Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 74
Offentligt
2708222_0001.png
16. maj 2023
J.nr. 2022 - 13238
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 74 - Forslag til Lov om vejafgift.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 78 af 9. maj 2023.
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om kommentar til henvendelsen af 9/5-23 fra FDL - Frie danske lastbilvognmænd vedrørende foretræde
2708222_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 9. maj 2023 fra FDL - Frie danske lastbil-
vognmænd vedrørende foretræde, jf. L 74
bilag 12.
Svar
FDL (Frie Danske Lastbilvognmænd) bemærker, at organisationen ved foretræde for Fol-
ketingets Transportudvalg har fremført deres synspunkter om lovforslaget, som de mener
vil skævvride konkurrenceforholdet i lastbilbranchen.
FDL anfører, at de primært foreslår at hæve CO₂-afgiften på diesel, så alle dieseldrevne
køretøjer er fælles om at bære den nødvendige byrde.
FDL bemærker ligeledes, at det er meget svært at forstå, hvorfor det alene er lastbiler
over 12.000 kg, der rammes, og hvorfor alle andre dieselforbrugere ikke skal betale for
deres negative andel i CO₂-udledningen. FDL bemærker, at det er uforståeligt, at et bredt
flertal i folketinget støtter op en uprøvet opkrævningsform, der er dyr i administrationen
og slet ikke gavner miljøet.
FDL bemærker, at skatteministeren tidligere har bemærket, at en højere diesel-afgift ville
medføre et skift i grænsehandlen med diesel og bemærker hertil, at dette ikke vil holde i
virkeligheden, bl.a. fordi diesel i Tyskland ikke er væsentlig mere attraktivt.
Afslutningsvis opfordrer FDL skatteministeren til et møde inden mandag den 15. maj
2023, hvor forskellige vognmand har varslet demonstration.
Kommentarer:
Regeringen har med regeringsgrundlaget sat de mest ambitiøse klimamål for Danmark
nogensinde. Hvis Danmark skal leve op til de CO₂-reduktioner, der følger heraf, er der
også behov for en grøn omstilling af den tunge vejtransport. En ny kilometerbaseret og
CO₂-differentieret vejafgift for lastbiler bidrager til denne omstilling.
En kilometerbaseret vejafgift indebærer både incitamenter til den grønne omstilling og en
mere præcis beskatning af lastbiltrafikkens andre påvirkninger af omgivelserne, herunder
slid på vejnettet, ulykker, støj, luftforurening og bidrag til trængsel. Afgifter på lastbiltrafik
er i dag fastsat betydeligt under disse omkostninger for samfundet.
Lovforslaget har samlet set til formål at gøre Danmark grønnere ved at bidrage til et
bedre klima. Det skal ske ved at indføre en kilometerbaseret vejafgift for lastbiltrafik, der
er differentieret efter lastbilernes CO₂-udledning.
Indførelsen af en kilometerbaseret vejafgift, skal også ses i sammenhæng med de EU-ret-
lige rammer for vejafgifter. Hvis en medlemsstat opkræver vejafgifter, skal dette ske efter
de regler, der er fastsat i Eurovignettedirektivet.
Eurovignettedirektivet er senest ændret ved direktiv 2022/362 af 24. februar 2022. Det
Side 2 af 3
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 78: Spm. om kommentar til henvendelsen af 9/5-23 fra FDL - Frie danske lastbilvognmænd vedrørende foretræde
2708222_0003.png
fremgår blandt andet af ændringsdirektivet, at tunge køretøjer som følge af deres betyde-
lige indvirkning på vejinfrastrukturen og deres bidrag til luftforurening bør være omfattet
af nøjagtige afgiftssystemer. Med henblik på at fremme renere og mere effektiv transport
bør periodebaserede vejafgifter gradvist udfases på det transeuropæiske hovedtransport-
net under hensyntagen til de trafikale behov, da dette net indeholder de strategisk vigtig-
ste knudepunktet og forbindelser i det transeuropæiske transportnet. Det følger også af
ændringsdirektivet, at der skal ske en obligatorisk CO
2
-differentiering af vejafgifter på
baggrund af de såkaldte fem CO
2
-emissionsklasser.
Det følger af gældende vejbenyttelsesafgiftslov, at der betales afgift til statskassen for ret-
ten til benyttelse af vejnettet, eller visse dele af dette, for lastbiler og lastvognstog m.v. til
vejgodstransport, der har en tilladt totalvægt på 12 t eller derover. Dette foreslås videre-
ført i lovforslag L 74.
Det skal bemærkes, at det indgår i aftalen, at lastbiler med en tilladt totalvægt mellem
3.500 og 12.000 kg til godstransport skal omfattes af vejafgiftsordningen fra og med den
1. januar 2027, og at lastbilerne i denne vægtkategori fra dette tidspunkt skal betale vægt-
afgift efter samme skala som lastbiler, der i dag er omfattet af vejbenyttelsesafgiften sva-
rende til EU-minimumssatser. Denne udvidelse fremgår ikke af L 74.
Denne faseopdeling skal ses i sammenhæng med implementeringsmæssige hensyn, der ta-
ler for først at udrulle ordningen til en mindre del af køretøjer, for at drage nyttige erfa-
ringer herfra, inden der sker udvidelse til lastbiler med en tilladt totalvægt mellem 3.500
og 12.000 kg.
Afslutningsvis bemærkes, at jeg gerne vil tage
imod FDL’s invitation til et møde.
Side 3 af 3