Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
L 65
Offentligt
2690014_0001.png
Ministeren
Børne- og Undervisningsudvalget
Christiansborg
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
Tlf. nr.: +45 33 92 50 00
E-mail: [email protected]
www.uvm.dk
CVR-nr.: 20453044
Svar på alm. del
spørgsmål 72
I brev af 28. februar 2023 har udvalget efter ønske fra Victoria Velasquez
(EL) stillet mig følgende spørgsmål:
Alm. del
spørgsmål 72:
Vil ministeren oplyse, hvad grundtilskuddet vil være til de ungdomsud-
dannelsesinstitutioner, som i dag ikke PL-reguleres, såfremt tilskuddet
var blevet PL-reguleret og således fulgte med pris- og lønudviklingen i
det omgivende samfund i de sidste 10 år? Vil ministeren supplerende op-
lyse, hvor meget staten årligt har sparet de sidste 10 år pga. den mang-
lende PL-regulering?
Svar:
Børne- og Undervisningsministeriet modtager årligt midler til pris- og
lønopregning af diverse bevillinger, herunder grundtilskudsbevillinger til
uddannelsesinstitutioner. Det har dog i en årrække været Børne- og Un-
dervisningsministeriets praksis, at grundtilskudsbevillinger til uddannel-
sesinstitutioner ikke pris- og lønreguleres. I stedet er midlerne igennem
årene blevet anvendt til at finansiere andre udgifter på ministeriets res-
sort, heriblandt eksempelvis merudgifter til udkantstilskud på almene
gymnasiale uddannelser, øget tilskud til Sex og Samfund og styrkede ud-
vekslingsaftaler på ungdomsuddannelserne. Det vil sige, at staten ikke
har realiseret besparelser, men at midlerne er anvendt andetsteds inden
for børne- og undervisningsområdet.
Af
tabel
1 fremgår det estimerede niveau for hvad grundtilskudsbevillin-
gerne for institutioner for hhv. erhvervsrettet uddannelse, almengymnasi-
ale uddannelser samt private institutioner for gymnasiale uddannelser
samlet set ville have udgjort på finanslovforslaget for 2023, såfremt
Børne- og Undervisningsministeriet havde fulgt en praksis, hvor grund-
tilskuddene på disse bevillinger var blevet pris- og lønopregnet på de se-
neste 10 års finanslove, dvs. tilbage til finansloven for 2014.
Såfremt grundtilskudsbevillingerne for disse institutionstyper var blevet
pris- og lønopregnet med gældende forbrugerprisindeks på finansloven i
28. marts 2023
Sagsnr.: 23/05730
L 65 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 43: Spm. om betydningen af den manglende PL-regulering af grundtilskuddene til gymnasier, erhvervsskoler og vuc for institutionernes drift
2690014_0002.png
perioden 2014 til finanslovforslaget for 2023 estimeres bevillingerne i alt
at have været ca. 11,9 pct. højere i gennemsnit eller svarende til 1,2 pct. i
gennemsnit pr. år.
Tabel 1
Grundtilskudsbevillinger for institutioner med ungdomsuddannelser på BUVM’s område
med hhv.
nuværende praksis og evt. anden praksis for pris- og lønopregning
Bevilling i 2023 på
FFL23 (nuvæ-
rende praksis)
542,4
Estimeret bevil-
ling, hvis praksis
for pl-opregning
siden FFL14
605,7
Mio. kr. (2023-pl)
§ 20.38.02. Grundtilskud mv.
til institutioner for erhvervsret-
tet uddannelse
§ 20.48.02. Grundtilskud mv.
til statslige selvejende instituti-
oner med almengymnasiale
uddannelser
§ 20.48.04. Grundtilskud mv.
til private gymnasier, studen-
terkurser og hf-kurser
Total
Forskel
Forskel, pct.
63,3
11,7
595,6
667,0
71,4
12,0
58,3
1.196,3
65,9
1.338,5
7,6
142,2
13,0
11,9
Anm.: Estimaterne tager afsæt i de bevillinger, der er angivet på finanslovforslagene. Bevillingerne er pris- og løn-
opregnet med forbrugerprisindekset for den samlede pris- og lønopregning (inkl. niveaukorrektion) for fi-
nanslovforslaget. De opregnede bevillinger er derefter fratrukket den ikke-pris- og lønopregnede ramme for
at isolere pris- og lønopregningens størrelse. Den isolerede pris- og lønopregning er herefter inkluderet i det
efterfølgende finanslovforslags bevilling, som også er opregnet. Dette er gentaget til og med finanslovforsla-
get for 2023. Afvigelse i summer og enkelte dele skyldes afrunding af decimaler.
Kilde: Bevillinger på finanslovforslagene 2014-2023 samt Børne- og Undervisningsministeriets egne beregninger.
Den samlede estimerede mindreudgift til institutioner for hhv. erhvervs-
rettet uddannelse, almengymnasiale uddannelser samt private institutio-
ner for gymnasiale uddannelser som følge af ovenstående praksis skøn-
nes at udgøre ca. 140 mio. kr. over de seneste 10 år,
jf. også tabel 1.
Mid-
lerne er som nævnt anvendt til andre prioriteter på børne- og undervis-
ningsområdet, og der er derfor ikke samlet set tale om en statslig bespa-
relse.
Med venlig hilsen
Mattias Tesfaye
2