Tak for det. Og tak for en, synes jeg, interessant og lødig debat med mange gode indlæg, og som hr. Alexander Ryle sagde, er det godt at få et overblik, særlig når man er ny. Det var også, hvad jeg selv tænkte, da jeg oversendte den her redegørelse til Folketinget. Den er jo i sagens natur den første siden den sidste, og den sidste debat fandt sted den 5. april 2022, halvanden måned efter at Rusland den 24. februar havde iværksat sin omfattende invasion af Ukraine. Det prægede naturligvis debatten dengang, ligesom det jo også har præget debatten i dag, men alligevel med sådan lidt mere refleksion, fordi der er gået noget tid.
Takket være ukrainernes tapre modstand og høje moral og i øvrigt også den internationale opbakning, altså donationer, så blev invasionen jo ikke et så hurtigt overstået kapitel, som Rusland og i virkeligheden nok en del andre med dem fejlagtig havde regnet med. Krigen raser fortsat, og Rusland udviser ingen vilje til at indgå i reelle forhandlinger. Der ageres med stor brutalitet og kynisme og en helt enorm foragt for menneskeliv, og i virkeligheden ikke bare ukrainernes, men jo også egen befolknings liv, og det har medført store lidelser.
Samtidig står vi med et uhyrligt angreb på den regelbaserede verdensorden, som vi har opbygget siden anden verdenskrig, og som jo handler om det fundamentale princip om alle staters ret til selvbestemmelse. Det må vi ikke sidde overhørig, og det er der bestemt heller ikke nogen ordførere, der har gjort her i dag, tværtimod. Derfor vil jeg også bare indskrive mig i rækken af deltagere i den her debat, som også bruger lejligheden til at sende et utvetydigt signal til Kreml om, at vi aldrig kommer til at acceptere den form for fremfærd, som Rusland har været eksponent for i Ukraine.
Det internationale samfund, herunder FN, EU og NATO, har fordømt Ruslands invasion i Ukraine; særlig EU og NATO har utvetydigt reageret i både ord og gerning med konkret støtte til Ukraine. Og måske kan man sige her i lyset af det spørgsmål, der var bl.a. fra Alexander Ryle, om, hvorvidt nogle andre kan tage over, når OSCE er lidt lammet – hr. Søren Søndergaard var inde på de samme ting – at det har EU jo gjort i en eller anden udstrækning. Vi har oplevet et Europa, altså et EU-Europa, der har steppet op både konkret i forhold til Ukraine og nu senest helt ekstraordinært i EU's historie direkte donerer våben og handler våben ind, men jo også i forhold til outreach til resten af verden.
Der har været lagt et markant både politisk og økonomisk pres på Rusland: de mange sanktioner og det internationale arbejde for at sikre retsforfølgelse. Men der er jo fortsat et behov for at lægge pres på Rusland, også via andre internationale organisationer. Det er helt afgørende, at vi giver Ukraine de bedst mulige kort på hånden ved en mulig forhandlingssituation, når den situation på et tidspunkt opstår, hvor det bliver relevant.
Der er ingen tvivl om, som ordførererne også fuldstændig samstemmende har været inde på, at hele den her krig positivt har presset et sammenhold frem, men også har presset nogle af de internationale organisationer. Det har også presset os her, for det skabte jo fundamentet for det nationale kompromis om Danmarks sikkerhedspolitik fra marts sidste år, Ukrainefonden er få uger gammel, og der er hele det arbejde med at forhandle et nyt forsvarsforlig, som nu sættes i gang, og som vi har accelereret, i forhold til det der blev besluttet for bare et år siden, så vi lever op til vores NATO-forpligtelser m.v. Så der skal jo ageres, og der bliver ageret.
Det gælder jo også i varierende grad i forhold til de tre organisationer, der er genstand for debatten her i dag, og indtil invasionen var Rusland medlem af alle tre organisationer. Men det er jo kompliceret, det siger sig selv. Men det rokker ikke ved, at multilateralt samarbejde er vigtigt og vigtigere end nogen sinde før i forhold til alle os, der bakker op om den internationale regelbaserede orden og bakker op om FN-pagten, om demokratiske værdier og overholdelse af internationale konventioner. Det er vigtigt. Det er vigtigt for regeringen, og det er vigtigt for de ordførere, der har haft ordet her i dag.
Den her invasion har jo så ændret ved det politiske landskab i Europa, haft konsekvenser for hele verden. Den nye sikkerhedspolitiske situation har præget vores tilgang og relation til Rusland både bilateralt og i internationale organisationer. Og med det afsæt vil jeg så lige knytte nogle bemærkninger til arbejdet i de tre organisationer, der er genstand for redegørelsesdebatten i dag.
Først er det OSCE. Med krigen mod Ukraine har Rusland overtrådt alle de mest fundamentale principper for OSCE-samarbejdet. Det kalder på et helt særligt fokus fra de øvrige deltagerstater. Krigen er, som Polens præsident, Duda, formulerede det på et OSCE-ministerrådsmøde i december sidste år, antitesen til de værdier, som OSCE-samarbejdet er bygget for at forsvare. Og derfor har hr. Søren Søndergaard også en pointe i, at det, som OSCE så i særlig grad har været brugt til, har været en ramme for at holde Rusland og Belarus ansvarlige og demonstrere, at langt flertallet af organisationens 57 deltagerstater står last og brast med Ukraine, fra de ugentlige drøftelser i Wien til det højeste politiske niveau på ministerrådsmødet i Polen i december. Det pres er ikke lettet. Og det er jo i sig selv et vigtigt resultat, og det bidrager også til at vise de lande i OSCE, der er tæt på Rusland, hvor isoleret Rusland står i regionen. OSCE og de ligesindede deltagerstater har sidste år også mobiliseret støtte til Ukraine på en række helt konkrete områder. Kontoret for demokratiske institutioner og menneskerettigheder gik eksempelvis hurtigt i gang med at monitorere overtrædelser af menneskerettighederne i Ukraine. Og tre gange sidste år brugte man den såkaldte Moskvamekanisme. Det førte bl.a. til en tidlig indsamling af beviser på Ruslands brud på OSCE-forpligtigelser, folkeretten og menneskerettighederne i Ukraine. Det er beviser, som siden hen er indgået som en del af andre internationale undersøgelser.
Da Rusland i midten af sidste år fik nedlagt den sidste OSCE-feltmission i Ukraine, lykkedes det i stedet at få etableret et støtteprogram for Ukraine til at videreføre OSCE's tilstedeværelse og projekter i landet på basis af frivillige bidrag fra landene. Og i efteråret lykkedes det trods russisk obstruktion at gennemføre en omfattende menneskerettighedskonference i Warszawa, hvor bl.a. situationen i Ukraine var i fokus. Ingen af de ting er jo så sket med konsensus, og de har derfor også et mere politisk sigte, nemlig at vise, at vi ikke godtager russiske forsøg på at gøre konsensuskravet i OSCE til en grænseløs russisk vetoret.
Det ændrer dog ikke på, at OSCE i sin kerne er et konsensussamarbejde mellem ikkeligesindede stater. Uden politisk vilje fra alle deltagerstater til at gå på kompromis er samarbejdet meget vanskeligt, og det har i særdeleshed også præget arbejdet i 2022, ligesom det jo i øvrigt også må ligge til grund for de tanker, der har været luftet her, om: Skulle man lukke organisationen, lave en tom skal, flytte sig over i et andet regi? Hvis jeg ikke husker helt forkert, smed man Jugoslavien ud i 1992 – det var konsensus minus en – men her er vi næppe i en konsensus minus en-situation. Lad mig bare nævne Belarus.
Det her fører jo så til nogle udfordringer, bl.a. den udfordring, at der ikke er konsensus om et budget for 2022-2023. Der er heller ikke konsensus om, hvilket land der skal lede OSCE-samarbejdet i 2024. Embedsperioderne for de ledende poster i OSCE udløber med indeværende år, og også her ser konsensus vanskeligt ud. Så der er jo klart nogle udfordringer. Og på det her årlige ministerrådsmøde i december i Polen vedtog man for første gang hverken beslutninger eller fælleserklæringer. Det polske formandskab nægtede samtidig den russiske udenrigsminister indrejse til mødet. Så det er udfordrende. Våbenkontrolområdet har længe været udfordret. I 2022 har det været præget af, at en del ligesindede lande ikke ønsker at drøfte militære tillidsskabende foranstaltninger, så længe krigen raser. Finland har eksempelvis som nuværende formandskab aflyst de fleste møder i det, der hedder Open Skies-komitéen som følge af implementeringen af den traktat, der giver mulighed for at indsamle information om militære aktiviteter i deltagerlandene fra luften.
De øvrige regionale konflikter forbliver så til gengæld på organisationens dagsorden trods det store fokus på Ukraine. Det gælder bl.a. de uløste konflikter i Sydkaukasus, i Georgien, i Moldova, grænsestridigheder i Centralasien. Konflikterne var fastfrosne længe inden februar 2022, men de skarpt optrukne skillelinjer gør ikke fremskridt nemmere.
Men manglen på politisk vilje til trods gav det her ministerrådsmøde grundlag for en lille optimisme, for selv de største kritikere ønskede at bevare samarbejdet, og det er sådan set vigtigt. Selv i den nuværende situation gør organisationen en forskel, konkret på jorden i OSCE-regionen igennem de 13 feltmissioner, de tre uafhængige menneskerettighedsinstitutioners arbejde og de utallige former for støtte, som OSCE-sekretariatet tilbyder deltagerlandene, og på det politiske niveau ved at sikre, at ikkeligesindede mødes og ser hinanden i øjnene, også når der er krig, hvilket sådan er lidt parallelt til det, hr. Christian Friis Bach sagde om UNECE.
I et lidt mere langsigtet perspektiv har OSCE også meget at tilbyde: i det politisk-militære spor en platform og ikke mindst konkrete værktøjer, som eventuelt kan komme i spil igen, når den aktive fase af krigen i Ukraine er ovre. Der er bred enighed blandt ligesindede om, at arbejdet med konventionel våbenkontrol, militær transparens og tillidsskabende foranstaltninger også vil og bør have en plads i en fremtidig europæisk sikkerhedsarkitektur, om end den forventeligt bliver mindre tillidsbaseret og med et stigende fokus på kontrol og verifikation. Derfor vil vi også fra dansk side i år arbejde for at bevare eksisterende våbenkontrolaftaler og dialogformater, idet samarbejdets rammer og redskaber også har værdi for en fremtidig europæisk sikkerhedsarkitektur.
På menneskerettighedsområdet har alle deltagerstater, også Rusland og Belarus, i Moskvadokumentet fra 1991 anerkendt, at manglende respekt for menneskerettighederne ikke alene er et internt spørgsmål for den enkelte stat, men at det også er af legitim interesse for alle stater. Det er en forpligtigelse, vi har en interesse i at bevare, selv når – og det må man jo aktuelt medgive – afstanden mellem ord og handling er ualmindelig lang. Danmark vil derfor i 2023 fortsætte med at gå i front i OSCE for at holde Rusland politisk ansvarlig for brud på menneskerettighederne og folkeretten i Ukraine og fastholde det politiske pres på Belarus ved at holde menneskerettighedssituationen højt på OSCE's dagsorden. Den her organisation har jo mange års erfaring med mægling, monitorering og konflikthåndtering i forhold til Ukraine. Resultaterne har været blandede, men Ukraine har i OSCE et forum, hvor man står over for Rusland sammen med en meget bred vifte af europæiske og nordamerikanske lande. Det vil Ukraine forhåbentlig kunne drage fordel af og nytte af i fremtiden, og derfor vil vi bidrage til, at OSCE fastholder fokus på Ruslands invasion af Ukraine og på Ruslands ansvar for at stoppe krigen og genoprette sikkerheden på det europæiske kontinent.
For så vidt angår Europarådet, er det jo også præget af Ruslands invasion. Som alle her ved, blev Rusland kort efter invasionen, den 16. marts, ekskluderet, og det har haft konsekvenser for såvel det politiske arbejde i Europarådets Ministerkomité som ved Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol. For at tage det sidste først har eksklusionen af Rusland jo haft direkte konsekvenser for muligheden for at indbringe klager mod Rusland for menneskerettighedsdomstolen. Med virkning fra den 16. september 2022 er Rusland således ikke længere statspart til Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, og det betyder, at domstolen fremadrettet kun vil være kompetent til at behandle sager i relation til handlinger og undladelser, der vedrører krænkelser af konventionen, som blev foretaget før den dato, altså den 16. september.
Menneskerettighedsdomstolen vil dog kunne behandle den mellemstatslige klagesag, som Ukraine har anlagt mod Rusland med påstand om russisk ansvar for alvorlige menneskerettighedskrænkelser begået i Ukraine. Danmark har sammen med en lang række andre lande, herunder langt størstedelen af EU-landene og Norge, fået tilladelse af domstolen til at afgive indlæg i sagen og selvfølgelig til støtte for Ukraine. De sager, der allerede var anlagt mod Rusland frem mod eksklusionen, fortsætter som nævnt. Sandheden er jo imidlertid, at der ikke er udsigt til, at man fra russisk side aktivt vil engagere sig i disse sager ved domstolen. Det samme gælder arbejdet i Strasbourg med at påse Ruslands efterlevelse af domme. Det forekommer jo helt usandsynligt, at Rusland skulle engagere sig i en dialog med Europarådets medlemsstater. Men derfor er der jo alligevel en synlighed i de her ting.
Det årlige udenrigsministermøde blev afholdt i Torino i maj sidste år, og også på det møde kom Ruslands invasion til at fylde meget. Der blev vedtaget en politisk erklæring, der i hårde vendinger fordømte invasionen og kræver, at Rusland straks bringer sin aggression til ophør. Der blev vedtaget en revideret handlingsplan for Ukraine, som tog højde for invasionen, og en helt ny handlingsplan blev så vedtaget så sent som i december 2022. Sidste sommer blev Ukraine inviteret til at blive medlem af Europarådets Udviklingsbank. Det er en beslutning, vi fra dansk side støtter og hilser velkommen. Det betyder, at Ukraine fremadrettet vil kunne nyde godt af udviklingsbankens låneinstrumenter, og vi lægger stor vægt på, at den prioriterer indsatser i Ukraine, hvilket den nu også har bedre muligheder for, fordi banken jo foretog en kapitaludvidelse på op til 4,25 mia. euro i december.
Et andet emne i relation til den russiske invasion, som har været drøftet i Europarådet i løbet af de seneste måneder, er jo så muligheden for at etablere et skadesregister for ofre i Ukraine i regi af Europarådet, og hvis det etableres, vil det være et både vigtigt og nyttigt redskab til at indsamle og dokumentere ukrainske krav mod Rusland som følge af den ulovlige magtanvendelse. Så både generelt og i forhold til Ukraine ligger det regeringen meget på sinde at sikre, at der kan ske en retsforfølgelse for internationale forbrydelser, og det blev der også spurgt ind til. Danmark støtter derfor også op om beslutningen fra februar i år om at bede generalsekretæren om at undersøge modaliteterne for, at Europarådet kan bistå i forhold til oprettelse af et skadesregister til registrering af tab som følge af Ruslands invasion.
Den Europæiske Menneskerettighedskonvention og Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol udgør fortsat hjørnestenen for den menneskeretlige beskyttelse i Europarådets medlemslande, og derfor vil regeringen også fortsat i det løbende arbejde have fokus på at sikre, at medlemslandene efterlever afgørelserne fra Den Europæiske Menneskerettighedsdomstol. Det gælder over en bred kam, og vi har selvsagt i den sammenhæng et særligt fokus på Kavalasagen, hvor Tyrkiet desværre heller ikke har efterlevet den seneste dom fra juli, og jeg forstår sådan set godt den utålmodighed, som flere af ordførerne, både hr. Michael Aastrup Jensen og hr. Søren Søndergaard og rimeligvis også andre, udtrykker i relation til Tyrkiets manglende efterlevelse af konventioner, de selv har underskrevet. Vi vil også løbende overveje mulighederne for at indgive indlæg i sager for Menneskerettighedsdomstolen, hvor Danmark ikke er part, men hvor udfaldet af sagerne vurderes at kunne få betydning for Danmark. Et særligt fokus i den sammenhæng vil jo være retsstatsområdet og vigtigheden af domstolenes uafhængighed.
Så er der jo årets forventeligt vigtigste begivenhed, som flere også har adresseret, nemlig topmødet i Reykjavik den 16.-17. maj for stats- og regeringscheferne og også for observatørlandene USA, Canada, Mexico og Japan, og internationale organisationer som EU, OSCE og FN. Alle er blevet inviteret af Islands statsminister, og det vil markere afslutningen på Islands formandskab, og det vil i øvrigt være det kun fjerde topmøde siden Europarådets oprettelse i 1949. Det seneste blev afholdt for snart 20 år siden i Warszawa i 2005. Så det er en sjælden begivenhed, og at den sjældne begivenhed finder sted lige nu, understreger jo den alvorlige situation, som regionen befinder sig i. Så det skal også ses i lyset af den nye sikkerhedspolitiske situation i Europa efter Ruslands invasion. Så det bliver på mange måder en unik mulighed for at tage bestik af aktuelle og fremadrettede udfordringer og sikre, at Europarådet fremadrettet vil være en relevant organisation, som er i stand til at håndtere udfordringerne – det lægger vi vægt på – altså en organisation, der er fit for purpose, kunne man sige.
Det er jo også forventningen, at der på det her topmøde vil være et stærkt fokus på Ukraine, men også på andre nabolande, der er udsat for russisk indblanding, eller som grænser op til Rusland – Moldova, Georgien og det vestlige Balkan – og vi håber også, at det vil være en genbekræftelse af det værdipolitiske grundlag, hvorpå Europarådet hviler. Så lægges der også op til at drøfte aktuelle udfordringer for retsstaten samt teknologiske fremskridt af betydning for demokrati og menneskerettigheder. Klimamæssige udfordringer vil rimeligvis også blive et tema.
Så jeg håber, at vi til næste års redegørelsesdebat vil kunne bekræfte Europarådets centrale rolle. Jeg håber også, jævnfør hr. Mogens Jensens indledende bemærkninger, at det snart vil være muligt at få løst de kalendermæssige udfordringer. Vi har prøvet ad fire omgange at finde en egnet dato til et møde med de danske medlemmer af Europarådets Parlamentariske Forsamling og mig selv. Det har vi lige haft en praktisk diskussion om, og det skal nok komme i kalenderen. For det er selvfølgelig vigtigt, at vi får et møde snarest.
Så vil jeg lige til allerallersidst bare knytte nogle ganske få bemærkninger til arbejdet i Østersørådet. Efter at Rusland meddelte sin udtræden, startede der jo en refleksionsproces. Den afsluttes på et udenrigsministermøde i Wismar i juni. Vi mener, at det fortsat er en vigtig platform for regional dialog og samarbejde. Der er allerede enighed om, at organisationen skal bestå, og at man ikke kan acceptere Ruslands påstand om, at Østersøsamarbejdet ikke giver mening uden dem. Tværtimod, i den her situation skal de demokratiske lande i Østersøregionen rykke tættere sammen om hinanden. For så vidt angår det praktiske samarbejde, er der nemlig, som flere har været inde på, masser af områder i forhold til menneskehandel, beskyttelse af udsatte børn, civilbeskyttelse og alt muligt andet, som har voksende betydning, og som bør styrkes.
Med det vil jeg sige tak for en god debat, og jeg vil egentlig også gerne sige tak for de mange forskellige positive bemærkninger, der har lydt om Udenrigsministeriets forskellige ansatte, som har indgået et samarbejde med de ordførere, der har haft ordet i årets løb. Det skal jeg vide at viderebringe, og det ved jeg er værdsat.