Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling), Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling), Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
L 36 , L 36 A , L 36 B
Offentligt
get for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling),Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling),Udvalget for Landdistrikter og Øer 2022-23 (2. samling)
Folketingets Udvalg for Landdistrikter og Øer
Frederiksholms Kanal 21
Udvalget for Landdistrikter og Øer har den 22. februar 2023 bedt om mit svar på
spørgsmål 1 til ULØ L 36 - Forslag til lov om ændring af lov om planlægning, lov
om Planklagenævnet og lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet (Fremme af ved-
varende energi i den fysiske planlægning og effektivisering af sagsbehandling i
Planklagenævnet og Miljø- og Fødevareklagenævnet).
Spørgsmål 1:
”Vil
ministeren kommentere præsentation, samt notat fra foretrædet med Rådet
for Bæredygtigt Byggeri den 22. februar 2023, jf. L 36 - bilag 4.”
Svar:
Rådet for Bæredygtigt Byggeri påpeger, at kommunerne gerne vil gøre en for-
skel og bidrage til at reducere Danmarks drivhusgasudledninger. Ligeledes an-
gives det, at kommunerne ønsker flere muligheder for at stille bæredygtigheds-
krav i planlægningen for det byggede miljø, så CO
2
-aftrykket fra nybyggeri, byg-
gematerialer og byudvikling minimeres. Rådet nævner, at der er brug for at
give kommunerne flere muligheder for at implementere klimahensyn. Derfor
opfordrer Rådet for Bæredygtigt Byggeri til, at tilføjelsen af klimahensyn til
planlovens formålsparagraf følges op med, at kommunerne får mulighed for i
nye lokalplaner at stille krav til materialers CO
2
-aftryk ved anvendelse af livscy-
klusvurdering (LCA), og til ressource/materialekortlægning og genbrug af eg-
nede bygningsdele i forbindelse med nedrivning eller omdannelse.
Jeg kan oplyse, at baggrunden for regeringens lovforslag er, at partierne bag af-
talen fra 15. juni 2022 om
Opfølgning på evaluering af planloven
(Socialdemo-
kratiet, Venstre, Dansk Folkeparti og Det Konservative Folkeparti) har ønsket,
at klima skrives ind i planlovens formål. Det er udtryk for et ønske om, at klima
kan indgå som et legitimt hensyn i kommunernes planlægning på lige fod med
hensyn til miljø og natur og vækst og udvikling.
Det nye klimahensyn vil dermed være en saglig planlægningsmæssig begrun-
delse i den fysiske planlægning. Det vil sige, at kommunale myndigheder frem-
over kan motivere bestemmelser i kommune- og lokalplaner med et ønske om
at reducere udledningen af klimagasser. Det er kommunalbestyrelsen som
planlæggende myndighed, der vil skulle afveje og gøre rede for, hvordan klima-
hensyn indgår i den konkrete planlægning.
Det indgår desuden i ovennævnte politiske aftale om planloven, at kommu-
nerne får mulighed for i kommuneplanen at fastsætte en minimumsprocent for
1220 København K
www.km.dk
Telefon 3392 3390
e-post
Dette akt nr. bedes oplyst ved
henvendelse til Kirkeministeriet
Dato: 10. marts 2023