Finansudvalget 2023-24
Aktstk. 139
Offentligt
2859588_0001.png
Folketinget
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
1. maj 2024
Økonomikontoret
Milad Javadi
2024-04219
3215512
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 til aktstykke 139 fra Folketingets
Finansudvalg
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 til aktstykke 139, som
Folketingets Finansudvalg har stillet til justitsministeren den 19. marts
2024. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Christina Olumeko (ALT).
Peter Hummelgaard
/
Thomas Seremet
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/2
Aktstk. 139 - 2023-24 - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om, hvorfor man i forbindelse med Aftale om Kriminalforsorgens økonomi 2023-25 af 7. marts 2023 ikke havde forudset, at de mange initiativer ville medføre behov for styrkelse af Kriminalforsorgens bygnings- og rekrutteringsorganisationen mv.
Spørgsmål nr. 1 til aktstykke 139 fra Folketingets Finansudvalg:
”Vil ministeren redegøre for, hvorfor man i forbindelse med
”Aftale om Kriminalforsorgens økonomi 2023-25” af 7. marts
2023 ikke havde forudset, at de mange initiativer ville medføre
behov for styrkelse af Kriminalforsorgens bygnings- og
rekrutteringsorganisationen, og hvorfor udgifterne hertil ikke
kan håndteres indenfor den afsatte finansiering i aftalen?”
Svar
:
Et af de klare mål bag
Aftale om kriminalforsorgens økonomi 2023-2025
(flerårsaftalen) var at iværksætte konkrete initiativer, som skal afhjælpe
manglen på fængsels- og arrestpladser på både kort og lang sigt. Der blev
således med flerårsaftalen igangsat en række udvidelser af
kriminalforsorgens institutioner.
Dette skete ud fra en erkendelse af, at kriminalforsorgen står over for en
grundlæggende driftsudfordring med et historisk højt belæg og for få
fængsels- og arrestpladser. Kriminalforsorgen forventer også, at landets
fængsler og arrester i de kommende år vil have væsentligt flere indsatte,
som ikke kan håndteres af den nuværende bygnings- og
bemandingsmæssige kapacitet. Det er derfor vigtigt, at der tages de
nødvendige skridt nu for at øge kriminalforsorgens kapacitet.
Som led i flerårsaftalen blev det bl.a. aftalt at etablere et nyt fængsel.
Fængslet var oprindeligt planlagt til ibrugtagning i 2032, men det er
efterfølgende besluttet at fremrykke opførelsen, så det nu er målet, at
fængslet står klar i 2030. Som det fremgår af regeringens 2030-plan
Danmark rustet til fremtiden,
vil regeringen derudover etablere yderligere
et nyt fængsel samt gennemføre en strafreform. Der lægges derfor op til en
styrkelse af kriminalforsorgens personaleressourcer på bygnings-,
rekrutterings- og bemandingsområdet i 2024, så kriminalforsorgen bliver
bedre i stand til at håndtere aktuelle og kommende kapacitetsudvidelser.
Side 2/2