Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 13
Offentligt
2662921_0001.png
Transportministeren
Beskæftigelsesudvalget
Folketinget
16. februar 2023
2023-951
Frederiksholms Kanal 27 F
1220 København K
Telefon 41 71 27 00
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 9. februar 2023 stillet mig føl-
gende spørgsmål vedrørende L 13 – Forslag til lov om konsekven-
ser ved afskaffelsen af store bededag som helligdag, som jeg her-
med skal besvare. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Dennis
Flydtkjær (DD).
Spørgsmål nr. 71:
Vil ministeren redegøre for antallet af trafikulykker, som en ekstra
arbejdsdag vil medføre?
Svar:
Jeg har forelagt spørgsmålet for Vejdirektoratet, der oplyser føl-
gende, som jeg kan henholde mig til:
”Indledningsvis skal det understreges, at Vejdirektoratet under de
givne betingelser kun ser sig i stand til at give et meget overordnet
og generelt svar på det stillede spørgsmål, og kun med meget kraf-
tige forbehold.
Helt generelt registreres der flere trafikulykker på hverdage end på
lørdage og søndage, og almindeligvis er fredag den ugedag, hvor
der registreres flest trafikulykker. Vejdirektoratet har beregnet det
gennemsnitlige antal politiregistrerede personskadeulykker for
hver af ugens dage, baseret på den 10-årige periode 2010-2019.
Ulykkestal er også tilgængelige for årene 2020-2021, men er
næppe repræsentative, eftersom restriktionerne i forbindelse med
covid-19 i nogle måneder har påvirket trafikken og dermed ulyk-
kestallene i et ikke ubetydeligt omfang.
Ulykkesniveauet på de enkelte ugedage er beregnet både for alle
årets måneder tilsammen og specifikt for forårsmånederne
april/maj. Resultaterne fremgår af nedenstående tabel og er desu-
den illustreret på det efterfølgende diagram. Det skal understreges,
at der i beregningerne ikke er taget hensyn til, at nogle specifikke
hverdage i perioden har været helligdage.
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 71: Spm. om antallet af trafikulykker, som en ekstra arbejdsdag vil medføre
2662921_0002.png
Side 2/3
Ugedag
Personskadeulykker pr.
døgn baseret på alle må-
neder i perioden 2010-
2019
Personskadeulykker pr.
døgn baseret på april og
maj måned i perioden
2010-2019
8,8
8,9
9,2
8,9
9,7
7,1
7,2
9,1
Mandag
Tirsdag
Onsdag
Torsdag
Fredag
Lørdag
Søndag
8,5
8,5
8,8
9,0
9,6
7,2
6,4
8,9
Gennemsnit hver-
dage
Gennemsnit alle
dage
8,3
8,5
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 71: Spm. om antallet af trafikulykker, som en ekstra arbejdsdag vil medføre
2662921_0003.png
Side 3/3
I gennemsnit er der registreret 8,3 personskadeulykker pr. døgn,
når beregningen baseres på alle årets måneder, og 8,5 personska-
deulykker pr. døgn, når beregningen alene baseres på månederne
april/maj.
På hverdage (man-fre) er der i gennemsnit registreret 8,9 person-
skadeulykker pr. døgn, når beregningen baseres på alle årets må-
neder, og 9,1 personskadeulykker pr. døgn, når beregningen alene
baseres på månederne april/maj.
Specifikt for fredage er det gennemsnitlige antal personskadeulyk-
ker beregnet til 9,6 ulykker pr. døgn, når beregningen baseres på
alle årets måneder, og til 9,7 ulykker pr. døgn, når beregningen
alene baseres på månederne april/maj.
Umiddelbart tyder tallene på, at indførelsen af en ekstra arbejds-
dag i teorien kan medføre en stigning i antallet af ulykker på ca. 2
personskadeulykker, svarende til forskellen på det gennemsnitlige
antal ulykker på en hverdag og det gennemsnitlige antal ulykker på
en weekend-dag.
Denne vurdering bygger naturligvis på en række forudsætninger,
herunder at den fridag, der konverteres til normal arbejdsdag, i ud-
gangspunktet har et ulykkesniveau, der svarer til det normale ni-
veau lørdag/søndag. Specifikt med hensyn til Store Bededag har
det ikke været muligt inden for tidsfristen at undersøge, om dette
er tilfældet, og det er heller ikke sikkert, at der med en grundigere
undersøgelse vil kunne fremskaffes et brugbart resultat, blandt an-
det fordi ulykkestallenes naturlige variation medfører meget store
forskelle fra dag til dag, når man betragter specifikke enkeltdage.
Ligeledes må der i en specifik vurdering gøres en række antagelser
om trafikkens udvikling og fordeling hen over de pågældende dage,
som vil være usikre.”
Med
venlig
hilsen
Thomas Danielsen