Transportudvalget 2022-23 (2. samling)
L 62
Offentligt
2691357_0001.png
Transportministeren
Transportudvalget
Folketinget
17. april 2023
2021 - 79
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Transportudvalget har i brev af 28. marts stillet mig følgende
spørgsmål vedrørende L 62 – Forslag til lov om ændring af jernba-
neloven og lov om DSB, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet
er stillet efter ønske fra Transportudvalget.
Spørgsmål nr. 1:
Vil ministeren kommentere henvendelsen af 27/3-23 fra Thomas
Albøg Olsen, Ringsted vedrørende pålæggelse af straf, jf. L 62 - bi-
lag 4?
Svar:
Thomas Albøg Olsen har i sin henvendelse af 27. marts 2023 rejst
bekymring over de foreslåede straffebestemmelser i L 62 Forslag til
lov om ændring af jernbaneloven og lov om DSB. Der er tale om
lovforslagets § 1, nr. 30-31 (forslag til præciseringer af jernbanelo-
vens § 116, stk. 1, nr. 2 og § 117, stk. 2).
Der henvises til Det Europæiske Jernbaneagenturs dokument
”Opinion 2022-6”, hvor det blandt andet fremgår,
at kravet om
retlige rammer for at sikre, at jernbanevirksomheders ansvar
også bliver strafbart efter straffelovgivningen (forslaget § 116,
stk. 1, nr. 4) falder uden for anvendelsesområdet for artikel 8 i di-
rektiv (EU). 2016/798 om jernbanesikkerhed.
Thomas Albøg Olsen konkluderer på den baggrund, at det kan for-
ventes, at Det Europæiske Jernbaneagentur tilsvarende § 116 ikke
accepterer ændringen til § 117, stk. 2.
Det skal hertil bemærkes, at Det Europæiske Jernbaneagentur ikke
har haft bemærkninger til forslaget til § 116, stk. 1, nr. 2, men at be-
mærkningen i stedet gik på § 116, stk. 1, nr. 4 (sidstnævnte som er
taget ud af lovforslaget, idet også § 57 a udgik af lovforslaget). Det
Europæiske Jernbaneagentur har således ikke fundet § 116, stk. 1,
nr. 2 problematisk i forhold til EU-reguleringen.
L 62 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 1: Spm. om kommentar til henvendelse af 27/3-23 fra Thomas Albøg Olsen, Ringsted, vedrørende pålæggelse af straf, til transportministeren
2691357_0002.png
Side 2/2
Derudover har Thomas Albøg Olsen så vidt ses misforstået Det Eu-
ropæiske Jernbaneagentur, når de skriver, at forslaget til § 116, stk.
1, nr. 4 falder uden for anvendelsesområdet for artikel 8 i direktiv
(EU) 2016/798 om jernbanesikkerhed (herefter direktivet). Artikel
8 i direktivet omhandler processerne forbundet med vedtagelsen af
nye nationale sikkerhedsforskrifter. Sagens omdrejningspunkt i
Det Europæiske Jernbaneagenturs ”Opinion 2022-6” var således
udkastet til § 57 a i jernbaneloven (som er taget ud af lovforslaget
efter den offentlige høring). Det Europæiske Jernbaneagentur har
imidlertid ikke forholdt sig til § 116, stk. 1, nr. 4, idet denne be-
stemmelse falder uden for den proces, der er beskrevet i artikel 8,
herunder den høringspligt over for Det Europæiske Jernbaneagen-
tur, som er beskrevet i artikel 8, stk. 4.
Thomas Albøg Olsen argumenterer yderligere for, at Det Europæi-
ske Jernbaneagentur forudsætter, at aktiviteter i jernbanesystemet
skal være fri for straffebestemmelser. Denne antagelse er dog ikke
korrekt. Den tilsynsforpligtelse, der udføres af Trafikstyrelsen,
udelukker ikke, at aktørerne på jernbanen tillige kan ifalde strafan-
svar ved overtrædelse af jernbanereguleringen. Der kan i denne
sammenhæng henvises til, at medlemsstaterne endda er forpligtet
til at fastsætte bestemmelser om sanktioner, der skal anvendes i til-
fælde af overtrædelse af de nationale bestemmelser, der er vedtaget
i henhold til direktivet (artikel 30 om sanktioner).
Jeg kan herudover oplyse, at Transportministeriet løbende har væ-
ret i dialog med Det Europæiske Jernbaneagentur med henblik på
udarbejdelsen af straffebestemmelserne. Der blev blandt andet på
baggrund af Det Europæiske Jernbaneagenturs ”Opinion 2022-6”
afholdt et møde med agenturet og Trafikstyrelsen. Det var blandt
andet konklusionerne fra dette møde, der dannede baggrund for
forslaget om præcisering af jernbanelovens 117, stk. 2, i stedet for
de oprindelige forslag til § 57 a og § 116, stk. 1, nr. 4, der udgik af
lovforslaget. Det Europæiske Jernbaneagentur har ikke haft be-
mærkninger til den nye model for at pålægge straf, så længe model-
len respekterer den EU-retlige regulering. Der forventes udstedt en
ny bekendtgørelse med hjemmel i § 117, stk. 2 i efteråret 2023, der
fastsætter straf for overtrædelse af EU-reguleringen.
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen