Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
L 64
Offentligt
2693199_0001.png
Regeringen
KL
Aftale mellem regeringen og KL om udmøntning af politisk aftale
om Fonden for blandede byer – flere billige boliger og en vej ud
af hjemløshed
Dato 25. august 2022
Ved seneste hjemløsetælling var knap 6.500 personer i Danmark ramt af hjemløs-
hed, heraf op mod halvdelen i mere end ét år.
En af de danske kommuners vigtigste opgave er at levere velfærdsydelser til alle
danskere og at hjælpe udsatte borgere med at løse sociale problemer, som ofte
om-fatter boligsociale behov. Regeringen anerkender, at kommunerne her løfter
en stor og svær opgave med at finde almene boliger, som de kan anvise til borgere
i bolignød på grund af for eksempel psykiske problemer, misbrug eller skilsmisse.
Denne opgave er blevet vanskeligere efter at fordrevne fra Ukraine også skal have
tag over hovedet.
Regeringen og KL er enige om, at hjemløshed er et af de største boligsociale pro-
blemer et menneske kan være i. Med det afsæt er regeringen og KL enige om en
udmøntning af den politiske aftale om Etablering af
Fonden for blandede byer – flere
billige boliger og en vej ud af hjemløshed.
Udmøntning af aftalen forudsætter, at kommunerne har adgang til et tilstrækkeligt
antal egnede almene familieboliger, som de kan anvise til socialt udsatte borgere.
Billige almene boliger udgør en faldende andel af boligmassen i de fleste kommu-
ner. Samtidig er det nogle steder en udfordring at få adgang til det nødvendige an-
tal billige boliger, som ikke ligger i socialt belastede boligafdelinger. Hermed kan
anvisningen af udsatte borgere udfordre den sociale balance i nogle boligafdelin-
ger, og det vil her være nødvendigt at tage særlige hensyn for at sikre den blandede
by og forebygge parallelsamfund.
I anerkendelse heraf har regeringen med aftalekredsen bag aftalen om Fonden for
blandede byer – flere billige boliger og en vej ud af hjemløshed af 26. november
2021 afsat midler til at løse udfordringer med mangel på boliger til socialt udsatte
borgere, som har en hensigtsmæssig beliggenhed.
Det er besluttet, at fonden finansierer 4.050 særligt billige almene boliger til 3.500
kr./md. gennem huslejetilskud samt tilskud til etablering af særligt billige boliger.
Kommunerne har eksklusiv adgang til at anvise socialt udsatte borgere, herunder
hjemløse, til de nye billige boliger både de 1.800 midlertidigt billige boliger, som
tilvejebringes gennem huslejetilskud og de 2.250 billige boliger, som bygges med
tilskud. Det vil sige, at boligorganisationerne skal stille samtlige 4.050 særligt bil-
lige boliger til rådighed for kommunerne til kommunal anvisning.
Bevillingerne til de særligt billige boliger er fordelt på de fem regioner efter antallet
af borgere i hjemløshed efter seneste hjemløsetælling. Tilskuddene fordeles inden
L 64 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: MFU spm. om en topartsaftale med KL om tilvejebringelse af boliger
Side 2 af 3
for regionerne til de kommuner som ansøger ud fra; antallet borgere i hjemløshed
og antallet af almene familieboliger i kommunen med en husleje under 3.500 kr.,
som ikke er beliggende i et udsat boligområde eller et forebyggelsesområde. Det
vil sige, at de særligt billige boliger tilvejebringes der hvor der er størst behov, og
under hensyn til den blandede by.
De nye billige boliger skal understøtte, at den gennemgribende omlægning af ind-
satsen mod hjemløshed på socialområdet, som blandt andet tilskynder kommu-
nerne til at tilbyde hjemløse borgere en permanent bolig fremfor langvarige op-
hold på forsorgshjem, rent faktisk kan realiseres.
Mens der visse steder er mangel på billige boliger, er der dog også steder, det vil
være muligt at opnå en bedre udnyttelse af de billige boliger i den almene sektor.
Således udgør billige almene boliger allerede i dag et uudnyttet potentiale, som kan
anvendes til at sikre, at mennesker i langvarig hjemløshed får en permanent bolig
gennem en mere aktiv og målrettet anvendelse af kommunal anvisning.
Efter de gældende regler skal de almene boligorganisationer stille op til hver fjerde
ledige almene familiebolig til rådighed for kommunen til brug for boligsocial an-
visning. Herudover kan kommuner og boligorganisationer indgå aftaler, som en-
ten giver kommunerne anvisningsret til en højere andel eller bestemte almene fa-
milieboliger, hvis der er enighed herom mellem parterne. For eksempel kan der af-
tales kommunal anvisning til samtlige ledige boliger, alle étværelses-boliger eller
halvdelen eller alle boliger med en husleje under 4.000 kr. om måneden. Sådanne
aftaler rummer et stort potentiale for, at flere hjemløse borgere kan få anvist en
permanent bolig.
Det er en forudsætning for fuld udnyttelse af dette potentiale, at alle de almene
boligorganisationer er villige til at indgå aftaler, som giver kommunerne adgang til
det nødvendige antal egnede billige boliger.
Det var KL’s ønske, at man lovgivningsmæssigt kunne forpligte boligorganisatio-
nerne på at tildele en højere andel af de billige boliger til kommunal anvisning.
Dette er imidlertid ikke en del af den politiske aftale bag
Fonden for blandede byer –
flere billige boliger og en vej ud af hjemløshed.
Regeringen og KL forudsætter med ambiti-
onerne i aftalen, at boligorganisationerne i kommende udlejningsaftaler vil indgå
aftaler om kommunal anvisning til de billigste boliger i det nødvendige omfang.
Som første skridt på vejen til at udnytte potentialet i kommunal boliganvisning vil
kommunerne arbejde proaktivt og på tværs af forvaltninger på baggrund af viden
om boligudbuddet søge at indgå anvisnings- og udlejningsaftaler, som tilvejebrin-
ger flere relevante boliger til borgere i hjemløshed. Det er en forudsætning for
dette, at den nødvendige data herom bliver tilvejebragt i samarbejde mellem bolig-
organisationer, Landsbyggefonden og kommunerne.
For at opnå dette er parterne enige om, at kommunerne i højere grad anvender
den kommunale anvisningsret og udlejnings- og anvisningsaftaler til at anvise bor-
gere i hjemløshed til de eksisterende billige almene familieboliger.
L 64 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 20: MFU spm. om en topartsaftale med KL om tilvejebringelse af boliger
Side 3 af 3
Målsætningen for aftalen er, at kommunal boliganvisning bliver det primære red-
skab til at afskaffe langvarig hjemløshed, sådan at der i 2025 er anvist mindst
2.000 hjemløse borgere til eksisterende almene familieboliger med en nuværende
husleje under 3.500 kr./md.
Parterne er som følge heraf enige om i 2024 at følge op på, om boligorganisatio-
nerne indgår udlejnings- og anvisningsaftaler, som sikrer, at kommunen har ad-
gang til det nødvendige antal billige boliger, der ligger i velfungerende afdelinger.
Hvis ikke et tilstrækkeligt antal hjemløse borgere har fået en bolig, vil regeringen
drøfte tiltag med aftaleparterne, som kan forbedre kommunernes anvisningsmu-
ligheder.
En anden forudsætning for at kommunernes kan lykkes med at anvise hjemløse
borgere til permanente boliger er, at de 2.050 nye billige boliger rent faktisk bliver
bygget, hvilket pt. er udfordret af de høje byggepriser. Parterne er derfor enige om
i fællesskab løbende at følge op på, om der ansøges om tilskud til etablering af til-
strækkeligt mange billige almene boliger. Er det ikke tilfældet ultimo 2024 vil rege-
ringen tage initiativ til, at aftalekredsen får mulighed for at drøfte om midlerne
øremærket etablering skal omprioriteres til at sikre billige boliger i den eksiste-
rende boligmasse.
Forventningen til denne aftale er, at kommunernes eksklusive anvisningsret til
4.050 nye billige boliger sammen med en øget og målrettet anvisning til eksiste-
rende billige boliger vil bidrage til, at langvarig hjemløshed kan afskaffes inden for
en overskuelig årrække.
Det er dog fortsat en risiko, at en øget anvisning til borgere i hjemløshed vil føre
til, at andre borgere må vente længere på en bolig eller at almene boligafdelinger
belastes socialt. Regeringen og KL er enige om, den almene boligsektor fortsat
skal være tilgængelig for et bred udsnit af befolkningen, samt at aftalen ikke skal
føre til nye udsatte boligområder. Parterne forpligter derfor hinanden på at følge
udviklingen nøje og en gang årligt fra 2024 vurdere om udviklingen kræver en ju-
stering af rammerne for indsatsen
Regeringen og KL er enige om i fællesskab at understøtte implementeringen af de
nye regler til bekæmpelse af langvarig hjemløshed for eksempel via et fælles imple-
menteringsprojekt, data og analyser.