioden, hvor de løbende driftsudgifter afholdes
inden ibrugtagning af POL-DISP-løsningen. Rigspolitiet er
kontraktuelt forpligtet til at betale løbende licens- og
Side 2/4
Aktstk. 51 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorfor den løbende drift og vedligehold af systemet forventes at blive fordyret så betydeligt i de kommende år
vedligeholdelsesudgifter
til
hovedleverandøren
fra
overtagelsesprøven er bestået, som pt. forventes at ske den 22.
marts 2024, og perioden fra overtagelsesprøve til samlet
idriftsættelse er blevet længere. Dette giver samlet set en
forværring af gevinsterne med 30,0 mio. kr. over perioden.
For det andet
skyldes gevinstforværringen, at det eksisterende
disponeringssystem HS2, der anvendes i Københavns Politi,
først kan udfases 27 måneder senere end forudsat i det senest
tiltrådte aktstykke,
jf. akt 279 af 24. juni 2021.
Udskiftning af
disponeringssystem HS2 med POL-DISP kan først ske, når
Københavns Politi har afsluttet et byggeprojekt vedrørende
deres vagtcentral. Dette medfører en manglende
gevinstrealisering ift. løbende drift og vedligehold af HS2 på
18,9 mio. kr., idet der fortsat vil være drifts- og
vedligeholdelsesomkostninger til HS2 i denne periode.
For det tredje
skyldes gevinstforværringen, at nedlukning af
Politiklienten, der er det eksisterende disponeringssystem i de
øvrige politikredse, udskydes, hvilket skyldes, at dele af
Politiklienten – i modsætning til tidligere forudsat – fortsat skal
anvendes til håndtering af bygnings- og overfaldsalarmer i alle
12 politikredse efter implementering af POL-DISP. Dette svarer
til en samlet forværring af gevinsterne med 8,0 mio. kr.
Udskiftningen af denne funktionalitet har ikke tidligere været en
del af POL-DISP-projektet og vil udgøre en selvstændig,
sideløbende aktivitet, som Rigspolitiet ikke vurderer kan
prioriteres på nuværende tidspunkt. Dette skyldes, at der er
behov for en stram prioritering af de tilgængelige it-ressourcer
for at skabe fremdrift i de højest prioriterede udviklingsprojekter
i it-udviklingsporteføljen.
For det fjerde
skyldes gevinstforværringen, at det ikke er muligt
at realisere de forventede gevinster vedr. løn til interne
driftsressourcer til de to systemer i det omfang, som var
forventet ved det senest tiltrådte aktstykke. Rigspolitiets
vurderede oprindeligt, at der særligt ved udfasning af
Politiklienten kunne omprioriteres interne årsværk på it-
området, hvilket ikke i samme omfang har vist sig realistisk.
Dette forværrer gevinsterne med 28,5 mio. kr.
Det skal afslutningsvis bemærkes, at Rigspolitiet er i proces med
at modernisere it-driften generelt, og der kigges i den
Side 3/4
Aktstk. 51 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorfor den løbende drift og vedligehold af systemet forventes at blive fordyret så betydeligt i de kommende år
forbindelse løbende på at optimere ressourceforbruget til driften
af politiets it-systemer.
Side 4/4