Tak for det, formand. I dag har vi redegørelsesdebat om det nordiske samarbejde. Jeg har været i Folketinget i knap 12 år, og jeg tror, jeg har været ordfører i redegørelsesdebatten om det nordiske samarbejde i alle årene. Så det er ikke første gang for mit vedkommende, og jeg er rigtig glad for, at der også er kommet nye i lejren.
Jeg er glad for, at vi får muligheden for at have sådan en redegørelsesdebat, for det er nemlig vigtigt, at vi diskuterer samarbejdet i Norden, og det er vigtigt, at vi står sammen i Norden, taler sammen i Norden og agerer sammen i Norden. Det nordiske samarbejde er meget centralt, og det er noget, vi alle kan drage fordel af. I Socialdemokratiet ønsker vi at opprioritere det nordiske samarbejde, og jeg tror godt, man kan sige, at Norden faktisk er blevet det nye sort.
Jeg glæder mig også over, at man i regeringen prioriterer det nordiske samarbejde, for vi kan mere, når vi står sammen. Og vi står sammen om at håndtere udfordringerne i en tid med krig i Europa. For verden er jo i opbrud – det tror jeg ikke jeg behøver at minde nogen herinde om – og der er igen krig på europæisk jord. Løsningen på de kriser, vi befinder os i, er bl.a., at vi har et stærkt Norden, som tør gå forrest for de værdier, vores samfund bygger på, nemlig lighed, menneskerettigheder, sikkerhed og tryghed.
Jeg har været udenrigsordfører i mange år, og når man kommer ud i verden, kan man faktisk se, at de nordiske værdier måske ikke har helt så stor en vægt, som vi gerne vil have det, for demokratiet er faktisk under pres rigtig mange steder. Det er sådan, at man i Frankrig lige nu diskuterer en hel masse, og man spørger befolkningen, om de synes, at demokrati er den bedste styreform, og det er faktisk lidt skræmmende. I mange andre europæiske lande er de meget højreekstremistiske i den måde, de har indrettet deres demokratiske arbejde på. Der kan nævnes mange andre steder. Vi har f.eks. fået at vide, at russiske medier i Afrika får lov til at give en gratis kanal til en tv-pakke, når afrikanerne køber tv-pakker. Alt det gør, at vores demokrati også kan være en lille smule under pres, og derfor er de nordiske værdier vigtigere end nogen sinde.
I Norden har vi stærkt forbundne rødder, og vores samfund ligner hinanden rigtig meget. Vi kan bl.a. takke velfærdssamfundet for den lighed og tryghed, som vi alle sammen nyder så godt af.
Jeg har læst redegørelsen her, og der er rigtig mange ting, som vi arbejder med, som jeg synes er værd at trække frem. Men først og fremmest vil jeg gerne trække nogle af de ting frem, der måske ikke helt står i den. Jeg arbejder også i Grænsehindringsrådet, og der står ikke så meget om grænsehindringer eller det at bevæge sig frit i Norden uden nogen form for hindringer. Jeg synes, det er værd at nævne, at vi her for nylig ophævede den permanente paskontrol mellem Danmark og Sverige. Det er jo mange, mange tusinder, som hver dag pendler mellem Danmark og Sverige, og det har stor betydning for de pendlere, at vi ikke længere skal vise pas. Det var den forkerte retning at gå, men i en tid, hvor vi havde en pandemi, var det måske nødvendigt. Men det er rigtig, rigtig godt, at vi nu i dag ikke længere skal have paskontrol, når vi tager til Sverige. For fri bevægelighed er jo noget af det, som er kernen i det danske samfund.
Samtidig er man i gang med at diskutere Øresundsaftalen. Under pandemien fandt man ud af, det ikke var så nemt at have hjemmearbejdspladser, sådan som man har fået for vane at have rigtig mange steder i Europa og i særdeleshed også i Norden. Derfor har jeg store forventninger til, at ministrene – det er her skatteministeren – får nogle løsninger ud af det, sådan at det bliver lettere for de, der pendler mellem Danmark og Sverige eller har hjemmearbejdsplads, og at det bliver til fordel for helt almindelige mennesker, for grænsehindringer er jo en gene for helt almindelige mennesker, og det er netop det, vi i både Nordisk Råd, grænsehindringsgruppen og Grænsehindringsrådet skal arbejde for at gøre noget ved.
Så bliver jeg også nødt til at nævne ministerrådet for transport. Det er jo sådan, at vi i mange, mange år har arbejdet for, at vi skal have et ministerråd for transport. Det er heldigvis ikke vores danske ministre – sådan tur efter tur – der har sagt nej til det. Når jeg siger tur efter tur, er det, fordi vi jo i mange år har bedt om at få det her. Egentlig synes jeg også, at de, der har sagt nej til det i Sverige og Finland især, altså ministrene og dem, der har deltaget i det politiske arbejde, mange gange har haft en rigtig positiv indstilling til det, lige indtil de blev ministre – så får de at vide af nogle embedsmænd, at det måske ikke er helt så god en idé. Men det, der er vigtigt for os, er jo, at når vi vil have den mest integrerede og mest holdbare region, så bliver vi nødt til have en hel plan for, hvordan det nordiske transportarbejde skal se ud. Derfor betyder det jo noget, hvis vi får nogle flaskehalse, så hvis det er sådan, at man, når man tager fra Norden og ned til Tyskland, kan risikere at skulle igennem nogle flaskehalse på vejen derned, så er det noget, vi bliver nødt til at have en fælles strategi for at håndtere. Så vi arbejder i Danmark videre for, at vi får et ministerråd for transport. I Danmark siger vi jo, at ingen er over eller ved siden af Folketinget, men det gælder måske ikke helt i den her sammenhæng, fordi de nordiske ministre i nogle lande – ikke i Danmark – siger: Nej tak, det har vi ikke lyst til.
Så bliver jeg nødt til også at nævne noget. For jeg var udenrigsordfører, da det blev ratificeret, at vi optog Sverige og Finland i NATO. Jeg ved godt, at vi om lidt også skal have en redegørelsesdebat omkring forsvaret, men det er så vigtigt, at vi også får snakket om det i den her sammenhæng, fordi det har så stor betydning for hele vores samarbejde, i forhold til om vi også bliver en fælles nation omkring NATO. Finland er jo blevet optaget. Desværre hænger Sverige en lille smule bagefter. Jeg tror ikke, vi snakker om, om de kommer med, men jeg tror, vi snakker om, hvornår det bliver – forhåbentlig snart. Men i den forbindelse vil jeg også sige, at vi jo stadig væk skal have et samarbejde om forsvaret på andre områder, og der mener jeg igennem NORDEFCO og Hagasamarbejdet, som er det civile samarbejde.
Så har jeg også bemærket, at vi har fået lavet et budgetkompromis. Jeg sidder selv i budgetgruppen. Det er rigtig positivt, at vi nu har fået lavet et forlig igen. Da jeg selv var vicepræsident og Bertel Haarder var præsident, indledte vi de første forhandlinger, fordi vi syntes, at der var nogle ting, der måske ikke var helt på den måde, som vi syntes det skulle være på. Vi ville gerne have tilbageført nogle midler, især til kulturområdet. I Socialdemokratiet vil vi rigtig gerne have, at man prioriterer visionen om det nordiske samarbejde i forhold til et mere sådan bæredygtigt kultursamarbejde. Vi har fået lavet et kompromis. Det er det norske præsidentskab, der sammen med den islandske samarbejdsminister nu har fået lavet et nyt aftalekompromis, og det er særdeles vigtigt, at vi netop får det. Jeg synes måske, det er på tide, at vi kigger på tyngden i visionen. Der er jo ingen tvivl om, at vi støtter visionen, men jeg synes, man skal kigge på tyngden, i forhold til om det er det mest bæredygtige, om det er det mest holdbare, eller om det mest skal være kultursamarbejde i forhold til det, vi skal have. Den diskussion synes jeg faktisk er rigtig, rigtig vigtig.
Jeg vil lige nævne et par ting, som står i selve redegørelsen. Vi er i en tid midt i et grønt forår, hvor samarbejdet på miljø- og klimaområdet er centralt. I 2022 blev det besluttet, at vi vil styrke det nordiske samarbejde omkring plastik. Formålet er navnlig, at de nordiske lande effektivt skal kunne understøtte den globale plastaftale, der forhandles frem til slutningen af 2024. I tråd med det har de nordiske lande en fælles ambition om at blive, som jeg sagde, den mest bæredygtige og integrerede region i verden, og der pågår også løbende drøftelser mellem de nordiske ministre relateret til grøn omstilling, som f.eks. den vedvarende acceleration af elektrificeringen af vejtransport og initiativet om naturbaserede løsninger i Norden.
Så der er rigtig mange ting, der hænger sammen. Vi har også haft fokus på pandemiberedskabet og særlig covid-19-pandemien. Den nordiske sundhedsberedskabsgruppe, som også hedder Svalbardgruppen, har løbende drøftet covid-19 i forhold til situationen omkring videndeling. Det er jo meget, meget vigtigt, for da pandemien kom, var det, som om vi ligesom alle sammen blev til enkelte stater i stedet for at blive et samlet Norden. Og hvis der kommer en pandemi igen, så synes jeg bestemt, at vi skal agere anderledes i Norden, fordi det på mange måder er den måde, vi kommer længst på.
Her afslutningsvis – nu har jeg næsten brugt min tid – vil jeg gerne sige, at jeg ser frem til de videre forhandlinger, som der er omkring handlingsplanen for 2025-2030. Jeg finder det meget positivt, at Nordisk Ministerråd har valgt at inddrage Nordisk Råd i den proces. Jeg glæder mig selv til at deltage i den, og det ved jeg også mange af min kollegaer gør. Jeg vil gerne her til sidst sige tak til mine nordiske kollegaer. Jeg synes, vi har et formidabelt samarbejde, også med ministeren. Når vi er ude omkring i Norden, er vi fælles om rigtig mange løsninger, og det er bare den måde, som det nordiske samarbejde fungerer på. Så tak for, at jeg må være en del af det, og tak for, at I alle sammen er nordister. Jeg synes, det er rigtig rart, at vi får flere med der.
Så vil jeg også lige sige, at det er sådan, at der er kommet rod i mange flere ting, så her kl. 17.30 skal jeg faktisk sidde som formand i salen, så det er derfor, jeg ikke sidder nede i salen, men er gået op på formandens stol. Tak for ordet.