Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 74
Offentligt
2709046_0001.png
17. maj 2023
J.nr. 2022 - 13238
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 74 - Forslag til Lov om vejafgift.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 21 af 19. april 2023. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Niels Flemming Hansen (KF).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 70: Spm. om at kickstarte den grønne omstilling via flere støttemidler til køb af grønne lastbiler
2709046_0002.png
Spørgsmål
I januar 2023 udmøntede Energistyrelsen puljen til køb af nye brint- og el-lastbiler, som
der var stor overefterspørgsel på. Nulemissionslastbiler er i dag ca. tre gange så dyre og
har en højere TCO (total cost of ownership). Har regeringen planer om at oprette en ny
tilskudspulje for at fremme den grønne omstilling?
Svar
Regeringen har med regeringsgrundlaget sat de mest ambitiøse klimamål for Danmark
nogensinde. Hvis Danmark skal leve op til de CO
2
-reduktioner, der følger heraf, er der
også behov for en grøn omstilling af den tunge vejtransport. En ny kilometerbaseret og
CO
2
-differentieret vejafgift for lastbiler bidrager til denne omstilling
Det følger af regeringsgrundlaget, at regeringen ønsker at fremskynde udviklingen af grøn
transport i Danmark frem mod 2030, og at regeringen vil sætte yderligere handling bag
fremme af nulemissionslastbiler med afsæt i puljen til drivmiddelinfrastruktur til tung vej-
transport fra Infrastrukturforliget i 2021.
Regeringen præsenterer snarest en strategi for udrulning af drivmiddelinfrastruktur til
tung vejtransport og vil herefter mødes med aftalepartierne fra Infrastrukturplan 2035 og
udmønte puljen på 313 mio. kr. (2023-pl) til drivmiddelinfrastruktur. Udrulningen af driv-
middelinfrastruktur vil understøtte incitamentet i vejafgiften til omstilling til grønne last-
biler.
Side 2 af 2