Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 74
Offentligt
2708690_0001.png
17. maj 2023
J.nr. 2022 - 13238
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 74 - Forslag til Lov om vejafgift.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 3 af 17. april 2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske
fra Niels Flemming Hansen (KF).
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 43: MFU spm. om, hvor mange flere ellastbiler regeringen forventer på vejene i 2025 og 2030 som følge af kilometerafgiften, samt CO2-effekten af de ekstra ellastbiler
2708690_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren forholde sig til, at DTL
Danske Vognmænd i sit høringssvar af 7. okto-
ber 2022 anfører, at de må stille et meget stort spørgsmål ved lovforslagets antagelse om,
at vejafgiften vil reducere trafikarbejdet med lastbiler med ca. 9 pct. i 2025 og ca. 10 pct.
i 2030 på baggrund af de opgjorte omkostninger og forudsatte elasticiteter. Ifølge DTL
Danske Vognmænd lyder det som meget store reduktioner i lastbilernes trafikarbejde,
og der må ligge en forudsætning om en priselasticitet nær -1. Efter DTL
Danske Vogn-
mænds viden og med henvisning til COWI (2021) vil et centralt bud på priselasticiteten
på vejgodstransport være -0,22 inden for et interval fra -0,13 til -0,58? Vil ministeren
desuden bekræfte, at der ikke ventes et fald i trafikken på 10 pct. men nærmere 2 pct.
(inden for et interval på 1-6 pct.)? Vil ministeren i forlængelse heraf vurdere, i hvilket
omfang faldet vil ske i yderområder i Danmark sammenholdt med mere centrale dele af
landet, og i hvilket omfang faldet i trafikken skyldes, at erhvervsaktivitet helt forsvinder
fra Danmark?
Svar
Regeringen har med regeringsgrundlaget sat de mest ambitiøse klimamål for Danmark
nogensinde. Hvis Danmark skal leve op til de CO
2
-reduktioner, der følger heraf, er der
også behov for en grøn omstilling af den tunge vejtransport. En ny kilometerbaseret og
CO
2
-differentieret vejafgift for lastbiler bidrager til denne omstilling.
En kilometerbaseret vejafgift skønnes at indebære en CO
2
-reduktion på ca. 0,2 mio. ton i
2025 og ca. 0,3 mio. ton i 2030. Samtidig ønsker regeringen at implementere ændringer i
de nationale regler om vægt og dimensionering af lastbiler. Det indebærer effektivisering
af vejgodstransporten til glæde for transporterhvervet og bidrager med CO
2
-reduktioner
på ca. 0,1 mio. ton årligt og mindsker samtidig de erhvervsøkonomiske omkostninger.
Skatteministeriet har udviklet en model mhp. at kunne vurdere de provenumæssige
konsekvenser og effekter på CO
2
-udledningen ved en kilometerbaseret vejafgift for lastbi-
ler. Vurderingen af disse effekter er baseret på det forventede trafikarbejde (det samlede
antal kørte kilometer) for lastbiler, den gennemsnitlige omkostning pr. kørt kilometer
samt den forventede bestand og salg af lastbiler.
En kilometerbaseret vejafgift øger omkostningen pr. kørt km med en lastbil, hvilket for-
ventes at indebære en reduktion i trafikarbejdet. Denne effekt er modelleret på baggrund
af udviklingen i det forventede trafikarbejde med lastbiler, der er opgjort på baggrund af
oplysninger fra Vejdirektoratet, og den gennemsnitlige omkostning pr. kørt km, der bl.a.
er baseret på de Transportøkonomiske Enhedspriser. Det skønnes således, at vejafgiften
reducerer trafikarbejdet med lastbiler med ca. 10 pct. årligt på baggrund af de opgjorte
omkostninger og forudsatte elasticiteter. Skønnet er dog forbundet med væsentlig usik-
kerhed. Reduktionen i trafikarbejdet forventes at ske på tværs af landet, og det er umid-
delbart ikke muligt at opdele reduktionen på forskellige dele af Danmark. Endvidere
skønnes nedgangen i trafikarbejde dels at skyldes en bedre kapacitetsudnyttelse af lastbi-
ler, dels at der vil være kørsler, der ikke længere er rentable.
Side 2 af 3
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 43: MFU spm. om, hvor mange flere ellastbiler regeringen forventer på vejene i 2025 og 2030 som følge af kilometerafgiften, samt CO2-effekten af de ekstra ellastbiler
2708690_0003.png
En kilometerbaseret vejafgift vil øge totalomkostningerne over en lastbils levetid, hvilket
forventes at påvirke salget og sammensætningen af lastbiler, der også bliver påvirket af
CO
2
-differentieringen af afgiften. Denne effekt er modelleret på baggrund af en opstillet
repræsentativ bilpark. Bilparken er opstillet på baggrund af den eksisterende danske be-
stand af lastbiler og det forventede salg af lastbiler, der til og med 2020 var omfattet CO
2
-
emissionsmålingerne ifølge EU-forordning 2018/956.
Med udgangspunkt i Klimastatus og -fremskrivning 2022 (KF22) skønnes det forventede
salg af nulemissionslastbiler uden vejafgift at udgøre knap 2.000 stk. frem mod 2030. Det
skønnes med betydelig usikkerhed, at antallet øges til knap 3.000 stk. som følge af vejaf-
giften, svarende til godt 10 pct. af bestanden.
En nærmere redegørelse for forudsætningerne bag den forventede CO
2
-reduktion af vej-
afgiften fremgår af de økonomiske bemærkninger til lovforslaget om vejafgift.
Side 3 af 3