Indenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 38
Offentligt
2676178_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Indenrigsudvalg
Dato: 15-03-2023
Enhed: CPR-kontoret
Sagsbeh.: GK
Sagsnr.: 2021-2271
Dok. nr.: 592350
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6 (L 38), som Folketingets
Indenrigsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 3. marts 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Theresa Berg Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 6:
”Vil
ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag, der
med henvisning til
Datatilsynets anbefaling
medfører, at der indføres organisatoriske kontroller til
autorisation og styring af adgangsrettigheder, således at kun relevante aktører kan
tilgå personoplysninger, der er nødvendige for den behandling af personoplysninger,
som de skal foretage?”
Svar:
Indkomstregistret er et fælles offentligt register, som administreres af Udviklings- og
Forenklingsstyrelsen i Skatteforvaltningen.
Der er fastsat nærmere regler om adgang til oplysningerne i indkomstregistret i lovbe-
kendtgørelse nr. 284 af 2. marts 2022 om et indkomstregister. Efter lovens § 7, stk. 1,
kan kommunale og statslige myndigheder, anerkendte arbejdsløshedskasser og andre
uden for de i § 6 nævnte tilfælde få terminaladgang til indkomstregisteret, i det omfang
de pågældende i henhold til anden lovgivning kan få sådan adgang. Efter lovens § 7,
stk. 5, fastsætter skatteministeren efter aftale med videnskabsministeren regler for
behandling af oplysninger i indkomstregisteret og om adgang til oplysninger i ind-
komstregisteret efter lovens § 7, stk. 1-4 og § 6, herunder:
1) Adgangskontrol til indkomstregisteret.
2) Adgangen til at få stillet oplysninger fra indkomstregisteret til rådighed, herunder i
form af advis-ordninger.
3) Overførsel af oplysninger fra indkomstregisteret.
4) Beskyttelse af oplysninger registreret i indkomstregisteret eller overført herfra.
5) Anvendelse af oplysninger i registeret.
6) Betaling for adgang til og anvendelse af indkomstregisteret.
Nærmere regler herom er fastsat i bekendtgørelse om et indkomstregister (bekendt-
gørelse nr. nr. 906 af 26. juni 2018 med senere ændringer). Efter § 14, stk. 1, i bekendt-
gørelsen kan myndigheder og andre indhente oplysninger fra indkomstregisteret via
webservice opslag eller advisordninger, hvis de efter § 7, stk. 1, i lov om et indkomst-
register har adgang hertil, og hvis de med Skatteforvaltningen har indgået aftale
herom, jf. § 7, stk. 4, i lov om et indkomstregister. Efter § 14, stk. 3, i bekendtgørelsen
skal den aftale
,
den enkelte myndighed m.v. indgår med Skatteforvaltningen, inde-
holde bestemmelser om, hvilke oplysninger den pågældende myndighed m.v. kan få
adgang til.
Efter § 15, stk. 1, i bekendtgørelsen foregår dataudveksling mellem de myndigheder
m.v., som har adgang til oplysninger i indkomstregisteret, og indkomstregisteret i et
L 38 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 6: Spm. om teknisk bistand til et ændringsforslag, der medfører, at der indføres organisatoriske kontroller til autorisation og styring af adgangsrettigheder
offentligt standardformat fastsat af Skatteforvaltningen efter aftale med Digitalise-
ringsstyrelsen i en kommunikationsløsning, der sikrer autenticitet, integritet, uafvise-
lighed og fortrolighed. Efter bekendtgørelsens § 15, stk. 2, omfatter sikkerhedsforskrif-
ter og -procedurer, som opfylder kravene i stk. 1, dels sådanne, som fremgår af data-
beskyttelsesforordningen, dels sådanne, som fastlægges i forbindelse med indgåelse
af aftale efter § 7, stk. 4, i lov om et indkomstregister mellem den pågældende myn-
dighed m.v. og Skatteforvaltningen.
Det fremgår af de specielle bemærkninger til bestemmelsen i lovforslaget, at efter til-
vejebringelse af lovhjemmel for kommunerne til terminaladgang til indkomstregistret
skal kommunerne indgå en abonnementsaftale med Udviklings- og Forenklingsstyrel-
sen for at få adgang til indkomstoplysningerne i eIndkomst Udstilling. Ved indgåelse af
aftalen sikres, at kommunerne kun får adgang til netop de relevante og nødvendige
oplysninger for kommunernes opgave med kontrol med bopælsregistreringen efter
CPR-loven. Oplysningerne i indkomstregistret vil alene blive stillet til rådighed for kom-
munerne efter et antal definerede grænseflader/webservices.
Inden for rammerne af det ovenfor anførte er det den enkelte kommunalbestyrelse,
der som dataansvarlig efter reglerne i databeskyttelsesforordningen og databeskyttel-
sesloven, er ansvarlig for at sikre, at kun de medarbejdere, der har behov for oplysnin-
gerne i deres sagsbehandling, kan tilgå oplysningerne.
På ovennævnte baggrund er det Indenrigs- og Sundhedsministeriets opfattelse, at der
allerede er og vil blive fastsat krav til autorisation og styring af adgangsrettigheder i
forbindelse med den foreslåede adgang for kommunerne til oplysninger i indkomstre-
gistret. Ministeriet finder derfor, at hensynet til at undgå dobbeltregulering taler afgø-
rende imod et ændringsforslag, som anført i spørgsmålet.
Jeg kan derfor ikke tilslutte mig et sådant ændringsforslag.
Et ændringsforslag vil dog kunne affattes som anført i vedhæftede bilag. Det bemær-
kes, at ændringsforslaget ikke er nærmere kvalificeret eller afstemt med relevante par-
ter.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Bilag:
Bilag 1: Teknisk bistand til ændringsforslag
Side 2