Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
L 93
Offentligt
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 3440
Doknr.
713194
Dato
29-05-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 23. maj 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
118 (L 93) til social- og boligministeren, som hermed besvares. Spørgsmålet er
stillet efter ønske fra Karina Adsbøl (DD).
Spørgsmål nr. 118:
”Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der gør det til et krav,
at der også udarbejdes en forældrehandleplan i forbindelse med en
anbringelser med samtykke, jf. § 46?”
Svar:
Et ændringsforslag med det ønskede indhold er vedlagt.
Jeg kan dog ikke støtte forslaget.
Den foreslåede bestemmelse i § 77 i barnets lov fastsætter, at når der
iværksættes hjælp eller støtte til forældre i forbindelse med en anbringelse af et
barn eller en ung uden for hjemmet, vil kommunen i alle tilfælde være forpligtet
til at udarbejde en særskilt plan for denne støtte.
Det fremgår videre af bestemmelsen, at der i forbindelse med en indstilling om
anbringelse uden for hjemmet uden samtykke efter den forslåede § 47 i
Barnets lov, hvor der er søskende under 18 år i husstanden, og hvor
anbringelsen er begrundet i omsorgssvigt eller andre alvorlige sociale forhold
hos forældrene, altid skal udarbejdes en forældrehandleplan, uanset om
forældrene har afvist at modtage støtte efter de foreslåede bestemmelser i §§
75 og 76 om støtteperson eller anden støtte til forældrene under anbringelsen.
Forældrehandleplanen vil så vidt muligt skulle medvirke til at løse de
problemer, som har været årsag til anbringelsen, med henblik på at støtte
forældrene i at varetage omsorgen for barnet eller den unge ved en eventuel
hjemgivelse eller i at have samvær med barnet eller den unge under
anbringelsen.
Som udgangspunkt vil kommunen således have en pligt til at udarbejde en
forældrehandleplan i alle sager, hvor kommunen iværksætter hjælp eller støtte
til forældrene i forbindelse med en anbringelse af deres barn. Det følger dog af
den foreslåede bestemmelse i § 77, stk. 3, at dette ikke vil gælde hvis det er
åbenlyst unødigt at udarbejde en forældrehandleplan. I sådanne tilfælde vil
kommunen dog være forpligtet til at begrunde, hvorfor der ikke udarbejdes en
plan for støtten til forældrene.
1