Samråd i Finansudvalget den 23. maj 2024 om
spørgsmål A og B stillet efter ønske fra Rasmus Jarlov
(K).
Tak til Rasmus Jarlov for at motivere spørgsmålene.
Jeg vil starte med at give en kort redegørelse for indretningen af
Covid-19-kompensationsordninger, inden jeg svarer på, hvad
rationalet er ved at fortsætte efterkontrollen – også kaldet
slutafregningen – af ordningerne. Det er spørgsmål A.
Dernæst
vil
jeg
kort
redegøre
for
Erhvervsstyrelsens
sagsbehandling af slutafregningssagerne. Og til sidst vil jeg svare
på, om efterkontrollen kan gøres mere omkostningseffektiv. Det
er spørgsmål B.
Da Covid-19 for alvor ramte Danmark i marts 2020, og landet
blev lukket ned, havde mange virksomheder et akut behov for
likviditet for at kunne fortsætte deres drift. Derfor besluttede et
bredt
flertal
af
Folketingets
partier
at
indføre
kompensationsordninger til erhvervs-, forenings- og kulturlivet.
Ordningerne blev indrettet i en to-trins-model, hvor virksomheder
først fik udbetalt kompensation på baggrund af deres
forventninger
til forholdene i kompensationsperioden. Det vil
sige, at virksomhederne i en kompensationsansøgning oplyste
deres forventninger til, fx hvor stor en nedgang de ville opleve i