Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 13
Offentligt
2660685_0001.png
TALE
Samråd A/B om L 13 om konsekvenser ved
afskaffelsen af store bededag som helligdag
(afholdes d. 8. februar 2023 kl. 13.00-15.15)
DET TALTE ORD GÆLDER
Samrådsspørgsmål A, stillet af Pelle Dragsted (EL) og Victoria Velasquez (EL)
”Vil
ministrene redegøre for de økonomiske, beskæftigelsesmæssige og overens-
komstmæssige konsekvenser af en afskaffelse af store bededag eller en anden hel-
ligdag?”
Samrådsspørgsmål B, stillet af Karsten Hønge (SF)
”I regeringsgrundlaget ”Ansvar for Danmark” fra 2022 fremgår det, at regerin-
gen vil finansiere en fremrykning af udgifterne til forsvaret ved at afskaffe en hel-
ligdag, givetvis store bededag. Helt konkret skal store bededag finansiere fremryk-
ningen af indfasningen af det varige løft til forsvarsudgifterne fra 2033 til 2030. Vil
ministrene i denne forbindelse besvare, hvorfor det ensidigt er lønmodtagere, som
skal betale for denne fremrykning af forsvarsudgifterne? Vil lønmodtagerne få en
fridag eller helligdag tilbage, når fremrykningen er betalt? Vil ministrene desuden
redegøre for, hvorvidt regeringen agter at blande sig i arbejdstider og aflønning
uden at inddrage fagbevægelsen og arbejdsgivere?”
31. januar 2023
J.nr. 2023 - 197
CAIJ
Ditte Lings Fiala
[Indledning]
Tak for invitationen til samrådet i dag.
Det handler om regeringens lovforslag, der gør
store bededag til en almindelig arbejdsdag fra
2024.
Det er et lovforslag, som har været grundigt debat-
teret i folketingssalen
og i det hele taget i sam-
fundet. Nu får vi endnu en drøftelse her
det sy-
nes jeg er godt. Lad os endelig få perspektiverne
frem i lyset.
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om talepapir fra samrådet den 8/2-23
Det er også et lovforslag, hvor alle til stede har
været inviteret til tekniske gennemgange, hvor Fi-
nansministeriet også har været til stede, og hvor
der var mulighed for at stille de tekniske spørgs-
mål til lovforslag og økonomiske beregninger. I
dag har vi et samråd om lovforslaget og konse-
kvenserne af det. Det ser jeg frem til en god poli-
tisk drøftelse af.
Det er aftalt, at jeg lægger for, og så tager finans-
ministeren over. Vi vil besvare de to samråds-
spørgsmål samlet.
Først vil jeg kort komme ind på baggrunden for re-
geringens forslag og dernæst hovedpunkterne i det
lovforslag, der gør store bededag til en almindelig
arbejdsdag. I den forbindelse vil jeg besvare sam-
rådsspørgsmål A.
Til sidst vil jeg besvare samrådsspørgsmål B. Og
så tager finansministeren over og vil besvare de
dele af samrådsspørgsmålene, der omhandler de
økonomiske og beskæftigelsesmæssige konse-
kvenser af forslaget.
[Motivation for lovforslaget]
Men først og fremmest lidt om baggrunden. Det
har været sagt flere gange, at det er en ekstraordi-
nær tid. Regeringen har lagt lovforslaget frem,
2
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om talepapir fra samrådet den 8/2-23
fordi vi ønsker en massiv investering i vores for-
svar og sikkerhed i en tid, der kalder på det.
Vi skal have et varigt løft af vores forsvar og leve
op til vores forpligtelser til NATO. Og i en tid med
krig i Europa skal vi støtte op, men samtidig også
passe på Danmark.
Samtidig har vi en masse andet, som vi gerne vil.
Og som også kræver finansiering. Store ambitioner
kræver, at vi finder pengene til det. Uanset om det
handler om vores uddannelsessystem. Om det
handler om et sundhedssystem uden ventelister, en
psykiatri som i den grad har brug for et løft i for-
hold til i dag. Men også et spørgsmål om, at når
der kommer flere børn og flere ældre, at vi også
ønsker en værdig hverdag for dem. Udover det
selvfølgelig også et fokus på at bevare den frem-
drift i den grønne omstilling, som der har været.
Det er derfor, at vi fra regeringens side har sagt, at
når vi gør store bededag til en almindelig arbejds-
dag fra 2024, så genereres et væsentligt bidrag til
finansiering af løftet af forsvaret. Vi har samtidig
sagt, at vi selvfølgelig gerne hører på, hvordan der
i øvrigt kan være perspektiver på den finansiering.
Men jeg vil samtidig bemærke, at hvis vi tager de
øvrige finansieringskilder, som regeringen allerede
har lagt på bordet, og lægger dem ind i forsvaret i
3
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om talepapir fra samrådet den 8/2-23
stedet for, så er der et hul ved nogle af velfærdsin-
vesteringerne.
Det ønsker regeringen og jeg ikke at efterlade, og
derfor er der stadig brug for de 3 mia. kr., som vi
får i hånden med dette lovforslag.
Vi mener, at det er en rigtig beslutning, og vi me-
ner også, at det er et væsentligt bidrag ind i et re-
geringsgrundlag, der grundlæggende har ret store
ambitioner.
[Svar på samrådsspørgsmål A]
Det var indledningsvist
nu videre til samråds-
spørgsmål A.
Det lovforslag, som er genstanden for samrådet i
dag, handler om konsekvenserne ved afskaffelsen
af store bededag som helligdag.
Jeg er med på, at der er stor uenighed om forslaget
både her omkring bordet og i øvrigt.
Jeg synes, det er godt, at vi får debatten. Vi havde
på den gode side af seks timer i Folketinget om-
kring det, og vi fortsætter her. Jeg vil gerne under-
strege, at det stiller jeg fortsat op til. Fordi selvom
der er uenighed, så er det godt og vigtigt, at vi får
perspektiverne på bordet. Og at I også som Folke-
ting kan stille spørgsmål til regeringen.
4
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om talepapir fra samrådet den 8/2-23
[Lovforslagets konsekvenser for overenskomster]
Lovforslaget gør store bededag til en almindelig
arbejdsdag. Det betyder, at de løn- og ansættelses-
vilkår, som i øvrigt gælder på almindelige arbejds-
dage, vil gælde fremadrettet.
Lovforslaget indebærer, at bestemmelser om sær-
lige løn- og ansættelsesvilkår på helligdage, som
findes i bl.a. kollektive overenskomster og indivi-
duelle aftaler, ikke i fremtiden vil gælde på det,
der i dag hedder store bededag.
Lovforslaget betyder, at mange danskere vil skulle
arbejde én dag mere om året. Selvfølgelig med
løn.
Lovforslaget medfører derfor også, at lønmodta-
gere, der får forøget deres arbejdstid som følge af
loven, får løn for det ekstra arbejde.
Det, at vi arbejder en dag ekstra om året er med til
at levere et afgørende bidrag til at finansiere et løft
af vores forsvar og sikkerhed, som regeringen og
jeg mener er helt afgørende i den tid, vi lever i.
[Svar på samrådsspørgsmål B]
Det leder mig videre til mit svar på samråds-
spørgsmål B.
5
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om talepapir fra samrådet den 8/2-23
[Ansvarligt og solidarisk forslag]
Regeringen mener, at det er både et ansvarligt og
solidarisk forslag at gøre store bededag til en eks-
tra almindelig arbejdsdag.
Som jeg nævnte før: Når vi beder danske lønmod-
tagere om at arbejde en dag mere, skal de naturlig-
vis have løn for det.
Jeg er opmærksom på, at lovforslaget vil have for-
skellige konsekvenser for forskellige faggrupper.
Det er regeringens vurdering, at den model, som vi
har præsenteret, er den mest balancerede i de
mange hensyn, der skal tages højde for.
[Permanent afskaffelse af store bededag]
Som svar på det næste, som spørgeren er inde på
så er det regeringens forslag, at store bededag per-
manent afskaffes som helligdag.
Vi står i en situation, hvor der er behov for skarpe
prioriteringer. Det gælder både de øgede udgifter
til vores forsvar og sikkerhed, men det gælder også
i det hele taget i vores samfund.
Et bredt flertal i Folketinget har besluttet at løfte
forsvarsudgifterne varigt. Derfor er der også brug
for varig finansiering.
6
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om talepapir fra samrådet den 8/2-23
Der er varige udgifter til forsvaret, vi skal ud at
finde
også efter 2030. Og ja
det betyder, at lov-
forslaget lægger op til en permanent afskaffelse.
[Inddragelsen af arbejdsmarkedets parter]
Til sidst kommer spørgeren ind på inddragelsen af
arbejdsmarkedets parter.
Jeg vil gerne understrege, at jeg er helt enig i de
udsagn, der bliver fremhævet af mine partikolle-
gaer og for nogens vedkommende også regerings-
kollegaer, i forhold til, at den danske model spiller
en afgørende rolle, i det samfund vi har. Og det
har jeg stor respekt for.
Det er på mange måder fundamentet for det vel-
fungerende arbejdsmarked
også med kroge ind i
den samfundsmodel vi har.
Jeg har allerede i min første tid som beskæftigel-
sesminister forsøgt at have en løbende dialog med
arbejdsmarkedets parter. Det sætter jeg stor pris
på, og det kommer jeg til at fortsætte med.
I forhold til det konkrete lovforslag så blev ar-
bejdsmarkedets parter helt formelt orienteret om
det nærmere indhold i lovforslaget, inden vi sendte
det i ekstern høring.
7
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om talepapir fra samrådet den 8/2-23
Det skete på en teknisk gennemgang af lovforsla-
get hos Beskæftigelsesministeriet.
I den forbindelse blev parterne også tilbudt mulig-
heden for at stille tekniske spørgsmål i høringspe-
rioden.
Og så har vi selvfølgelig nærlæst parternes hø-
ringssvar med deres input til lovforslaget i den
eksterne høring. Det gav anledning til, at bemærk-
ningerne i lovforslaget blev præciseret og udfoldet
yderligere. Ligesom som vi har svaret på deres
spørgsmål i høringsnotatet. Og ministeriet og jeg
står selvfølgelig fortsat til rådighed for spørgsmål
til og debat om lovforslaget. Også det gælder selv-
følgelig også arbejdsmarkedets parter.
[Afslutning]
Jeg vil gerne runde af med at understrege, at vi af-
skaffer ikke store bededag som helligdag bare for
at gøre det.
Vi gør det, fordi vi står i en ekstraordinær situation
vi skal styrke Danmarks sikkerhed, vi skal have
et varigt løft af vores forsvar, og vi skal samtidig
finde pengene, så det ikke udhuler muligheden for
også at udvikle det velfærdssamfund, som vi alle
sætter pris på.
8
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 57: Spm. om talepapir fra samrådet den 8/2-23
Det tager vi ansvar for fra regeringens side med
det her lovforslag.
Jeg glæder mig til den videre debat.
Jeg vil nu give ordet til finansministeren.
Tak for ordet.
9