Udvalget for Digitalisering og It 2022-23 (2. samling)
L 98
Offentligt
Folketingets udvalg for Digitalisering og It
Stormgade 2-6
1470 København K
Telefon 72 28 24 00
Sagsnr.
2023-1298
Doknr.
-
Dato
02-05-2023
Svar på spørgsmål fra Lisbeth Bech-Nielsen (SF) stillet den 24. april 2023.
Spørgsmål nr. 6:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilken konkret form for oplysning og vejledning til borgerne,
der planlægges i forbindelse med lovforslagets ikrafttræden, herunder hvordan det sikres, at
information om muligheden for fritagelse reelt når borgerne?”
Svar:
Der vil i forbindelse med lovforslagets ikrafttræden blive kommunikeret bredt til både offent-
ligheden, civilsamfundsorganisationer og myndighederne.
Den primære målsætning med at kommunikere til offentligheden er, at borgere, som er frita-
get for Digital Post og dermed er direkte berørt af loven, kender og forstår deres nye stilling.
Foruden pressekommunikation udarbejdes printbare faktaark, som myndigheder, fx borger-
service, samt organisationer kan udlevere til borgere, der har spørgsmål til ændringen.
Borgere kan ringe til Borger.dk’s kontaktcenter for oplysning og vejledning
om ændringen.
Dét informeres der ligeledes om i kommunikationsmaterialet.
På borger.dk etableres en side med information om ændringen.
Endvidere orienteres de relevante civilsamfundsorganisationer særskilt om ændringen, så de
er klædt på til at kommunikere om ændringen til deres medlemmer. Digitaliseringsstyrelsens
Netværk for digital inklusion, hvor en række af disse organisationer er repræsenteret, er lø-
bende blevet orienteret om arbejdet med lovforslaget. Det gode samarbejde med netværket
og organisationernes særlige kontakt med deres medlemmer er til stor gavn, når en ændring
som denne skal kommunikeres til borgerne.
Med venlig hilsen
Marie Bjerre