Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling), Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling), Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
L 36 , L 36 A , L 36 B
Offentligt
2675830_0001.png
get for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling),Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling),Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Udvalget for Landdistrikter og Øer har den 8. marts 2023 bedt om mit svar på
spørgsmål 7 til ULØ L 36 - Forslag til lov om ændring af lov om planlægning, lov
om Planklagenævnet og lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet (Fremme af
vedvarende energi i den fysiske planlægning og effektivisering af sagsbehand-
ling i Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet).
Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Sascha Faxe (ALT).
Spørgsmål 7:
”Vil ministeren stille
ændringsforslag til lovforslaget, således at kommunerne i
lokalplanerne får mulighed for at stille krav til materialers CO2-aftryk ved an-
vendelse af livscyklusvurdering (LCA) og at stille krav til kortlægning af an-
vendte ressourcer og materialer med henblik på senere genbrug af disse ele-
menter i forbindelse med nedrivning m.v.? I benægtende fald, vil ministeren da
yde teknisk bistand til et ændringsforslag af samme karakter?”
Svar:
Nedenfor fremgår teknisk bistand til et ændringsforslag til L 36 som ønsket af
spørgeren.
Jeg kan oplyse, at krav til bygningers klimapåvirkning følger af bygningsregle-
mentet i overensstemmelse med aftale mellem Socialdemokratiet, Venstre,
Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre, Enhedslisten, Det
Konservative Folkeparti og Alternativet om
National strategi for bæredygtigt
byggeri
af 5. marts 2021.
Selvom det teknisk vil være muligt fx at indføre hjemmel i planloven til, at der i
lokalplaner kan fastsættes CO
2
-krav for nybyggeri under iagttagelse af EU-ret-
ten, herunder byggevareforordningen, kan forslaget medføre forskellige kom-
munale fortolkninger og regler i de enkelte lokalplaner frem for en ensartet og
national regulering i bygningsreglementet. Der vil dermed være en væsentlig
risiko for, at forslaget vil fordyre den grønne omstilling af byggeriet yderligere.
Det er min vurdering, at der er fundet en fornuftig balance mellem byggelovens
regler om krav til byggematerialer, herunder CO
2
-aftryk m.v. og planlovens reg-
ler om kommunernes arealplanlægning.
Eventuelle yderligere ændringer i kommunernes mulighed for at fastsætte krav
i lokalplaner forudsætter enighed i forligskredsen bag planloven.
Frederiksholms Kanal 21
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
[email protected]
Akt nr.: 264001
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 15. marts 2023
L 36 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 7: Spm. om ændringsforslag om, at kommunerne i lokalplanerne kan stille krav til materialers CO2-aftryk ved anvendelse af livscyklusvurdering (LCA) og til kortlægning af anvendte ressourcer
2675830_0002.png
Jeg kan på den baggrund ikke støtte ændringsforslaget.
Jeg kan i øvrigt henvise til mit svar på udvalgets spørgsmål 1 til L 36.
Ændringsforslag
Til § 1
x)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01.
§ 15, stk. 2, nr. 7,
affattes således:
»7)
bebyggelsers omfang og udformning, herunder til regulering af boligtæthe-
den og til regulering af materialers CO
2
-aftryk ved anvendelse af livscyklusvur-
dering og kortlægning af anvendte ressourcer og materialer med henblik på se-
nere genbrug,«.«
[udvidelse af de emner, som kommuner kan fastsætte bestemmelser om i lokal-
planer]
Bemærkninger til forslaget
Med forslaget kan kommunerne, hvis de ønsker det, og under iagttagelse af EU-
retten, herunder byggevareforordningen, optage bestemmelser i lokalplaner
med krav til materialers CO
2
-aftryk ved anvendelse af livscyklusvurdering
(LCA) og kortlægning af anvendte ressourcer og materialer med henblik på se-
nere genbrug af disse elementer i forbindelse med nedrivning m.v.
Akt nr.:
Side 2
Louise Schack Elholm
/ Hans Peter Olsen