Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget 2022-23 (2. samling)
L 24
Offentligt
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget
Christiansborg
1240 København K
Ministeren
Dato
20. februar 2023
J nr.
Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget har i brev af 8. februar 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål 4 til L24, som jeg hermed skal besvare. Spørgsmålet er stillet
efter ønske fra Theresa Scavenius (ALT).
Spørgsmål 4
Vil ministeren yde teknisk bistand til at udforme det/de nødvendige
ændringsforslag, som sikrer forbrugerbeskyttelse ved at gøre undtagelsen til
substitutionsprincippet tidsbegrænset? Tidsbegrænsningen kan være eks. være 5
år og med mulighed for fornyelse på baggrund af Forsyningstilsynets analyse.
Svar
Et ændringsforslag til L24 med det ønskede indhold er vedlagt.
Lad mig indledningsvis gøre det klart, at der er betydelig risiko for, at ændringsfor-
slaget kan føre til, at såvel det planlagte geotermiprojekt i Århus som kommende
projekter ikke vil blive gennemført med det foreslåede ændringsforslag.
Indhold af L24
Hensigten med den politiske aftale, der ligger til grund for L24, er at søge at frem-
me udnyttelsen af geotermi ved at reducere investorrisikoen for investeringer i geo-
termi og samtidig tage hensyn til forbrugerbeskyttelsen.
Efter den gældende lovgivning må fjernvarmeselskabet ikke opkræve mere for den
geotermiske varme hos forbrugerne end substitutionsprisen. Substitutionsprisen er
varmeselskabets alternative pris ved at fremskaffe den omhandlede varmemæng-
de, fx geotermisk energi, enten ved selv at producere den eller ved at købe den
hos tredjemand. Substitutionsprisen udvikler sig derfor i takt med såvel den gene-
relle teknologiudvikling som de konkrete lokale forhold.
Det betyder, at fjernvarmeselskabet ikke må opkræve en varmepris fra forbrugerne,
hvis der findes et reelt alternativ, der kan levere varme til en lavere pris. Hvis en
sådan situation opstår, vil Forsyningstilsynet kunne pålægge fjernvarmeselskabet
at sænke varmeprisen. Det er netop denne risiko, L24 har som formål at fjerne, når
det kommer til geotermiprojekter.
Geotermisk varme er forbundet med en lang investeringshorisont og undergrunds-
risiko. For at sikre det økonomiske fundament under investeringen, som gør, at
investor er villig til at foretage den, er det vurderet nødvendigt, at operatøren har
mulighed for at afsætte varmen til fjernvarmeselskabet til en pris, der er fastlagt i
den privatretlige aftale. Det gælder også, selvom der på sigt måtte vise sig billigere
muligheder fra andre varmekilder (substitutionsprisen).
Klima-, Energi- og
Forsyningsministeriet
Stormgade 2-6
1470 København K
T: +45 3392 2800
E:
www.kefm.dk
Side 1/2