Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 13
Offentligt
2667191_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
27. februar 2023
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 127 (L 13 - § 17.
Beskæftigelsesministeriet) af 23. februar 2023 stillet efter ønske
fra Pelle Dragsted (EL)
Spørgsmål
Finansministeriet angav i det bredt omtalte notat fra 2012, jf. bilag 1 til svar på
FIU (alm. del) spørgsmål 83, folketingsåret 2022-23 (2. samling), forhold, der talte
for, at det faktiske gennemslag på den præsterede arbejdstid ved en opjustering af
den planlagte arbejdstid, ville være lavere end det mekaniske gennemslag ved en
sådan afskaffelse, jf. herom i notatets tabel 1. I den forbindelse henviste Finansmi-
nisteriet til DA’s arbejdsmarkedsrapport 2011, hvoraf det fremgår, at blot 23 pct.
af de ansatte på DA/LO-området i 2008 ingen hjemmel havde til at fravige OK-
arbejdstidsregler. I DA’s arbejdsmarkedsrapport af 2014, som indeholder samme
type opgørelse, men for 2012, er dét tal faldet fra 23 pct. til kun 7 pct., jf. tabel 5.7,
hvorved mere end 9 ud af 10 privatansatte må antages at have visse muligheder
for at fravige den centralt aftalte OK-arbejdstid, herunder hvis denne planlægges
fra politisk hold at stige med f.eks. 1 arbejdsdag på baggrund af, at store bededag
afskaffes. Vil ministeren forholde sig til, om denne udvikling bestyrker eller svæk-
ker ministerens overbevisning om, at gennemslaget på den faktiske arbejdstid ved
at afskaffe store bededag er sat tilstrækkeligt lavt. Direkte link:
https://www.da.dk/globalassets/arbejdsmarkedsanalyse/arbejdsmarkedsrapport-
2011.pdf og https://www.da.dk/globalassets/arbejdsmarkedsanalyse/arbejdsmar-
kedsrapport-2014.pdf.
Svar
Det er Finansministeriets vurdering, at der vil være et gennemslag på ¾ på den
præsterede arbejdstid ved enten at afskaffe eller indføre en helligdag. Dette princip
er blevet benyttet siden 2012 og under skiftende regeringer.
Vurderingen om et gennemslag på ¾ blev fastlagt i 2012 på baggrund af en samlet
vurdering, hvori den omtalte analyse på arbejdskraftundersøgelsen var ét af flere
elementer. Samtidig blev der set på den langsigtede sammenhæng mellem aftalte-
og præsterede timer samt fagøkonomiske overvejelser om gennemslaget.
Efter fremsættelse af lovforslaget har Finansministeriet fundet det relevant at gen-
besøge beregningsforudsætningerne, herunder det forudsatte gennemslag. Det
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 128: Spm. om det faktiske gennemslag på præsteret arbejdstid fra afskaffelsen af store bededag, hvis man anvender mere tidssvarende tal om decentrale muligheder for at fravige centralt aftalt OK-arbejdstid
2667191_0002.png
Side 2 af 2
skal ses i lyset af, at der foreligger nyere og bedre datagrundlag og ønsket om at
basere vurderingen på opdaterede tal.
De opdaterede og bedre datakilder bekræfter vurderingen om et gennemslag på
¾. Dette blev også præsenteret i forbindelse med Finansministeriets gennemgang
af ministeriets vurderingen af effekten ved at afskaffe en helligdag, som blev af-
holdt 31. januar 2023. Materialet fra den faglige briefing kan findes på Finansmini-
steriets hjemmeside.
1
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister
https://fm.dk/media/26778/baggrundsbriefing-om-finansministeriets-vurdering-af-effekten-ved-at-af-
skaffe-en-helligdag.pdf
1