Finansudvalget 2022-23 (2. samling)
L 65
Offentligt
2690619_0001.png
Folketinget
Finansudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
14. april 2023
Kontor:
Økonomikontoret
Sagsbeh: Marat Bekturganov An-
dersen
Sagsnr.: 2023-0031-0085
Dok.:
2797238
Besvarelse af spørgsmål nr. 19 fra Folketingets Finansudvalg vedrø-
rende forslag til finanslov for finansåret 2023 (L 65)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 19 vedrørende forslag til finans-
lov for finansåret 2023 (L 65), som Folketingets Finansudvalg har stillet til
justitsministeren den 31. marts 2023. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra
Pelle Dragsted (EL).
Peter Hummelgaard
/
Marie Green
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 65 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om, hvorfor udgiften til tilsynsfunktioner falder med 4,2 mio. kr. på konto 11.11.61. Datatilsynet
Spørgsmål nr. 19 fra Folketingets Finansudvalg vedrørende forslag til
finanslov for finansåret 2023 (L 65):
Vil ministeren redegøre for, hvorfor udgiften for tilsynsfunk-
tioner falder med 4,2 mio. kr. på konto 11.11.61. Datatilsynet?”
Svar:
Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en
udtalelse fra Datatilsynet, der har oplyst følgende:
”Som udgangspunkt er Datatilsynets finansbevilling ikke øre-
mærket bestemte finanslovsformål. Hvert år i forbindelse med
udarbejdelsen af Datatilsynets finanslovsbidrag fordeles tilsy-
nets forventede bevilling på fem overordnede finanslovsformål,
som fremgår af finansloven, og som er udtryk for de opgaver,
Datatilsynet varetager.
Fordelingen på de fem overordnede finanslovsformål er på nu-
værende tidspunkt baseret på manuelle opgaveregistreringer hos
Datatilsynets medarbejdere over fire to-ugers perioder pr. år. Fra
og med 2023 er der i Datatilsynet indført et egentligt tidsregi-
streringssystem med daglige tidsregistreringer for alle tilsynets
medarbejdere.
Datatilsynets bevillingsudvikling skal ses i lyset af, at der på fi-
nansloven for 2022 blev prioriteret 1,7 mio. kr. (2022-pl) årligt
til Datatilsynet i 2022 og frem til en nødvendig opgradering af
Datatilsynets faciliteter som følge af en række yderligere for-
pligtelser og et stigende antal medarbejdere samt 2,9 mio. kr.
(2022-pl) årligt i 2022 og frem til opgaven med varetagelse af
en ekstern indberetningskanal for whistlebloweres indberetnin-
ger om overtrædelser af visse områder.
Faldet i Datatilsynets bevilling fra 2022 til 2023 skyldes:
at Datatilsynet har modtaget en ekstrabevilling på 2,5
mio. kr. årligt i 2019-2022 til et midlertidigt initiativ om
meld-en-databekymringsmailboks. Denne opgave er
imidlertid bortfaldet i 2023 og dermed også bevillingen
hertil.
Side 2/3
L 65 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 19: Spm. om, hvorfor udgiften til tilsynsfunktioner falder med 4,2 mio. kr. på konto 11.11.61. Datatilsynet
at Datatilsynet
i lighed med en række statslige drifts-
bevillinger
er omfattet af et omprioriteringsbidrag på 2
pct. årligt, udmøntning af konsulentbesparelser samt øv-
rige besparelser som følge af bl.a. statens indkøbspro-
grammer.
at Datatilsynet som led i udmøntningen af ny national
strategi for cyber- og informationssikkerhed har fået til-
ført 5,8 mio. kr. i 2022, 3,8 mio. kr. i 2023 og 3,7 mio.
kr. i 2024, hvilket også påvirker bevillingsudviklingen
fra 2022 til 2023. Det skyldes bl.a., at der i 2022 blev
afsat bevilling til etablering af et datavarehus, der efter
etableringen skal driftes, hvorfor udgifterne hertil falder
tilsvarende.
Datatilsynet fik endvidere forhøjet sin bevilling med 4,2 mio.
kr. årligt i 2022-2025 som led i udmøntning af Digitaliserings-
fonden, hvor finansieringen kommer fra det danske hjemtag fra
EU's genopretningsfacilitet. Udgifterne dækkes af tilsvarende
indtægter fra EU.
Selv om Datatilsynets samlede finanslovsbevilling de senere år
således har været af varierende størrelse, er det ikke udtryk for,
at tilsynet i mindre grad prioriterer tilsynsfunktionen.”
Side 3/3