Socialudvalget 2022-23 (2. samling)
L 64
Offentligt
2693176_0001.png
Folketingets Socialudvalg
Holmens Kanal 22
1060 København K
Telefon 33 92 93 00
[email protected]
www.sm.dk
Sagsnr.
2023 - 2652
Doknr.
689940
Dato
19-04-2023
Folketingets Socialudvalg har d. 24. marts 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
12 (L 64) til social- og boligministeren, som hermed besvares.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Theresa Berg Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 12:
Vil ministeren redegøre for, hvilke indsatser der findes i dag for at hjælpe
mennesker i hjemløshed, der ikke har tilknytning til et herberg efter
servicelovens § 110?
Svar:
Det gælder generelt, at kommunalbestyrelsen skal sørge for, at der er de
nødvendige tilbud efter serviceloven. Kommunalbestyrelsen opfylder sit
forsyningsansvar ved brug af egne tilbud og ved samarbejde med andre
kommuner, regioner eller private tilbud. Det er dermed kommunalbestyrelsen,
der har ansvaret for, at der er de nødvendige tilbud, således at den enkelte
borger får en indsats, der modsvarer den enkeltes behov.
Serviceloven indeholder bestemmelser om rådgivning og vejledning.
Kommunerne skal gennem gratis rådgivning sørge for at forebygge sociale
problemer, hjælpe den enkelte borger over øjeblikkelige vanskeligheder og på
længere sigt at sætte den enkelte borger i stand til at løse opståede problemer
ved egen hjælp. Kommunalbestyrelsen skal sørge for tilbud om gratis
rådgivning til personer med særlige sociale problemer. Tilbuddet om rådgivning
skal også omfatte opsøgende arbejde.
Som det fremgår af
De nationale retningslinjer for indsatsen mod hjemløshed
(Socialstyrelsen, 2020), må det opsøgende arbejde og rådgivningen over for
disse borgere ofte foregå på de pågældendes præmisser, og kontakten må
skabes, hvor de befinder sig, herunder fx på banegårde, parkanlæg eller andre
samlingssteder i lokalmiljøet. Det opsøgende arbejde kan også være relevant i
forbindelse med aktivitets- og samværstilbud (væresteder, natcaféer mv.),
herberger, forsorgshjem og andre tilbud, hvor borgerne henvender sig uden
visitation.
Ud over rådgivning og vejledning er der en række konkrete bestemmelser i
serviceloven, vedrørende hjælp og støtte, der ligger ud over den hjælp, som
herbergerne tilbyder. Personer, der på grund af særlige sociale problemer har
behov for hjælp, omsorg eller støtte samt optræning og hjælp til udvikling af
færdigheder, skal tilbydes socialpædagogisk støtte efter servicelovens § 85.
Socialpædagogisk støtte kan i praksis omfatte mange forskellige typer af
1
L 64 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 12: Spm. om, hvilke indsatser der findes i dag for at hjælpe mennesker i hjemløshed uden tilknytning til et herberg
2693176_0002.png
indsatser, afhængigt af borgerens behov, og støtten kan gives med en meget
varierende intensitet.
Derudover har kommunerne siden 2018 haft mulighed for at tilbyde
forebyggende indsatser i form af gruppebaseret hjælp og støtte samt individuel
tidsbegrænset socialpædagogisk hjælp og støtte (efter servicelovens §§ 82 a
og b). Støtten kan ydes til personer, som har eller er i risiko for at udvikle
sociale problemer, hvis kommunen vurderer, at tilbuddet kan forbedre
borgerens aktuelle funktionsevne eller forebygge, at de sociale problemer
forværres.
Endeligt kan også nævnes, at kommunalbestyrelsen, jf. servicelovens § 104,
skal tilbyde aktivitets- og samværstilbud til personer med betydelig nedsat
fysisk eller psykisk funktionsevne eller med særlige sociale problemer til
opretholdelse eller forbedring af personlige færdigheder eller af livsvilkårene.
Eksempler herpå er væresteder, sociale caféer, varmestuer m.v.
Der findes herudover en række konkrete initiativer, der er særligt møntet på
borgere i hjemløshed, der ikke har tilknytning til herberger. Med SSA-reserven
for 2022-2025 blev partierne bag aftalen enige om en samlet ramme på i alt
141,3 mio. kr., med henblik på at understøtte den samlede implementering af
en omlægning af indsatsen og udbredelse af Housing First. Herunder blev der
afsat midler til initiativer særligt målrettet den af spørgeren omtalte målgruppe.
Som eksempler herpå kan nævnes:
-
-
Ansøgningspulje til at udvikle en indsats med Intensive Case
Management målrettet unge i hjemløshed eller i risiko for hjemløshed
Ansøgningspulje til midlertidig tilpasning af kapaciteten på natcaféer
med henblik på at sikre, at der er et tilstrækkeligt antal pladser til de
udsatte borgere, der har brug for et sted at overnatte.
Jeg mener i øvrigt, at det er en væsentlig pointe, at alle i målgruppen
uanset
om de har været på herberg eller ej
vil kunne få en Housing First-indsats
efter dette lovforslags bostøttebestemmelse. Fremover vil kommunerne kunne
få refusion på Housing First-indsatser, hvis borgeren først har været på et
herberg. Dette skyldes, at udgifterne til statsrefusion på herbergsområdet
omlægges. I dag er kommunerne allerede forpligtiget til at yde den støtte,
borgerne har brug for, men der er metodefrihed. Med lovændringen indføres en
ny paragraf i serviceloven, hvor det tydeligt fremgår, at man kan give en
Housing First-baseret indsats til borgere i hjemløshed eller i risiko for
hjemløshed. Dermed vil man også som gadesover eller sofasover kunne få
hjælp og støtte efter den nye bostøttebestemmelse, selvom man ikke har været
forbi et herberg først.
Med venlig hilsen
Pernille Rosenkrantz-Theil
Social- og boligminister
2