Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
L 93
Offentligt
2711042_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 3440
Doknr.
710722
Dato
22-05-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 16. maj 2023 stillet følgende spørgsmål nr. 91
(L 93) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Katrine Daugaard (LA).
Spørgsmål nr. 91:
”Vil ministeren fremsætte et ændringsforslag, som ændrer den foreslåede §
103, så kommunen skal efterkomme børn over 12 års anmodning om at til-
eller fravælge samvær, og i benægtende fald vil ministeren da yde teknisk
bistand til et sådant ændringsforslag med tilknyttede bemærkninger?”
Svar:
Den foreslåede § 103 i barnets lov afspejler de ændringer af reglerne om børn
og unges ret til samvær og kontakt, som indgår i aftalen om Børnene Først.
Samtidig afspejler den foreslåede bestemmelse, at afbrydelse af barnets eller
den unges samvær og kontakt med familie og netværk er en meget
indgribende afgørelse både for barnet eller den unge og for forældrene,
ligesom det kan være en meget indgribende afgørelse for barnets eller den
unges øvrige familie, herunder søskende, bedsteforældre m.fl. Derfor vil det i
alle tilfælde kræve en konkret og individuel vurdering under hensyn til barnets
eller den unges behov.
Derfor er der særlige retssikkerhedsmæssige forhold, der gør sig gældende,
når der skal træffes sådanne indgribende beslutninger, og lovgivningen skal
samtidig ske inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser.
Reglerne skal således bl.a. balancere barnets eller den unges ret til at blive
hørt, jf. artikel 12 i FN’s Konvention om Barnets Rettigheder
(Børnekonventionen), og retten til familieliv efter artikel 8 i Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention. Der henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger, punkt. 4.1.1.2 og 4.2.3, hvor disse forhold og overvejelser er
nærmere udfoldet.
Disse forhold er afspejlet i den konkrete udformning af den foreslåede
bestemmelse i lovforslagets § 103, stk. 2, om barnets eller den unges adgang
til at anmode om, at samværet alene kan finde sted med deltagelse af en
støtteperson, eller om at samvær med forældre eller netværk kan suspenderes
i en periode på op til otte uger.
Efter den foreslåede bestemmelse skal kommunalbestyrelsen altid foretage en
konkret og individuel vurdering i de tilfælde, hvor et barn eller en ung anmoder
om en suspension af samværet. Det er således kommunalbestyrelsen, der er
1
L 93 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 91: Spm. om at stille et ændringsforslag, som ændrer den foreslåede § 103, så kommunen skal efterkomme børn over 12 års anmodning om at til- eller fravælge samvær
2711042_0002.png
ansvarlig for at foretage vurderingen af, hvorvidt barnets eller den unges
anmodning skal imødekommes, samt eventuelt træffe afgørelse om
suspension.
Det kan i forlængelse heraf bemærkes, at det ligeledes vil være tilfældet, hvis
barnet eller den unge f.eks. i forbindelse med opfølgning eller tilsynsbesøg på
anbringelsesstedet giver udtryk for ønske om, at samværet og kontakten med
familie eller netværk skal øges.
Den foreslåede bestemmelse i § 103, stk. 2, skal forstås således, at
kommunalbestyrelsen ikke kan træffe en afgørelse efter denne bestemmelse,
der indebærer, at samværet suspenderes i mere end otte uger.
Kommunalbestyrelsen vil videre efter bestemmelsen ikke kunne træffe
successive afgørelser om suspension af samværet, der indebærer at
samværet vil være afbrudt i mere end otte uger.
Hvis et barn eller en ung gentagne gange anmoder om at få afbrudt samværet,
f.eks. hvis barnet eller den unge giver udtryk for at opleve utrygge samvær på
grund af en forælders adfærd under samværet, kan der således ikke træffes
flere på hinanden følgende afgørelser efter den foreslåede bestemmelse.
Kommunalbestyrelsen må i stedet vurdere, om der er grundlag for at udarbejde
en indstilling til børne- og ungeudvalget om afbrydelse af samvær og kontakt
for en bestemt periode efter den foreslåede § 105, stk. 1, i barnets lov.
Det vil herefter være op til børne- og ungeudvalget at vurdere, om der er
grundlag for at træffe en sådan afgørelse, og forældrene og barnet eller den
unge, der er fyldt 10 år, vil have adgang til advokatbistand i forbindelse med
behandlingen af en sådan indgribende afgørelse.
Et ændringsforslag, som spørgeren ønsker, vurderes næppe at kunne
udarbejdes inden for rammerne af Danmarks internationale forpligtelser, idet
der forudsættes en ’automatik’ i kommunens behandling af sådanne
anmodninger.
Jeg vil på den baggrund ikke fremsætte et ændringsforslag i
overensstemmelse med spørgerens ønske, ligesom jeg ikke ønsker at yde
teknisk bistand til et ændringsforslag med dette indhold.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2