Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 74
Offentligt
2708647_0001.png
17. maj 2023
J.nr. 2022 - 13238
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 74 - Forslag til Lov om vejafgift.
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 1 af 12. april 2023.
Jeppe Bruus
/ Mette Kildegaard Graversen
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om kommentar til henvendelsen fra borgmestrene for 11 nordjyske kommuner
2708647_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 12. april 2023 fra borgmestrene i Business
Region MidtVest om aftale om kilometerbaseret vejafgift for lastbiler, jf. L 74 - bilag
2.
Svar
Borgmestrene i kommunerne, der udgør Business Region Midvest, udviser bekymring
over aftalen om en kilometerbaseret vejafgift for lastbiler, og den økonomisk belastning,
der ifølge borgmestrene vil påvirke virksomhederne i Produktionsdanmark uden et reali-
stisk alternativ.
Borgmestrene bemærker, at aftalen indebærer sektorens ultimative overgang til el-lastbi-
ler, samtidig med at bl.a. ladeinfrastrukturen til ikke er på plads.
Borgmestrene udviser også bekymring for vejafgiftens påvirkning på konkurrenceevnen
for virksomheder, særligt i landdistrikterne og dermed muligheden for at drive virksom-
hed i de tyndere befolkede egne af landet. Borgmestrene bemærker, at dette harmonerer
dårligt med regeringens målsætning om et Danmark i balance.
Kommentarer:
Regeringen har med regeringsgrundlaget sat de mest ambitiøse klimamål for Danmark
nogensinde. Hvis Danmark skal leve op til de CO
2
-reduktioner, der følger heraf, er der
også behov for en grøn omstilling af den tunge vejtransport.
Med aftale om Kilometerbaseret
vejafgift
indgået den 29. marts 2023 mellem regeringen, SF, RV, EL og ALT er der enighed
om en konkret model for en ny kilometerbaseret og CO
2
-differentieret vejafgift for lastbi-
ler, der bidrager til denne omstilling.
En kilometerbaseret vejafgift indebærer incitamenter til den grønne omstilling og en mere
præcis beskatning af lastbiltrafikkens andre påvirkninger af omgivelserne, herunder slid på
vejnettet, ulykker, støj, luftforurening og bidrag til trængsel. Udenlandske lastbiler skal på
lige fod med danske lastbiler betale den nye vejafgift for kørsel i Danmark, hvormed vej-
afgiften som udgangspunkt ikke vil påvirke konkurrenceevnen negativt for danske vogn-
mænd.
Desuden vil regeringen fremrykke implementeringen af ændringerne i de nationale regler
om vægt og dimensionering af lastbiler fra 2025 til 2024. Det indebærer effektivisering af
vejgodstransporten til glæde for transporterhvervet og bidrager med CO
2
-reduktioner fra
2024.
Derudover er en veludbygget ladeinfrastruktur en forudsætning for, at der kan ske en
grøn omstilling af vejgodstransporten. Transportministeriet vil derfor offentliggøre en
strategi for udrulning af drivmiddelinfrastruktur til tung vejtransport.
Side 2 af 3
L 74 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 33: Spm. om kommentar til henvendelsen fra borgmestrene for 11 nordjyske kommuner
2708647_0003.png
En kilometerbaseret vejafgift er forbundet med implementeringstid, og der er aftalt en
række løbende udvidelser. Det ligger derfor i aftalen, at aftalepartierne mødes hvert halve
år for at gøre status på implementeringen - herunder om der er behov for justeringer.
Regeringen ønsker et sammenhængende Danmark, hvor der er gode vilkår for at drive
virksomhed og skabe arbejdspladser i hele landet. Regeringen vil således sammen med de
øvrige aftalepartier løbende følge udviklingen på området
ikke mindst konsekvenserne
for yderområderne i Danmark.
Side 3 af 3