Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 73
Offentligt
2707983_0001.png
16. maj 2023
J.nr. 2022 - 14509
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 73 - Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, selskabsskatteloven,
kulbrinteskatteloven og ligningsloven (Indførelse af begrænset skattepligt ved udøvelse af
visse aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, anvendelse af kulbrinteanlæg
m.v. i forbindelse med lagring af CO
2
og ændring af listen over lande, der er omfattet af
defensive foranstaltninger).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 2 af 11. april 2023.
Jeppe Bruus
/ Søren Schou
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om henvendelsen af 5/4-23 fra KPMG Acor Tax om spørgsmål til ministerens svar på SAU alm. del - spm. 90
2707983_0002.png
Spørgsmål
Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 5. april 2023 fra KPMG Acor Tax, jf. L
73
bilag 3.
Svar
KPMG Acor Tax har med henvisning til svar af 22. februar 2023 på SAU alm. del
spm.
90 bedt om at få uddybet, hvorvidt definitionen af Danmark i dobbeltbeskatningsover-
enskomsterne med henholdsvis Storbritannien og Nederlandene vil indebære nogen for-
skel for Danmarks beskatningsret i forhold til de aktiviteter, der er omfattet af L 73.
KPMG Acor Tax har i den forbindelse henvist til, at der kun i dobbeltbeskatningsover-
enskomsten med Nederlandene indgår eksplicitte referencer
til ”overliggende vande” og
”med hensyn til anden virksomhed med henblik
på økonomisk udnyttelse og efterforsk-
ning af området”.
Endvidere spørges til, hvorvidt der er kendskab til, om andre lande, herunder Norge og
Storbritannien, er enige med Danmark om afgrænsningen af staterne og fordelingen af
beskatningsretten til de aktiviteter, der er omfattet af L 73, og om der har været en kon-
takt til disse lande.
Kommentar:
De bestemmelser, som KPMG Acor Tax henviser til, omhandler alene selve definitionen
af
”Danmark”.
Det vil sige den territoriale udstrækning. Afgrænsningen heraf er udformet
således, at ”Danmark” i overensstemmelse med international ret tillige omfatter den dan-
ske kontinentalsokkel og dermed også Danmarks eksklusive økonomiske zone. Kontinen-
talsoklen er defineret som omfattende det område, hvor Danmark i overensstemmelse
med international ret og dansk lovgivning kan udøve suverænitetsrettigheder i forhold til
bl.a. havbund, ressourcer i undergrunden mv. Der er dermed tale om en arealmæssig af-
grænsning.
Definitionen fastlægger ikke, hvad Danmark har beskatningsret til, herunder hvilke aktivi-
teter Danmark kan beskatte. Dette følger af andre bestemmelser i de dobbeltbeskatnings-
overenskomster, som Danmark har indgået.
Den territoriale afgrænsning af Danmark er som udgangspunkt et internt anliggende, såle-
des at Danmark selv kan fastlægge, hvordan denne territoriale afgrænsning foretages i
skattemæssig henseende, så længe afgrænsningen sker inden for rammerne af internatio-
nal ret. Der vurderes ikke at være nogen realitetsforskel i dobbeltbeskatningsoverenskom-
sternes ordlyd, som kan begrunde, at afgrænsningen kan anses for at være forskellig fra
dobbeltbeskatningsoverenskomst til dobbeltbeskatningsoverenskomst. Der har bl.a. der-
for ikke været drøftelser med andre lande om definitionen af ”Danmark”.
Side 2 af 2