Folketingets Finansudvalg
ERHVERVSMINISTEREN
21. maj 2024
Besvarelse af spørgsmål 3 vedr. aktstykke 171 stillet af udvalget den
25. april 2024 efter ønske fra Rasmus Jarlov (KF).
Spørgsmål:
Vil ministeren opgøre de samlede administrative udgifter til alle kompen-
sationsordninger, herunder både udgifter i Erhvervsstyrelsen og udgifter til
revisorer?
Svar:
Til brug for besvarelsen har jeg indhentet svar fra Erhvervsstyrelsen, som
oplyser følgende:
”Erhvervsstyrelsen
har i forbindelse med administrationen af COVID-ord-
ningerne afholdt udgifter for i alt 1.366,7 mio. kr. i perioden 2020 til og
med 1. kvartal 2024, jf. tabel 1 nedenfor.
Udgifterne skal ses i sammenhæng med, at Erhvervsstyrelsen har varetaget
sagsbehandling i forbindelse med udbetaling af tilskud på ca. 56 mia. kr.
gennem over 400.000 godkendte ansøgninger på fire hovedordninger og ni
puljer. Dermed udgør administrationsprocenten 2,4 pct., når administrati-
onsudgifterne opgøres ift. det samlede udbetalte beløb.
Tabel 1. Samlede afholdte administrationsudgifter i ERST i perioden 2020
til 2024 (1.kvartal)
Mio. kr.
Udgift
2020
238,8
2021
412,7
2022
367,7
2023
284,9
2024
(1. kvartal)
62,5
I alt
1.366,7
ERHVERVSMINISTERIET
Slotsholmsgade 10-12
1216 København K
Tlf.
33 92 33 50
Fax.
33 12 37 78
CVR-nr. 10092485
EAN nr. 5798000026001
www.em.dk
Styrelsen forventer at være færdig med sagsbehandlingen af slutafreg-
ningssager for alle ordninger med undtagelse af få særligt komplekse sager
pga. domstolstvister, hvidvaskunderretninger mv. ved udgangen af 2024.
I 1. halvår af 2025 vil styrelsen fortsat have en stor opgave med bl.a. at
behandle klager over afgjorte slutafregningssager, samt genoptagelse af af-
gjorte slutafregningssager, hvis klager får medhold. I 2. halvår af 2025 vil
der være en mindre mængde af opgaver relateret til COVID-19-ordnin-
gerne, som skal håndteres
–
herunder klager over afviste klager, komplekse