Indenrigsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 38
Offentligt
2676168_0001.png
Slotsholmsgade 10-12
DK-1216 København K
T +45 7226 9000
F +45 7226 9001
M [email protected]
W sum.dk
Folketingets Indenrigsudvalg
Dato: 15-03-2023
Enhed: CPR-kontoret
Sagsbeh.: GK
Sagsnr.: 2021-2271
Dok. nr.: 592245
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 4 (L 38), som Folketingets
Indenrigsudvalg har stillet til indenrigs- og sundhedsministeren den 3. marts 2023.
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Theresa Berg Andersen (SF).
Spørgsmål nr. 4:
”Vil
ministeren redegøre for, hvilken kontrol der vil føres med, at oplysningerne alene
bruges til det afgrænsede formål og ikke til anden kontrol?”
Svar:
Det lægges i besvarelsen til grund, at spørgsmålet vedrører den foreslåede adgang til
oplysninger i indkomstregistret.
Ved lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås det at tilvejebringe hjemmel til, at kommunalbe-
styrelsen til brug for behandling af sager efter kapitel 3-6 om bopælsregistrering i CPR
kan få terminaladgang til oplysninger i indkomstregistret, jf. § 7 i lov om et indkomst-
register.
Det er således et krav, at den foreslåede adgang til oplysninger i indkomstregistret sker
til brug for behandling af sager efter kapitel 3-6 om bopælsregistrering i CPR.
Kommunerne får ikke ved den foreslåede bestemmelse adgang til samtlige oplysninger
i indkomstregisteret.
Det fremgår af de specielle bemærkninger til den foreslåede bestemmelse, at de op-
lysninger, der kan være relevante at indhente fra indkomstregistret til brug for en sag
om bopælsregistrering i CPR, vil være oplysninger om indtægtsforhold, som f.eks. kan
vise, at en person har været uden indtægt i en vis periode, hvilket særligt for udenland-
ske arbejdstagere kan give en formodning om, at den pågældende ikke længere ophol-
der sig her i landet. Oplysninger om indkomstforhold vil være relevante i oplysningen
af en konkret sag om en persons bopælsregistrering i CPR, men vil også være relevante
i forbindelse med kommunernes generelle kontrol med bopælsregistreringen i CPR.
Det fremgår endvidere af de specielle bemærkninger til bestemmelsen i lovforslaget,
at efter tilvejebringelse af lovhjemmel for kommunerne til terminaladgang til ind-
komstregistret skal kommunerne indgå en abonnementsaftale med Udviklings- og For-
enklingsstyrelsen for at få adgang til indkomstoplysningerne i eIndkomst Udstilling.
Ved indgåelse af aftalen sikres, at kommunerne kun får adgang til netop de relevante
og nødvendige oplysninger for kommunernes opgave med kontrol med bopælsregi-
streringen efter CPR-loven. Aftalen fastlægger således, til hvilke formål de specifikke
oplysninger må indhentes og anvendes.
Det bemærkes i tillæg hertil, at behandling af personoplysninger i forbindelse med den
foreslåede adgang for kommunerne til oplysninger i indkomstregistret skal ske under
L 38 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 4: Spm. om, hvilken kontrol der vil føres med, at oplysningerne alene bruges til det afgrænsede formål og ikke til anden kontrol
iagttagelse af reglerne i databeskyttelsesforordningen, herunder reglerne i databeskyt-
telsesforordningens artikel 5 om lovlighed, rimelighed og gennemsigtighed, formåls-
begrænsning, dataminimering, rigtighed, opbevaringsbegrænsning samt integritet og
fortrolighed, henholdsvis databeskyttelsesloven.
Kommunerne er i forbindelse med behandlingen af oplysninger efter den foreslåede
bestemmelse undergivet Datatilsynets tilsyn.
Med venlig hilsen
Sophie Løhde
Side 2