Finansudvalget 2023-24
Aktstk. 20
Offentligt
2773763_0001.png
Udenrigsministeriet
Folketingets Finansudvalg
Asiatisk Plads 2
DK-1448 København K
Telefon +45 33 92 00 00
Telefax +45 32 54 05 33
E-mail: [email protected]
http://www.um.dk
Sag/ID Nr.
Enhed
Dato
2023-27534
MNS/FRU
1. november 2023
FIU aktstykke 20 – svar på § 6 spørgsmål 1 fra Lisbeth
Bech-Nielsen (SF) stillet den 26. oktober 2023 til
ministeren
klimapolitik
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorfor de 7,7 mio. kr. kan opgøres
som
udviklingsbistand, mens de 2,4 mio. kr. ikke kan, herunder
hvilke kriterier der ligger til grund for denne opdeling?
Svar
Ud af det samlede bidrag til Verdenssundhedsorganisationen
WHO EURO’s kontor for ikke-smitsomme sygdomme (NCD) i
2023 opgør Udenrigsministeriet 76%, svarende til 7,7 mio. kr.
som udviklingsbistand, mens 24%, svarende til 2,4 mio. kr.,
opgøres uden for udviklingsbistanden.
for
udviklingssamarbejde
og
global
Aktstk. 20 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorfor de 7,7 mio. kr. kan opgøres som udviklingsbistand
2773763_0002.png
2
Opgørelsen er baseret på OECD-DACs Annex 2
1
, der
indeholder en liste over internationale organisationer, der helt
eller
af
delvist
kan
modtage
bidrag
til
bidrag
WHO
i
form
af
officiel
som
udviklingsbistand. Ifølge Annex 2 vurderer OECD-DAC, at 76%
de
generelle
kan
opgøres
udviklingsbistand (seneste vurdering fra 2020). For bidrag til
organisationens sundhedsberedskabsarbejde (WHO Strategic
Preparedness and Response Plan) kan 88% opgøres som
udviklingsbistand (seneste vurdering fra 2021), mens frivillige
bidrag (WHO Core Voluntary Contributions) kan 100% opgøres
som udviklingsbistand (seneste vurdering fra 2020).
OECD-DACs Annex 2 er udarbejdet på baggrund af en række
kriterier for om organisationens mandat fremmer økonomisk
udvikling og velfærd i udviklingslande i overensstemmelse
med det generelle kriterium for officiel udviklingsbistand.
Dertil kommer hvilke af organisationens aktiviteter, der har et
udviklingsformål, samt i hvor høj grad aktiviteterne finder sted
i udviklingslande eller kommer udviklingslande til gode.
Processen
kan
også
omfatte
en
vurdering
af
den
udviklingsrettede andel af organisationens samlede program
baseret på organisationens budget eller regnskab for tidligere
år.
I forlængelse af den eksisterende praksis fsva. de generelle
bidrag til WHO, bygger den samlede vurdering af, at 76% af
1
OECD-DACs
liste over internationale organisationer, der kan modtage officiel
udviklingsbistand:
Annex 2 List of ODA-eligible international organisations -
OECD
Aktstk. 20 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorfor de 7,7 mio. kr. kan opgøres som udviklingsbistand
2773763_0003.png
3
bidraget til WHO EURO kontoret på ca. 10,1 mio. kr. til i 2023
kan
opgøres
som
officiel
udviklingsbistand
også
oplysninger vedr. kontorets aktiviteter. Her noteres bl.a., at
hovedparten af kontorets aktiviteter koncentreres omkring en
række CIS-lande (Sammenslutningen af Uafhængige Stater),
der er en del af de 53 WHO EURO medlemslande, som er
udfordret af en markant sygdomsbyrde af ikke-smitsomme
sygdomme. Disse lande indgår også på OECD-DACs liste over
lav- og mellemindkomstlande og territorier, der opfylder
kriterierne for at kunne modtage udviklingsbistand
2
.
Med venlig hilsen
Dan Jørgensen
2
OECD-DAC’s liste over lande, der kan modtage udviklingsbistand:
DAC List of
ODA Recipients - OECD