Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
S 834
Offentligt
Offentligt
Folketingets Lovsekretariat
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
21. september 2023
J nr.
2023 - 4118
Folketingsmedlem Søren Egge Rasmussen (EL) har d. 14. september stillet mig
følgende spørgsmål S 834, som jeg hermed skal besvare.
Spørgsmål nr. S 834:
"Vil ministeren arbejde for, at der kan findes en løsning, f.eks. ved at ophæve pris-
loftet, for at sikre, at Vejen Varmeværk kan udnytte overskudsvarme fra omformer-
stationen til Viking Link?" (Spm. nr. S 834)
Svar
Rammerne for udnyttelse af overskudsvarme er blevet forbedret de seneste år på
baggrund af en række brede aftaler, som jeg er glad for at kunne konstatere, at En-
hedslisten er en del af.
Prisloftet for overskudsvarme trådte i kraft 1. januar 2022 og er baseret på prisen
på alternative VE-teknologier. Overskudsvarmeprisloftet blev sammen med en
energieffektiviseringsordning, der giver mulighed for en afgiftslempelse, aftalt med
Opfølgende aftale ifm. Klimaaftale for energi og industri mv.
af 2. september 2021
og vedtaget i Folketinget den 21. december 2021, hvor Enhedslisten bakkede op
om det aftalte prisloft. Hensigten med den opfølgende aftale var at fremme udnyt-
telsen af overskudsvarme samt at indføre en administrativ simpel regulering på om-
rådet.
Det følger af den politiske aftale, at overskudsvarmeleverandører og fjernvarme-
virksomheder frit kan aftale en pris for overskudsvarmen, så længe de samlede
omkostninger til udnyttelse af overskudsvarmen holdes under prisloftet. Endvidere
er aftalen meget klar om kriterierne for overskudsvarmeprisloftet (i det følgende be-
nævnt VE-prisloftet), som jeg her vil liste op,
jf. aftalen:
VE-prisloftet fastsættes årligt af Forsyningstilsynet som et landsdækkende
prisloft baseret på de gennemsnitlige omkostninger til de billigste, alternative
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E:
www.kefm.dk
Side 1/2