Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
L 66
Offentligt
2704654_0001.png
Folketingets Finansudvalg
Christiansborg
11. maj 2023
Svar på Finansudvalgets spørgsmål nr. 3 (L 66) af 17. april 2023
stillet efter ønske fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Vil ministeren redegøre for, hvorledes det indenfor rammerne af budgetloven var
muligt at fremsætte et forslag om at hæve det statslige delloft for driftsudgifter
med hhv. 4 mia. kr. i 2023, 5,5 mia. kr. i 2024 og 4,1 mia. kr. i 2025 i august sidste
år
med henvisning til “ændrede mellemfristede rammer, jf. 2030-planforløbet”?
Ministeren bedes begrunde, hvorfor det var et særligt tilfælde at hæve lofterne
med de ovenfor nævnte beløb, idet det ifølge budgetloven kun er muligt at ændre
lofterne i særlige tilfælde. Det bemærkes i den forbindelse, at de mellemfristede
rammer indtil 2025 var uændrede, idet målet om balance på den strukturelle saldo
i 2025 ikke var revideret og udgiftslofterne allerede var hævet i maj 2022 som
følge af indgåelse af Nationalt kompromis.
Svar
I henhold til budgetlovens §6 stk. 2 kan finansministeren i særlige tilfælde frem-
sætte et forslag til lov om ændring af de gældende lovfastsatte udgiftslofter for
stat, kommuner og regioner.
Af lovens bemærkninger fremgår det blandt andet, at bestemmelsen for eksempel
kan finde anvendelse efter et folketingsvalg, eller når der på baggrund af større
politisk besluttede reformer er udarbejdet en ny makroøkonomisk fremskrivning,
der giver grundlag for ændret loftfastsættelse. Endvidere kan bestemmelsen for
eksempel finde anvendelse ved væsentlige diskretionære ændringer af statens ind-
tægter.
I august 2022 blev der, med afsæt i budgetlovens §6 stk. 2, fremsat forslag til lov
om ændring af udgiftslofterne for 2022-2025 i forlængelse af den daværende rege-
rings 2030-plan, der indeholdte ændringer i de mellemfristede udgiftsrammer med
betydning for de lovfastsatte udgiftslofter.
Det bemærkes, at lovforslaget om ændring af udgiftslofterne for 2023-2025, der er
fremsat i forbindelse med forslaget til finanslov for 2023 (marts, 2023), afspejler,
at der i forlængelse af folketingsvalget og regeringsskiftet er foretaget ændringer i
den økonomiske politik, herunder for så vidt angår prioriteringer
på finanslovsforslaget for 2023 mv.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
L 66 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om, hvorledes det inden for rammerne af budgetloven var muligt at fremsætte et forslag om at hæve det statslige delloft for driftsudgifter
Side 2 af 2
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister