§ 20-spørgsmål S 376 Om at staten aktivt »kønner« sine borgere.

Til: Uddannelses- og forskningsminister Christina Egelund
Dato: 13-03-2023
Samling: 2022-23 (2. samling)
Status: Tilbagetaget

Om § 20-spørgsmålet

Sagsgang:
Anmeldelse 13-03-2023
Spørgsmålets ordlyd:
Mener ministeren, at pædagogstuderende skal undervises i, at det er staten, som aktivt »kønner« sine borgere og fordeler visse goder og pligter til det ene køn, f.eks. ved at optage børnene i CPR-registeret og registrere børn med enten lige eller ulige nummer afhængigt af barnets køn, sådan som det beskrives i bogen »Køn, seksualitet & mangfoldighed«, som bl.a. anvendes på pædagoguddannelserne i Aarhus og Horsens, og mener ministeren, at det er på sin plads, at pædagogstuderende bibringes en virkelighedsopfattelse, hvor forestillingen om køn er konstrueret?
Skriftlig begrundelse:
Ingen.

§ 20-spørgsmål

Dokumentdato: 13-03-2023
Modtaget: 13-03-2023
Omdelt: 13-03-2023

Mener ministeren, at pædagogstuderende skal undervises i, at det er staten, som aktivt »kønner« sine borgere og fordeler visse goder og pligter til det ene køn, f.eks. ved at optage børnene i CPR-registeret og registrere børn med enten lige eller ulige nummer afhængigt af barnets køn, sådan som det beskrives i bogen »Køn, seksualitet & mangfoldighed«, som bl.a. anvendes på pædagoguddannelserne i Aarhus og Horsens, og mener ministeren, at det er på sin plads, at pædagogstuderende bibringes en virkelighedsopfattelse, hvor forestillingen om køn er konstrueret?

Mener ministeren, at pædagogstuderende skal undervises i, at det er staten, som aktivt »kønner« sine borgere og fordeler visse goder og pligter til det ene køn, f.eks. ved at optage børnene i CPR-registeret og registrere børn med enten lige eller ulige nummer afhængigt af barnets køn, sådan som det beskrives i bogen »Køn, seksualitet & mangfoldighed«, som bl.a. anvendes på pædagoguddannelserne i Aarhus og Horsens, og mener ministeren, at det er på sin plads, at pædagogstuderende bibringes en virkelighedsopfattelse, hvor forestillingen om køn er konstrueret? (pdf-version)
Html-version