Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 13
Offentligt
2663373_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 197
17. februar 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 27. januar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
3 (L 13), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 3:
”Med
lovforslaget lægges der op til at kompensere lønmodtagere, der får fast må-
nedsløn, med et løntillæg af arbejdsgiveren svarende til værdien af en almindelig
arbejdsdag. Løntillægget opgøres, jf. lovforslaget, som 0,45 pct. af årslønnen. Vil
ministeren oplyse de fordelingsmæssige konsekvenser ved at indføre et sådan løn-
tillæg? Og vil ministeren redegøre for, hvorfor man har valgt en model, hvor der
kompenseres ved at indføre et tillæg som en andel af lønnen, i stedet for eksempel-
vis at kompensere med et fast beløb på tværs af indtægtsniveau?”
Svar:
Beskæftigelsesministeriet har til brug for besvarelsen indhentet et bidrag fra Øko-
nomiministeriet, der har oplyst følgende:
”Der henvises til svar på
Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 48 af 17. januar
2023
for en opgørelse af fordelingsvirkningerne ved afskaffelse af en helligdag,
herunder for en beskrivelse af de beregningsforudsætninger, der ligger til grund for
opgørelsen. Af svaret fremgår det, at afskaffelsen af en helligdag med modstykke i
en lønkompensation på 0,45 pct. af årslønnen skønnes at bidrage til at øge ind-
komstforskellene en smule målt ved Gini-koefficienten, svarende til 0,01 pct.-po-
int.
Løntillægget er fastsat som en procentvis forhøjelse af lønnen, der svarer til brutto-
forøgelsen af den årlige arbejdstid. Lønmodtagere med en fast månedsløn eller fast
løn for en anden periode kompenseres dermed for en ekstra arbejdsdag med samme
aflønning, som de modtager for øvrige almindelige arbejdsdage.
Hvis tillægget i stedet blev fastsat som et fast beløb på tværs af indtægtsniveau,
ville nogle beskæftigede ikke blive fuldt kompenseret for den ekstra arbejdsdag.
Det ville omfatte beskæftigede, hvor den aftalte aflønning for en almindelig ar-
bejdsdag i udgangspunktet overstiger det fastsatte beløb. Modsat ville beskæfti-
gede, for hvem det fastsatte beløb er højere end aflønningen for en almindelig ar-
bejdsdag, modtage en kompensation, der overstiger deres aflønning for øvrige al-
mindelige arbejdsdage.”
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 3: Spm. om de fordelingsmæssige konsekvenser ved at kompensere lønmodtagere, der får fast månedsløn, med et løntillæg af arbejdsgiveren svarende til værdien af en almindelig arbejdsdag
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
2