Tak for spørgsmålet, som handler om en nylig undersøgelse, der viser, at kvaliteten for de 0-2-årige i daginstitutioner og i dagplejen flere steder ikke er god nok. Det skal vi selvfølgelig tage alvorligt. Jeg bliver også spurgt om min holdning til at indføre lovkrav om minimumsnormeringer i dagplejen med henblik på at hæve kvaliteten i dagplejen.
Jeg synes ikke, at tiden er til mere rigid lovgivning, faktisk snarere tværtimod. Jeg synes, at vi på Christiansborg skal passe på med at gribe til ny lovgivning, hver gang vi bliver præsenteret for en ny rapport eller en ny undersøgelse. I dag kan den enkelte dagplejer modtage op til fem børn, men selv om loven sætter et loft på fem børn, er det jo ikke ensbetydende med, at dagplejen skal have fem børn, og det har de faktisk heller ikke. Undersøgelsen viser, at hovedparten af dagplejerne har fire børn eller tre børn og kun 8 pct. af dagplejerne har fem børn, og herudover viser undersøgelsen, at den gennemsnitlige dagsnormering for dagplejerne er 2,6 børn.
Det er op til kommunerne at vurdere, hvor mange børn den enkelte dagplejer kan have. Det er dermed et kommunalt ansvar at sikre, at dagplejen har et antal børn, hvor dagplejerne kan tage vare på børnene på en tryg og omsorgsfuld og selvfølgelig forsvarlig måde og kan efterleve de krav til pædagogisk kvalitet, der følger af lovgivningen.
Jeg har i forlængelser af undersøgelsen også sendt et brev til alle kommuner, hvor jeg indskærper det ansvar, de har for at sikre kvaliteten. Og det indebærer også, at kommunerne skal vurdere, om dagplejerne nogle steder skal have færre børn. Herudover synes jeg, vi har et fælles ansvar for, at det hele ikke altid kommer til at handle om normeringer som den eneste faktor, der kan øge kvaliteten. Normeringer er selvfølgelig vigtige, men den pædagogiske faglighed og den pædagogiske ledelse er måske mindst lige så vigtige centrale elementer, hvis vi skal øge kvaliteten. Det indikerer resultaterne af undersøgelsen faktisk også. Samtidig peger den på, at man i kommunerne og helt ude på de enkelte stuer og hos de enkelte dagplejere allerede nu kan gå i gang med at skabe de nødvendige forandringer. F.eks. er det vigtigt, at legetøjet er tilgængeligt for børnene, så de selv kan nå det, og mange steder er der behov for, at det pædagogiske personale bliver mere opmærksomme på at understøtte de gode børnefællesskaber.