Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 80
Offentligt
2703969_0001.png
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
10. maj 2023
J nr.
2022 - 3149
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 8. maj stillet mig følgende
spørgsmål 1, L 80, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Theresa Scavenius (ALT).
Spørgsmål 17
Vil ministeren yde teknisk bistand til at udforme det/de nødvendige ændringsfor-
slag, der sikrer den parlamentariske kontrol med alle de aktiviteter, der indgår i lov-
forslaget?
Svar
Jeg har forstået spørgsmålet sådan, at der anmodes om at yde teknisk bistand til et
ændringsforslag, der indebærer, at kompetencen til at udøve de aktiviteter, der ind-
går i lovforslaget, ændres fra den til enhver tid siddende Klima-, Energi- og Forsy-
ningsminister til Folketinget.
Jeg skal hertil bemærke følgende:
Vi har ministerialstyre i Danmark. Systemet er forudsat i grundloven derved, at de
beføjelser, der ifølge grundloven tilkommer ministrene, er tillagt dem enkeltvis. Den
enkelte fagminister er herefter ansvarlig for eget ressortområde.
Folketingets kontrol med regeringen, herunder de enkelte ministre, kan udøves på
mange måder. Det kan bl.a. ske ved hjælp af forespørgselsdebatter, spørgsmål til
ministrene og via samråd med ministrene i Folketingets stående udvalg. Hertil kom-
mer den kontrol, der ligger i det almindelige parlamentariske princip.
For så vidt angår bemyndigelserne i lovforslaget til at træffe afgørelser bemærkes,
at dette således er en helt sædvanlig måde at administrere et ressortområde, og at
det er min vurdering, at det i praksis ikke vil være muligt at henlægge alle sådanne
kompetencer til Folketinget. Det danske embedsværk er netop udviklet med henblik
på, at den løbende drift, herunder særligt afgørelser og tilsyn, ligger hos kompetente
og sagkyndige embedsmænd, der sikrer ensartet og lovlig sagsbehandling.
For så vidt angår bemyndigelserne i lovforslaget til at udstede regler, henvises der til
svaret på udvalgsspørgsmål 1, idet de anførte argumenter i endnu højere grad gør
Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
E: [email protected]
Side 1/2
www.kefm.dk
L 80 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 17: Spm. om teknisk bistand til at udforme det/de nødvendige ændringsforslag, der sikrer den parlamentariske kontrol med alle de aktiviteter, der indgår i lovforslaget
sig gældende, såfremt Folketinget ved lov bl.a. skulle forestå løbende EU-implemen-
tering og tilpasning heraf.
Et lovforslag skal, for at kunne vedtages, undergives tre behandlinger i Folketinget.
Der er dermed en grænse for hvor vidtgående ændringsforslag, der kan stilles til et
fremsat lovforslag. Er et ændringsforslag for vidtgående, mister lovforslaget sin så-
kaldte identitet.
Der er efter min opfattelse ikke den fornødne identitet mellem lovforslag L 80 og
ønsket om at fremsætte et ændringsforslag med det pågældende indhold under
Folketingets behandling af lovforslaget. På den baggrund og det i øvrigt ovenfor an-
førte agter jeg ikke at udarbejde ændringsforslaget og ville heller ikke kunne støtte
et sådant forslag.
Med venlig hilsen
Lars Aagaard
Side 2/2