Det vil generelt være godt for dansk politi, hvis Danmark fuldt og helt tilslutter sig Europol. Europol er en organisation, der samarbejder med politistyrker i hele EU for at bekæmpe grænseoverskridende kriminalitet som terrorisme, cyberkriminalitet og menneskehandel. Hvis Danmark tilslutter sig Europol, vil det give dansk politi adgang til en række fordele og ressourcer, som kan hjælpe dem med at opklare kriminelle aktiviteter. Dette omfatter adgang til Europol-databaser, der indeholder oplysninger om kriminelle aktiviteter i hele EU, samt muligheden for at arbejde tæt sammen med politistyrker i andre EU-lande. Derfor vil tilslutning til Europol også give Danmark mulighed for at bidrage til udviklingen af fælles EU-politikker og -strategier til bekæmpelse af kriminalitet. Dette kan bidrage til at sikre, at EU-landene samarbejder mere effektivt og koordineret i kampen mod kriminalitet. Alt i alt kan tilslutning til Europol ses som en positiv udvikling for dansk politi og deres arbejde med at opklare kriminalitet.
Se, denne fremragende tale har jeg ikke selv skrevet. Den er skrevet af den her chatrobot, der hedder ChatGPT. Jeg stillede den spørgsmålet: Ville det være en fordel eller en ulempe, hvis dansk politi tilsluttede sig Europol fuldt og helt? Og det var svaret. Så selv en chatrobot, altså selv en kunstig intelligens kan regne ud, at det er decideret dumt ikke at være fuldt og helt medlem af Europol.
Hvis vi så bevæger os væk fra chatrobotten og går til selve redegørelsen med Rigspolitiets vurderinger, vil jeg gerne læse en lille smule op fra den. Jeg ser der tre væsentlige ulemper ved, at Danmark ikke er fuldt og helt medlem af Europol. Det er for det første:
»Danmark har som tredjeland og i medfør af Europol-aftalen alene mulighed for at deltage som observatør ved møderne, ligesom der kan være særlige dagsordenspunkter, som kun medlemmer af Europol kan deltage i drøftelserne af.«
Man skriver også:
»Det er Rigspolitiets erfaring, at Danmark i praksis har meget begrænset indflydelse på de beslutninger, der træffes i Europol ...«
Så er der for det andet spørgsmålet om de såkaldte high value targets. Det er et nyt koncept, der blev lanceret af Europol tilbage i 2017, altså bekæmpelse af såkaldte high value targets. De forkorter det HVT:
»HVT defineres som organiserede kriminelle personer, der udgør en stor kriminalitetstrussel for to eller flere Europol-medlemslande, og som begår kriminalitet, der er omfattet af Europols mandat.
Konceptet indebærer, at medlemslandene kan fremsætte forslag til, hvilke personer der på en liste skal fremgå som HVT, hvorefter Europol understøtter udvælgelsen af personer til listen på baggrund af forskellige kriterier, der fremgår af en fastlagt procedure ... Eksempler på kriterier kan f.eks. være evnen og viljen til at beskadige private eller offentlige interesser, adgang til ekspertise, adgang til økonomiske ressourcer samt evnen og viljen til at bruge vold eller korruption ... Danmark har på grund af sin status ikke mulighed for af egen drift at foreslå eller udvælge HVT ... Rigspolitiet har oplyst, at det klart vil være en fordel med stor operationel værdi, hvis Danmark kunne deltage på lige fod med de øvrige medlemslande i hele processen vedrørende evaluering af udvælgelseskriterier samt beslutning om udpegelse af HVT.«
Den ting, jeg for det tredje vil fremhæve fra redegørelsen og Rigspolitiets vurderinger, er spørgsmålet om søgning i Europols databaser, altså det, der hedder EIS – det betyder Europol Information System. Der har man udarbejdet en app, som hedder QUEST – det står for Querying Europol System. Det er en webbaseret applikation, altså det, der også hedder en app, der tillader medlemslandenes politimyndigheder at foretage søgninger direkte i EIS gennem egne nationale it-systemer. QUEST giver en udvidet dataadgang for medlemslandene, idet oplysninger fra EIS via applikationen kan tilgås af det operative personale via nationale søgeplatforme. Denne mulighed stilles ikke til rådighed for Danmark, som følge af at Danmark efter Europol-aftalen ikke har direkte adgang til oplysninger i EIS.
Det har den betydning, at dansk politi – i modsætning til politiet i medlemslande, der har implementeret QUEST – ikke i forbindelse med f.eks. kontrol af et udenlandsk køretøj eller en udenlandsk person kan foretage et direkte opslag i EIS via QUEST for at fastslå, om den pågældende er registreret i EIS for kriminalitet i andre lande. Så skriver man i Rigspolitiets vurderinger:
»Det er fortsat Rigspolitiets opfattelse, at det er praktisk uhåndterbart for det patruljerende politi at foretage systematiske opslag i EIS via Rigspolitiet i forbindelse med den daglige opgavevaretagelse, og at anmodninger om opslag via Rigspolitiet derfor vil begrænses til de få tilfælde, hvor det patruljerende politi har en konkret mistanke om, at enkeltpersoner f.eks. begår grænseoverskridende kriminalitet.«
Vi havde en teknisk gennemgang i Justitsministeriet med en medarbejder fra Rigspolitiet, og jeg spurgte, bare sådan for at være helt sikker: Hvordan er det, dansk politi tilgår databaserne i Europol i dag? Og svaret er som følger:
Hvis en dansk betjent fatter mistanke til en udenlandsk person eller et køretøj, skal man ringe, altså tage sin telefon og ringe til en medarbejder. Hvis det er inden for normal arbejdstid, skal man ringe ét sted hen; hvis det er uden for normal arbejdstid, skal man ringe et andet sted hen. Og så siger man: Du, jeg har lige en nummerplade, eller jeg har en person, der hedder sådan og sådan. Er du sød lige at tjekke, om der står noget på ham?
Hvis det nu var sådan, vi skulle tilgå f.eks. Google som folketingsmedlemmer, altså at vi skulle ringe til en medarbejder i Folketingets Administration og sige: Jeg skal bruge noget her til en tale; kan du lige google noget for mig? så er jeg ret sikker på, at vi ville få googlet noget mindre end ellers. Det er klart, at det er et besværligt mellemled, og det betyder da også, at dansk politi altså som sagt kun bruger den her mulighed, når man står med en helt konkret mistænkt person eller et køretøj. Man kan ikke sådan mere automatiseret undersøge de her ting. Så dansk politi står operationelt et dårligere sted, end vi kunne have stået, hvis vi havde været fuldt og helt medlem af Europol.
Nu skal man jo være ordentlig, og jeg tænkte, at nu sad medarbejderen fra Rigspolitiet og fortalte om alle de dårlige ting, der var, ved, at Danmark ikke var fuldt og helt med. Så derfor stillede jeg for god ordens skyld spørgsmålet: Hvilke fordele er der for dansk politi ved ikke at være med? Og hun smilede sådan lidt forlegent og sagde: Ja, jeg kan ikke rigtig pege på nogen.
Jeg har også til gode at høre andre pege på fordele ved, at Danmark ikke er fuldt og helt medlem af Europol. Det er ingen katastrofe. Men det kan det blive, hvis der er en kriminel, som vi kunne have taget, og som vi ikke tager. Men altså, indtil nu er der ikke nogen sådan konkrete tilfælde, hvor det har haft katastrofale følger for Danmark. Men det stiller altså dansk politi dårligere, end dansk politi ville have stået, hvis vi havde været fuldt og helt med i Europol. Og der er ingen fordele – ikke en eneste.
Så derfor bør vi jo tilslutte os Europol fuldt og helt. Vi bør igen have en folkeafstemning om at afskaffe retsforbeholdet og så erstatte det med det, der hedder en tilvalgsordning, sådan at vi kan gå ind og vælge, hvilke dele af det retlige samarbejde vi ønsker at være en del af. Den nuværende situation er dum. Den er at skyde sig selv i foden. Den har udelukkende skadevirkninger for Danmark. Og derfor synes jeg, at de partier, der i sin tid anbefalede et nej til Europol, burde have en rigtig dårlig smag i munden og burde revurdere synspunktet, sådan at vi kan komme med i Europol fuldt og helt og vi kan give dansk politi lige så gode muligheder, som politiet har i de andre medlemslande. Tak.