Finansudvalget 2023-24
Aktstk. 216
Offentligt
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
19. december 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 50 (Alm. del) af 9.
november 2023 stillet efter ønske fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF)
Spørgsmål
Vil ministeren oversende en tabel, der viser initiativerne i og finansieringen af re-
geringens 2030-plan
”DK2030 – Danmark rustet til fremtiden”, november 2023,
herunder redegøre for brugen af råderum (opgjort i forhold til 2023 som det er til-
fældet i den publicerede rapport) og en forklaring på den (tilsyneladende) diffe-
rence mellem råderummet og brugen af råderummet?
Svar
Der henvises indledningsvist til det offentliggjorte faktaark
Centrale prioriteringer
frem mod 2030
på
www.fm.dk.
Her indgår en tabel, hvoraf det blandt andet frem-
går, at regeringen vil prioritere 19 mia. kr. til at dække væksten i det demografiske
træk frem mod 2030 og gennemføre yderligere løft af velfærdsområdet på 12¾
mia. kr. Herudover fremgår en lang række centrale prioriteringer til blandt andet
løft af forsvarsudgifterne til 2 pct. af BNP, personskattereformen, løft af løn- og
arbejdsvilkår for medarbejdere i den offentlige velfærdssektor, yderligere løft af
offentlig velfærd og grøn omstilling samt til løft af Ukrainefond, iværksætterstra-
tegi mv.
En udfoldet opgørelse af det samlede prioriteringsrum efter regeringens reform-
program samt regeringens prioriteringer
–
inklusiv regeringens efterfølgende ud-
spil
Vejen til grøn luftfart
samt beregningstekniske forudsætninger om en kommende
SU-reform med afsæt i regeringsgrundlaget
Ansvar for Danmark
–
fremgår af tabel
1.
Som det fremgår af 2030-planen vil regeringen derudover nytænke og prioritere i
erhvervsstøtten, så den understøtter danske virksomheder og det danske samfund
bedst muligt. Regeringen ønsker at forbedre vilkårene ved generationsskifte for fa-
milieejede virksomheder og vil derfor prioritere en nedsættelse af satsen for bo-
og gaveafgiften. Regeringen vil endvidere prioritere et forhøjet fradrag for virk-
somhedernes udgifter til forsknings- og udviklingsaktiviteter.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
Aktstk. 216 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om en opdateret version af tabellen i svar på FIU alm. del – spm. 285, hvoraf det fremgår, hvor stor del af regeringens prioriteringer af velfærd mv., der er gennemført i 2024, forventes gennemført i 2025 mv.
Side 2 af 3
Tabel 1
Prioriteringsrummet med regeringens 2030-plan og de politiske prioriteringer frem mod 2030
2030
Mia. kr. (2023-priser)
Prioriteringsrum i alt
Det finanspolitiske råderum ved regeringens tiltrædelse
Forøgelse af det finanspolitiske råderum i KP23 samt den mellemfristede fremskrivning fra august 2023
(ekskl. gennemførte tiltag fra reformprogrammet mv.)
Reformprogrammet
- Afskaffelse af en helligdag
- Reform af universitetsuddannelser
- SU-reform (beregningsteknisk forudsætning på baggrund af regeringsgrundlaget)
1)
- Reform af beskæftigelsesindsatsen
Øvrige finansieringstiltag
- Tiltag på tilbagetrækningsområdet
2)
- Ikke-udmøntet finansiering fra Aftale om Vinterhjælp, september 2022
Forudsatte besparelser på administration i kommuner og regioner til finansiering af ramme løn og arbejds-
vilkår i den offentlige sektor
3)
Grøn flyafgift
4)
Omlægning af understøttende undervisning
5)
Prioriteringer i alt
Basisløft af velfærden
Forsvar og sikkerhed - Opfyldelse af 2 pct.-målsætningen i 2030
Løft af Ukrainefonden og forsvarsudgifter i 2025-2029 - Opfyldelse af 2 pct.-målsætningen i 2025-2029
(rentevirkning i 2030)
Grønt råderum (ved regeringens tiltrædelse)
Tryghed og udvikling af velfærden
Ny ramme til grøn omstilling og velfærd
Ramme til løn og arbejdsvilkår i den offentlige sektor
Person- og erhvervsskat
- Personskattereform
- Annullering af indførelse af lagerbeskatning
- Bedre vilkår ved generationsskifte i virksomheder
Iværksætterstrategi
Grøn indenrigsluftfart, herunder tiltag for lufthavne mv., og forhøjelse af den supplerede pensionsydelse
4)
Omprioritering af midler på folkeskoleområdet mv. (Kvalitetsprogram for folkeskole)
5)
Finanspolitikken i 2024 og reserve på godt 6 mia. kr. til uforudsete behov mv.
6)
80¼
48
15
9¼
3¼
1¾
1�½
3
1¾
�½
1¼
3
1¼
1¾
80¼
19
15
1
2�½
12¾
4¼
3
8�½
6¾
1
¾
1
1¼
1¾
10¼
Anm.: Prioriteringerne er anført med udgangspunkt i 2023 og bevillingsløft i 2024 indgår dermed som en del af de
viste løft frem mod 2030. Udgifterne til forsvar og sikkerhed afspejler sammen med en beregningsteknisk
reservation under den offentlige investeringsramme på 3¾ mia. kr. den økonomiske ramme i forsvarsforliget
fra juni 2023.
1):
I opgørelsen i 2030-planen er der til illustration taget afsæt i, at det på videregående uddannelser fremover
alene bliver muligt at modtage SU til normeret studietid, have en maksimal SU-klipramme på 58 klip og mu-
ligheden for SU-slutlån udvides,
jf. regeringsgrundlaget.
Det bemærkes, at der lægges op til, at den kommende
SU-reform skal indeholde dispensationsmuligheder mv.,
jf.
Forslag til SU-reform på www.ufm.dk.
Virkningen
inkluderer krydseffekter med den aftalte reform af universitetsuddannelser.
2):
Den tidligere aftalte lempelse af arbejdsevnekravet i seniorpensionsordningen fra maksimalt 15 til maksimalt
18 timer pr. uge fra 2024 og frem,
jf. Aftale om en ny ret til tidlig pension,
gennemføres ikke.
Aktstk. 216 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om en opdateret version af tabellen i svar på FIU alm. del – spm. 285, hvoraf det fremgår, hvor stor del af regeringens prioriteringer af velfærd mv., der er gennemført i 2024, forventes gennemført i 2025 mv.
Side 3 af 3
3):
I forbindelse med ØA24 er der aftalt administrationsbesparelser på 1 mia. kr. Det resterende 2 mia. kr.
forudsættes aftalt i forbindelse med de løbende økonomiaftaler med kommuner og regioner.
4):
Afspejler regeringens udspil
Vejen til grøn luftfart,
november 2023.
5):
Afspejler prioriteringen af de frigjorte midler fra understøttende undervisning, jf. regeringens udspil
Forberedt
på fremtiden II: Frihed og fordybelse,
oktober 2023, hvor yderligere detaljer om udspillets økonomi fremgår. Det
bemærkes, at der i tabellen er anført provenuvirkninger opgjort i 2023-priser.
6):
De finanspolitiske prioriteringer for 2024 tager afsæt i de indgåede økonomiaftaler med kommuner og
regioner for 2024 og finanslovforslaget for 2024 inkl. afsatte reserver mv.
Kilde:
DK2030
–
Danmark rustet til fremtiden,
november 2023 og egne beregninger.
Det bemærkes, at siden offentliggørelsen af 2030-planen har regeringen på linje
med ovenstående indgået en trepartsaftale om at afsætte en ekstraordinær ramme
til løn og arbejdsvilkår i den offentlige sektor på 3 mia. kr. fra 2026 og frem. Til-
svarende har regeringen også indgået en aftale om en reform af personskat, der
indfases fra 2025. Aftalen medfører fuldt indfaset et finansieringsbehov efter tilba-
geløb og adfærd på ca. 6¾ mia. kr., som det også var forudsat i 2030-planen. En-
deligt er der også indgået en politisk aftale om indførelsen af en grøn flyafgift samt
udmøntningen af provenuet på 1¼ mia. kr. til grøn indenrigsluftfart mv. og for-
højelse af den supplerende pensionsydelse.
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister