Tak til udenrigsministeren for den skriftlige redegørelse, som vi har fået. Der er jo ikke meget i den, som man kan være uenig i; den er meget refererende, og den er omfangsrig. Der sker heldigvis meget i Arktis, og den danske regering har heldigvis også en stor rolle i rigtig mange gode udviklinger deroppe.
Vi synes jo, at der er meget at glæde sig over i vores rigsfællesskab. Vi kan jo f.eks. fejre sejren i whiskykrigen, som jeg synes at vi har gjort for lidt ud af. Der sikrede Danmark sig ejerskabet over størstedelen af Hans Ø, som canadierne meget uretmæssigt og uretfærdigt forsøgte at få en del af. Så det synes jeg at vi skal glæde os over. Det føjer sig til en lang række succesfulde danske sejre i store krige, men den her synes jeg dog også er værd at hæfte sig ved.
Så synes jeg jo, at det er rigtigt, som mange andre har sagt, at vi mangler en lidt mere klar strategi for, hvor det er, vi vil have at fællesskabet mellem vores tre lande skal bevæge sig hen. Nogle gange kan det selvfølgelig føles tungt som dansker at vide, at Færøerne og Grønland ejer Danmark, men vi vil gerne bevare den konstruktion fra Konservatives side og sikre, at vi bliver ved med at høre sammen som tre lande i ét land, som sammen er stærkere, end vi ville være, hvis vi stod hver for sig.
Der er hele tiden gnidninger, udfordringer og kræfter, der forsøger at rive os fra hinanden. En af de store udfordringer er selvfølgelig, hvordan stormagterne forholder sig til Arktis, når de nu viser en stigende interesse. Her er der ingen tvivl om, at vi fortsat bør have den klare holdning, at især Grønland er en del af kongeriget Danmark. Danmark har en god størrelse til at passe på Grønland, fordi vi er store nok til effektivt at kunne gøre det, og fordi vi er store nok til, at vi kan have alle de funktioner, der skal til, nemlig et godt sundhedsvæsen, et forsvar, som kan blive stort nok – men ikke er det – til at varetage overvågning, redningstjeneste, miljøberedskab og alle de andre ting, og et diplomati, som er stort og stærkt nok til internationalt at gøre Grønlands stemme gældende i alle relevante internationale organer. Samtidig er Danmark også lille nok til, at vi ikke er en udfordring over for andre stormagter, som ikke ser os som en trussel. Det synes jeg faktisk er en ret heldig kombination.
Som jeg har sagt mange gange, tror jeg, at både Grønland og Færøerne reelt set har mere selvstændighed ved at være i rigsfællesskabet, end de ville have i alle andre tænkelige konstruktioner, hvor de ville blive mast og presset af stormagterne på en måde, som ville gøre, at de reelt ville have mindre handlerum, end de har i det rigsfællesskab, hvor der er mulighed for, at Grønland og Færøerne kan gøre næsten alt. Der er nogle få restriktioner selvfølgelig, men man kan gøre, næsten som man vil. Og i Danmark har man en allieret, som man kan arbejde sammen med, som vil Grønland og Færøerne det godt og gerne vil sørge for, at de trives, og som ikke har nogen skumle bagtanker om at holde dem nede eller på anden måde gøre dårlige ting ved dem. Det forhold har vi udviklet igennem rigtig mange århundreder, og vi vil gerne sørge for, at det fortsat bliver bevaret.
Det synes jeg godt at man kunne sige lidt mere klart også fra regeringens side. Det er, som om man ikke rigtig tør sige noget. Man tør ikke rigtig fortælle, hvad det er, man gerne vil med rigsfællesskabet. Fra Konservatives side har vi sagt meget klart, at vi gerne vil bevare det så vidt muligt i al evighed. Vi har også sagt, at det ikke er noget, vi bestemmer, for man kan jo ikke holde sammen på et rigsfællesskab, hvis folk ikke ønsker at være med. Så det er jo sådan, at det er Færøerne og Grønland, der bestemmer, om de ønsker, at rigsfællesskabet skal bestå. Givet at vi fra dansk side nok ikke kommer til at opsige det, er det jo Grønland og Færøerne, der ligesom har serveretten, i forhold til om det skal bestå. Men vi ønsker helt klart at holde fast i det, og vi synes, det er en rigtig god konstruktion.
Vi er nervøse for kineserne og russerne. Det skal der ikke være nogen tvivl om. Vi har den klare holdning, at vi står bedst ved at være tæt på amerikanerne, som er den stormagt, som vi har bedst grund til at stole på, og som er tættest på de værdier og den måde at indrette verden på, som vi kan tilslutte os. Sådan har vi det ikke med Kina og Rusland. Der er også ting, man skal være skeptisk over for i forhold til USA; det er slet ikke det. Men der er meget stor grund til at være mistroisk over for den måde, Kina og Rusland agerer på, og hvilke dagsordener de har, også når man ser på, hvordan de agerer i andre lande.
Så er der selvfølgelig også et moralsk aspekt, og det er, at vi alle sammen skylder at stå sammen om en bedre udvikling i verden. Vi kunne godt tænke os, at Færøerne kom lidt mere ind i kampen i forhold til at deltage i boykotten af Rusland. Jeg er glad for, at Grønland er med, men jeg kunne også godt tænke mig, at Færøerne kom lidt mere med i den kamp.
Selv om man er meget lille, må man jo gøre, hvad man kan. Det gælder både på sikkerhedspolitik, og det gælder også på klimapolitik, hvor Grønland og Færøerne selvfølgelig også skal være med og gøre det, man kan, og ikke gemme sig ved at sige, at man er så små, at det ikke gør noget alligevel. Det har jeg heller ikke indtryk af at man gør. Det skal ikke lyde sådan. Man mærker jo meget tydeligt i Grønland effekterne af klimaforandringerne. Det er helt tydeligt. Bare når man flyver over indlandsisen, kan man se, at grænserne har rykket sig, og man kan se gletsjere, der rykker tilbage. Det er en udvikling, som kommer til at få kæmpestor betydning for Grønland.
Alt i alt synes vi egentlig, at samarbejdet er ganske godt. Vi håber, vi kan gøre det endnu bedre og endnu tættere. Vi har foreslået, at man bl.a. opretter et selvstændigt ministerium for rigsfællesskabet, fordi det ikke er udenrigspolitik, men heller ikke helt er indenrigspolitik – det ligger et eller andet sted imellem. Men det er lidt underligt, at det skal være så underprioriteret, at det ligger i en underafdeling i Udenrigsministeriet. Jeg har meget stor respekt for udenrigsministerens viden om rigsfællesskabet, som han jo har gennem både sin familie og sine mange år som statsminister og alt muligt andet. Så det er slet ikke det; udenrigsministeren er nok den mest kompetente til at varetage den opgave. Men konstruktionen af, at det ligger i Udenrigsministeriet, synes jeg grundlæggende sender et forkert signal, fordi det ikke er udenrigspolitik, men det gør også, at det ikke bliver prioriteret højt nok, i forhold til hvad det kunne blive, så man rigtig får taget fat i alle de opgaver, som vi kunne løse i rigsfællesskabet. Vi skal udvikle samarbejdet mere på uddannelsesområdet, sundhedsområdet, erhvervsområdet og en lang række andre områder.
Et af vores store ønsker er derudover også, at vi bliver bedre til at inddrage de færøske og grønlandske folketingsmedlemmer i arbejdet i Folketinget, fordi konstruktionen nu engang er sådan, at vi beslutter forsvarspolitik for både Danmark, Grønland og Færøerne her. Sikkerhedspolitik og pengepolitik og alt muligt andet bliver besluttet her i Folketinget. Der hører vi ofte et ønske om, at vi skal inddrage Landstinget, selvstyret, lagmanden og de lokale færøske og grønlandske politikere mere i samarbejdet. Og det kan man også, men nogle gange er det lidt mærkeligt at gå over åen efter vand, når repræsentanterne jo sidder lige her på forreste række i Folketinget og er valgt til netop at varetage de opgaver og være med til at blande sig i de beslutninger, som bliver truffet her i Folketinget for hele rigsfællesskabet, også for Grønland og Færøerne. Så vi ser gerne, at de fire medlemmer bliver inddraget mere.
Jeg skal gentage endnu en gang – jeg har sagt det mange gange – at jeg også håber, at det kommer til at gælde, når vi skal lave et forsvarsforlig, som betyder rigtig meget for især Grønland, men også for Færøerne, så man der er åben over for, at de færøske og grønlandske medlemmer kan komme med i et forlig. Det skal ikke forstås sådan, at man sådan automatisk kan være med, for det kræver også, at man har en fornuftig indstilling til forsvarspolitik og i øvrigt er indstillet på, hvordan man arbejder i en forligskreds. Der er mange forudsætninger, der skal gå op, for at man kan komme med.
Men det har været sådan, at det nærmest pr. automatik har været udelukket for færøske og grønlandske medlemmer at komme med i et forsvarsforlig, og det er meget forkert. Man kan heller ikke sige til et folketingsmedlem, der er valgt på Bornholm: Du kan ikke komme med i et forsvarsforlig, fordi du kun repræsenterer Bornholm. Altså, det er en forkert indstilling til det. Alle, der sidder i Folketinget, er ligeværdige og bør inviteres med i den slags aftaler, hvis de opfylder de øvrige forudsætninger for at kunne være med. Så jeg håber virkelig, at regeringen her tager skeen i den anden hånd og sørger for, at der bliver mere inddragelse.