Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 80
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
4. maj 2023
J nr.
2022 - 3149
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 2. maj stillet mig følgende
spørgsmål 13, L 80, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Theresa Scavenius (ALT).
Spørgsmål 13
I loven bliver en række EU-direktiver gennemgået, og det nævnes, at ambitionen
er, at loven skal implementere disse. Det er imidlertid uklart, hvordan denne imple-
mentering skal ske. Det konkretiseres ikke ud fra, hvilke kriterier og vilkår der vil
blive vægtet. Kan ministeren redegøre for, hvordan habitatdirektivet, fuglebeskyttel-
sesdirektivet, miljøvurderingsdirektivet, vandrammedirektivet, havstrategidirektivet,
metanforordningen, havretskonventionen og miljøstraffedirektivet bliver implemen-
teret i konkrete regler, som er administrerbare for embedsfolk? Dette er særligt vig-
tigt set i lyset af, at Kammeradvokaten netop har kritiseret 30 års politik i forhold til
olieudvindinger for at begå lovbrud i forhold til manglende miljøvurderinger. I for-
længelse af dette bør det noteres, at det er en ministerbemyndigelse, og der bør så
udførligt som muligt redegøres for den påtænkte anvendelse af bemyndigelsen,
herunder for de hensyn, som der i den forbindelse skal lægges vægt på. jf. Justits-
ministeriets lovkvalitetsvejledning, afsnit 2.7.2 om bemyndigelsesbestemmelser.
Svar
Der er i alle tre love indsat bemyndigelser til, at naturbeskyttelsesdirektiverne (habi-
tatdirektivet og fuglebeskyttelsesdirektivet) kan implementeres. Denne implemente-
ring sker i offshorekonsekvensvurderingsbekendtgørelsen, som allerede nu bliver
administreret af Energistyrelsen. I forhold til kriterier og vilkår, der vil blive vægtet,
så har Miljøstyrelsen udarbejdet en habitatvejledning, der bliver inddraget i Energi-
styrelsens arbejde med reglerne. Habitatvejledningen er et bidrag til fortolkningen
af habitatbekendtgørelsen og de EU-regler, der fastsætter kravene til beskyttelse af
Natura 2000-områder og en række plante- og dyrearter, de såkaldte bilag IV-arter,
der er beskyttet i og uden for Natura 2000-områderne.
Der foretages ikke en implementering af miljøvurderingsdirektivet, hvilket heller ikke
fremgår af lovforslaget. En kort beskrivelse af direktivet er indsat i lovforslaget, da
det har været vurderet, om lovforslaget skulle underlægges en strategisk miljøvur-
dering, hvilket ikke var tilfældet.
Klima-, Energi- og Forsynings-
ministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T: +45 3392 2800
Side 1/3
www.kefm.dk