Skatteudvalget 2022-23 (2. samling)
L 73
Offentligt
2708090_0001.png
16. maj 2023
J.nr. 2022 - 14509
Til Folketinget
Skatteudvalget
Vedrørende L 73 - Forslag til Lov om ændring af kildeskatteloven, selskabsskatteloven,
kulbrinteskatteloven og ligningsloven (Indførelse af begrænset skattepligt ved udøvelse af
visse aktiviteter i Danmarks eksklusive økonomiske zone, anvendelse af kulbrinteanlæg
m.v. i forbindelse med lagring af CO
2
og ændring af listen over lande, der er omfattet af
defensive foranstaltninger).
Hermed sendes svar på spørgsmål nr. 12 af 27. april 2023. Spørgsmålet er stillet efter øn-
ske fra Dennis Flydtkjær (DD).
Jeppe Bruus
/ Søren Schou
L 73 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om, hvordan andre EU-lande har implementeret såkaldte defensive foranstaltninger (skattesanktioner) imod lande, der er opført på EU’s sortliste over skattely
2708090_0002.png
Spørgsmål
Vil ministeren undersøge, hvordan andre EU-lande har implementeret såkaldte defensive
foranstaltninger (skattesanktioner) imod lande, der er opført på EU’s sortliste over skat-
tely, og herunder redegøre for om Sverige og Tyskland har valgt en model, der er mere
gunstig for landets virksomheder?
Svar
EU-Rådet har i en rapport fra den 26. november 2021 offentliggjort en liste over de de-
fensive foranstaltninger, som pr. 30. november 2021 er indført i EU-medlemslandene.
1
Det fremgår af rapporten (fra s. 28), at:
1) 17 medlemslande har valgt at indføre strengere CFC-regler;
2) 16 medlemslande har indført regler om afskæring af fradrag for betalinger til lande på
EU’s sortliste over skattely;
3) 11 medlemslande har indført kildeskatteforanstaltninger (fx i form af højere skattesat-
ser) i tilfælde, hvor modtageren er hjemmehørende i et
land på EU’s sortliste over skat-
tely; og
4) 11 medlemslande har indført begrænsning af skattefritagelsen for udbytter fra selskaber
hjemmehørende i et land på EU’s sortliste over skattely.
Tyskland har i henhold til rapportens oversigtstabel på side 42 indført alle fire anbefalede
defensive foranstaltninger
med en tidsforsinkelse for de ovenfor anførte 2) og 4) på
hhv. 3 og 2 år. Sverige har indført de to førstnævnte defensive foranstaltninger.
De defensive foranstaltninger er i landene indført med forskellige virkninger i forhold til
almindelige gældende regler i medlemslandene, og det er bl.a. derfor ikke umiddelbart
muligt at sammenligne den konkrete virkning for landets selskaber i forskellige lande
imellem.
1
https://data.consilium.europa.eu/doc/document/ST-14230-2021-INIT/en/pdf.
Side 2 af 2