Skatteudvalget 2022-23 (2. samling), Skatteudvalget 2022-23 (2. samling), Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 76 , L 76 A , L 76 B
Offentligt
2705490_0001.png
11. maj 2023
J.nr. 2023 - 1000
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 76 - Forslag til Lov om ændring af pensionsbeskatningsloven, ligningslo-
ven og personskatteloven.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 4 af 2. maj 2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Trine Pertou Mach (EL).
Jeppe Bruus
/ Rikke Kure Wendel
L 76 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm., om ministeren vil uddybe sine bemærkninger i høringsnotatet til forslaget fra bl.a. 3 F om at forhøje fradragsværdien for fradraget for fagforeningskontingent
2705490_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren uddybe sine bemærkninger i høringsnotatet fra bl.a. 3 F om at forhøje fra-
dragsværdien for fradraget for fagforeningskontingent, og herunder redegøre nærmere
for, om regeringen finder det rimeligt, at arbejdsgivere i modsætning til lønmodtagere kan
få fuldt skattefradrag for hele deres kontingent til en arbejdsgiverforening?
Svar
I bemærkningerne til høringssvaret fra 3F er det angivet, at skatteværdien af fradraget for
fagforeningskontingent er blevet reduceret siden 1987 i lighed med øvrige ligningsmæs-
sige fradrag, fx befordringsfradraget og fradraget for negativ kapitalindkomst.
Med skattereformen i 1987 blev der indført separat beskatning af personlig indkomst og
kapitalindkomst og med lavere skatteprocenter for kapitalindkomst og ligningsmæssige
fradrag. Skatteværdien af negativ nettokapitalindkomst og ligningsmæssige fradrag blev
nedsat fra 73 pct. til ca. 50 pct. Igennem tiden har der løbende været skattereformer og -
omlægninger, hvor skatteværdien for ligningsmæssige fradrag er blevet nedsat, hvilket
medfører, at skatteværdien af ligningsmæssige fradrag i 2023 udgør ca. 25 pct. i en gen-
nemsnitkommune med en skatteprocent svarende til landsgennemsnittet.
3F foreslår i deres høringssvar, at den nuværende skatteværdi forhøjes fra 25 pct. til 33
pct., hvilket skulle mindske ubalancen og øge tilskyndelsen til organisering til gavn for
den danske model.
En forhøjelse af skatteværdien for ligningsmæssige fradrag vil også have virkning for an-
dre lønmodtagerfradrag, fx befordringsfradrag, beskæftigelsesfradrag, fradrag for rejse,
dobbelt husførelse mv. En sådan forhøjelse vil kræve finansiering. Derudover vil en for-
højelse af skatteværdien ikke ændre på, at lønmodtagere fortsat vil have et loft over fra-
draget for fagforeningskontingent, og de selvstændigt erhvervsdrivende fortsat ikke vil
have et loft over fradraget.
Jeg kan i forlængelse heraf bemærke, at det tidligere som led i
Aftale om genopretning af dansk
økonomi
fra maj 2010, har været overvejet at gennemføre en forhøjelse af private og of-
fentlige arbejdsgiveres bidrag til arbejdsmarkedsformål mv. Heri skulle indgå en begræns-
ning af arbejdsgivernes fradrag for faglige kontingenter i den skattepligtige indkomst.
Det blev efterfølgende vurderet, at et loft over fradraget for arbejdsgivers faglige kontin-
genter ville være af begrænset betydning, hvis virksomhederne valgte at omlægge deres
faglige kontingenter til fx betaling for konsulentydelser mv., der fortsat ville være fra-
dragsberettigede. Forslaget blev således ikke gennemført.
Jeg henviser i øvrigt til mit svar på SAU L 76
spm. 3.
Side 2 af 2