Side. 3. af. 3.
Finansudvalget 2023-24
Aktstk. 51 - § 11 Bilag 1
Offentligt
Rigspolitiet
Att.: Vicepolitimester Ole Andersen
29. august 2023
It-rådets opfølgning på
POL-DISP
projektet
Kære Ole Andersen,
It-rådet har gennemført et opfølgningsmøde med Rigspolitiets projekt
POL-DISP.
Den 13. juni 2023 drøftede Rigspolitiet og It-rådet alternative scenarier for planlæg-
ningen af det resterende projektforløb, og på mødet den 17. august 2023 fremlagde
Rigspolitiet opdateret plan, risikobillede og business case for projektet. Møderne
blev afholdt på baggrund af en yderligere forsinkelse og fordyrelse af projektet, som
Rigspolitiet løbende har rapporteret til It-rådet om, at man imødeså.
På baggrund af opfølgningen har It-rådet følgende observationer og anbefalinger,
som Rigspolitiet samtidig kan vedlægge et nyt aktstykke som It-rådets vurdering af
POL-DISP’s
status og fremdrift, jf.
Budgetvejledningens pkt. 2.2.18.1.2.
Formålet med
POL-DISP
er at bidrage til at styrke politiets operative parathed, be-
slutningsgrundlag og samarbejde på tværs gennem at implementere en ny fælles na-
tional løsning, der samler, bearbejder og præsenterer information i politikredsenes
vagtcentraler og hos regionale og nationale situations- og operationscentre. Rigspo-
litiet indgik i januar 2020 kontrakt med Netcompany, der med den amerikanske
virksomhed Hexagon som underleverandør tilbød løsningen ”On Call”.
POL-DISP
projektet vurderes fortsat at have
høj risiko.
Projektet anbefales ikke et
eksternt review. Risikoprofilen begrundes ved, at der frem til pilotimplementering
fra april 2024 er tale om en stram tidsplan, hvor mange aktiviteter er på kritisk vej
og afhængige af tilgængeligheden af kritiske interne it-nøgleressourcer, ligesom pro-
jektet fortsat har en del væsentlige risici, som skal mitigeres og håndteres. Der ude-
står fortsat væsentlige leverancer inden testforløb, herunder nødvendig infrastruk-
tur og sikkerhedsmodel til mobil systemløsning, en systemopdatering af On Call,
fejlrettelser og miljøetableringer og –opgraderinger.
I den reviderede plan for færdiggørelsen af
POL-DISP
udskydes projektets afslut-
ningsdato med i alt 21 måneder fra den 31. december 2023 til den 30. september
2025. Det skyldes forsinkede udviklings- og testaktiviteter, som medfører en udsky-
delse af overtagelsesdato med cirka 10 måneder, hvilket medfører afledte forsinkel-
ser af udrulningen af POL-DISP i politikredsene. Rigspolitiet tager med den nu
meldte afslutningsdato desuden højde for de yderligere forsinkelser, som de oven-
for nævnte risici kan give anledning til.
Økonomistyrelsen · Landgreven 4 · Postboks 2193 · 1013 København K · 3392 8000 · www.oes.dk