Retsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 50
Offentligt
2688861_0001.png
Folketinget
Retsudvalget
Christiansborg
1240 København K
DK Danmark
Dato:
Kontor:
Sagsbeh:
Sagsnr.:
Dok.:
11. april 2023
Strafferetskontoret
Lea Elkjær Tarpgård
2023-0037-0167
2753304
Besvarelse af spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende
forslag til lov om ændring af straffeloven og retsplejeloven (L 50)
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 1 vedrørende forslag til lov om
ændring af straffeloven og retsplejeloven (Initiativer mod digitale krænkel-
ser, herunder forbud mod grooming, sidestilling af tilsnigelse af samleje
med voldtægt, religiøse lederes udnyttelse af religiøs afhængighed med hen-
blik på at skaffe sig samleje m.v.) (L 50), som Folketingets Retsudvalg har
stillet til justitsministeren den 28. februar 2023. Spørgsmålet er stillet efter
ønske fra Karina Lorentzen Dehnhardt (SF).
Peter Hummelgaard
/
Morten Holland Heide
Slotsholmsgade 10
1216 København K.
T +45 7226 8400
www.justitsministeriet.dk
[email protected]
Side 1/3
L 50 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvordan hurtcore uden seksuelt motiv er omfattet af straffeloven
Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov
om ændring af straffeloven og retsplejeloven (L 50):
”Vil
ministeren redegøre for, hvad overvejelserne har været i
forhold til ikke at kriminalisere hurtcore, dvs. overgreb, hvor of-
rene ikke nødvendigvis er udsat for seksuelle overgreb, men ud-
sættes for ydmygelser, som ofrene instrueres i, og hvor der fil-
mes eller tages foto af dem samtidig, f.eks. at stikke hovedet i
toilet pr. ordre og skylle ud, eller slå sig selv? Sager om hurtcore
kan være seksuelt motiverede, men de kan også alene være mo-
tiverede af at ydmyge ofret. Der henvises til ”Slå dig selv. Og
kvæl dig selv. Sig ”jeg er en luder””,
dr.dk webfeature, hurtcore:
www.dr.dk/nyheder/webfeature/hurtcore”
Svar:
Det fremgår af straffelovens § 225, at bestemmelserne i §§ 216-224 finder
tilsvarende anvendelse med hensyn til andet seksuelt forhold end samleje.
Bestemmelsen udvider anvendelsesområdet for seksualforbrydelserne i §§
216-224, der ellers kun gælder ved samleje (analt eller vaginalt), så bestem-
melserne også kan anvendes ved andet seksuelt forhold end samleje.
Anvendelse af straffelovens § 225 forudsætter imidlertid i dag fysisk kon-
takt mellem to personer. Dermed omfatter bestemmelsen ikke indføring af
genstande i eller stimulering af egne kønsdele. Sådanne forhold er derfor i
dag alene at anse for blufærdighedskrænkelse efter § 232, hvis betingelserne
for at anvende denne bestemmelse i øvrigt er opfyldt.
Med lovforslaget foreslås det derfor at udvide straffelovens § 225, så be-
stemmelsen fremover også kommer til at omfatte seksuelle handlinger, som
gerningspersonen formår forurettede til at foretage på sig selv.
Det vil bl.a. indebære, at straffelovens § 225 fremover vil kunne anvendes,
uanset om det er gerningspersonen, der under tvang indfører genstande i
eller stimulerer forurettedes kønsdele, eller det er forurettede, der under
tvang udfører disse handlinger på sig selv.
Efter Justitsministeriets opfattelse er der ikke et tilsvarende behov for at æn-
dre straffeloven for så vidt angår tilfælde, hvor gerningspersonen tvinger
forurettede til at foretage voldelige eller ydmygende handlinger, der ikke er
seksuelle, på sig selv.
Side 2/3
L 50 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 2: Spm. om, hvordan hurtcore uden seksuelt motiv er omfattet af straffeloven
Det skyldes, at de straffebestemmelser, der er relevante i sådanne tilfælde,
kan anvendes, uanset om gerningspersonen udfører handlingerne på foruret-
tede eller tvinger forurettede til at udføre handlingerne på sig selv.
Hvis gerningspersonen eksempelvis tvinger forurettede til at stikke hovedet
i toilettet og skylle ud eller at slå eller skære i sig selv, vil gerningspersonen
efter omstændighederne kunne straffes for overtrædelse af straffelovens §
260, stk. 1, nr. 1, om ulovlig tvang og efter omstændighederne ligeledes for
medvirken til ordinær vold efter § 244, stk. 1, jf. § 23, eller medvirken til
grov vold efter § 245, jf. § 23.
Efter straffelovens § 260, stk. 1, nr. 1, om ulovlig tvang straffes med bøde
eller fængsel indtil 2 år den, som ved vold eller ved trussel om vold, om
betydelig skade på gods, om frihedsberøvelse eller om at fremsætte usand
sigtelse for strafbart eller ærerørigt forhold eller at åbenbare privatlivet til-
hørende forhold tvinger nogen til at gøre, tåle eller undlade noget.
Det følger af § 244, stk. 1, at den, som øver vold mod eller på anden måde
angriber en andens legeme, straffes med bøde eller fængsel indtil 3 år. Ifølge
straffelovens § 245, stk. 1, 1. pkt., straffes den, der udøver et legemsangreb
af særligt rå, brutal eller farlig karakter eller gør sig skyldig i mishandling,
med fængsel indtil 6 år. Har et sådant legemsangreb haft betydelig skade på
legeme eller helbred til følge, skal dette betragtes som en særligt skærpende
omstændighed, jf. § 245, stk. 1, 2. pkt. Ifølge § 23, stk. 1, 1. pkt., omfatter
den for en lovovertrædelse givne straffebestemmelse alle, der ved tilskyn-
delse, råd eller dåd har medvirket til gerningen.
Tilfælde, hvor en gerningsperson tvinger forurettede til at foretage voldelige
eller ydmygende handlinger, der ikke er seksuelle, på sig selv, kan således
allerede straffes efter bestemmelser i straffeloven, der er egnede til klart at
udtrykke samfundets afstandtagen fra gerningspersonens gerninger.
På denne baggrund er der efter Justitsministeriets opfattelse ikke behov for
at ændre straffeloven for at tage hånd om sådanne tilfælde.
Side 3/3