Tak til alle de ordførere, der har blandet sig i debatten og vist stor interesse for den redegørelse, som vi nu diskuterer. Også en stor tak for de mange fine og rosende ord, der er givet. Jeg afslører nok ikke nogen stor hemmelighed ved at sige, at det jo ikke er min pen, der har skrevet det hele – for at være helt ærlig. Det er jo noget, som er lavet af dygtige embedsmænd, og som lå klar, inden den nuværende forsvarsminister – for jeg er sådan set fungerende forsvarsminister – måtte indgive en sygemelding, som gjorde, at han har trukket sig midlertidigt. Det er kendt af enhver, at der er gode folk, der står bag det arbejde, der er her.
Jeg synes faktisk, at det på mange måder har været en rigtig interessant debat at følge. Der er jo ikke nogen tvivl om, at der er nogle forskellige spor i den her debat, som også fortjener noget opmærksomhed – hele diskussionen omkring, hvad det betyder for det nordiske samarbejde på forsvarsområdet, at Finland nu er blevet medlem af NATO, og at Sverige forhåbentlig bliver det i løbet af kort tid. Det kommer til at skabe en helt anden dynamik i forhold til den måde, som vi samarbejder på her i Norden. Det er også en udvikling, som kommer til at betyde noget i forhold til den forsvars- og sikkerhedspolitik, som vi skal diskutere fremadrettet.
Det kommer også til at betyde noget i forhold til det forsvarsforlig, der skal indgås, fordi området forandrer karakter til et andet og, kan man sige, også stærkere område, forstået på den måde, at NATO's paraply kommer til at gælde for os alle sammen. Der er så heller ikke nogen tvivl om, at det bliver vi også nødt til at tage ned. Samlingen af alle nordiske lande i NATO styrker ikke bare den nordiske sikkerhed, men giver også en stærkere nordisk stemme i NATO. Det giver også en mulighed for et tættere samarbejde i Østersøen – også operativt. Jeg tror, det var Lise Bech, der sagde det – og for den sags skyld også Carsten Bach – at det ikke kun handler om politik, det handler også om operative muligheder for at samarbejde. Det er jeg et hundrede procent enig i. Det gør også, at Danmark har et stærkt sikkerhedspolitisk fokus på det.
Derudover kan man jo lægge afskaffelse af det danske EU-forsvarsforbehold, som betyder, at vi også samarbejder tættere i forhold til det europæiske samarbejde, og der kan vi også drage god nytte af det samarbejde, vi har med Sverige og Finland.
Hvis man ser på NORDEFCO, kan man sige, at Sverige overtog formandskabet for NORDEFCO den 1. januar, samtidig med at Sverige også varetager formandskabet for EU. I begge fora har Sverige stort fokus på støtte til Ukraine og tilpasning af forsvarssamarbejdet. Det er også et fokus, jeg forventer vil fortsætte, når vi fra dansk side overtager formandskabet næste år i NORDEFCO.
Apropos det, som flere ordførere også har nævnt her, er der hele diskussionen omkring vores nærområde og samarbejdet i forhold til Ukraine. Det er jo noget, der påvirker os, selv om vi jo ikke som sådan en til en er nabo til Ukraine, men det påvirker vores nærområde. Jeg tror, at det var Carsten Bach, som nævnte, hvordan man kan lave et stærkere samarbejde, også på nogle af de felter, der jo har udfordret os hver især. Det er bl.a. ammunition. Der er ikke nogen tvivl om, at et samarbejde om ammunition på nordisk niveau ville være rigtig fornuftigt. Det ville både kunne give os en større grad af forsyningssikkerhed, men det ville forhåbentlig også gøre, at vi kan købe ind på en smartere måde. Det vil være oplagt, at det er en af de ting, som vi går videre med, og det er bl.a. også noget af det, som jeg selv er meget optaget af i den dialog, jeg har med mine nordiske kolleger.
Så er der også mange af jer, der nævner det nordiske beredskabssamarbejde, og der er det vel også vigtigt at minde om, at man i december 2021 har truffet beslutning om at arbejde videre med tre udviklingsmål for perioden 2022-2024. De tre mål omhandler krisestyring, klimaforandringer samt vejrstationsstøtte. Der er jo ikke tvivl om, at spørgsmål omkring klimaforandringer kommer til at fylde – det er sådan set også det, fru Anna Falkenberg nævner. Hvad gør vi i forhold til et øget pres på, kan man sige, de udfordringer, naturens kræfter kan give os på beredskabsområdet? Jeg tror, at vi på det område måske også skylder at ofre mere politisk energi, så det ikke bare er et område, som man taler om ved festlige lejligheder, men faktisk også investerer noget mere politisk kapital i.
Så synes jeg også, at jeg her til sidst vil nævne, at man jo kan diskutere, hvilken form den her debat skal have fremadrettet. Nu er Sverige jo ikke blevet medlem af NATO endnu, men jeg tror nu stadig væk, at det er en god idé at have diskussionen her, selv om jeg jo noterer mig med stor tilfredshed, at Nye Borgerlige er meget tryg ved – det lyder mærkeligt at nævne mit navn – at jeg på nuværende tidspunkt er fungerende forsvarsminister. Det er noget af det klogeste, der er sagt i den her debat, siger jeg med jysk humor. Det er sjældent, jeg har mulighed for at rose Nye Borgerlige så meget, men pointen er sådan set nok, at en ting er, at man kan samarbejde på en lang række felter, og det skal vi gøre, men noget andet er jo så også, at når vi nu indgår i NATO, er det også under en bestemt kommandostruktur – det skal man også sige. Der kommer jo selvfølgelig en drøftelse af, hvordan og hvorledes NATO nu kommer til at se ud, også fremadrettet. Hvad er det så for ting, der skal gøres i den forbindelse, altså når NATO får en helt anden udformning, også geografisk, end vi har set før?
Men endnu en gang tak for alle de fine bemærkninger, der har været. Jeg har også noteret, at der er nogen, der mener, at der mangler nogle ting i redegørelsen. Det tror jeg altid der vil gøre.
Jeg vil også gerne knytte en bemærkning til det, der handler om Nord Stream, for det, som den her redegørelse gør, er at prøve at samle alle de ting, der binder os sammen. Jeg er helt med på, at der er sket en hændelse i Østersøen, som jo handler om noget, der vedrører nogle af de nordiske lande, og der har jo også været et tæt samarbejde i den forbindelse mellem Sverige og Danmark. Der er også et tæt samarbejde mellem Danmark og Tyskland i forhold til hele opklaringsarbejdet. Men den sag understreger vel sådan set blot, hvad det er for et nyt billede, vi ser ind i. Anna Falkenberg nævner det jo også selv – altså, hvad er det for et trusselsniveau, vi ser ind i, som er noget anderledes end det, vi har været vant til før, og som vi uanset hvad bliver nødt til at forholde os til?
Men endnu en gang tak for bemærkningerne. Jeg glæder mig til, at vi lige om lidt tager hul på de, kan man sige, mere strukturerede politiske forhandlinger om et nyt forsvarsforlig, hvor det her spørgsmål om, hvordan vi indretter vores forsvar i en nordisk kontekst, selvfølgelig bliver et af mange temaer.