Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 13
Offentligt
2664669_0001.png
Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 13 - endeligt svar på spørgsmål 31
Offentligt
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Victoria Velasquez (EL)
[email protected]
Pelle Dragsted (EL)
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023-197
16. februar 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 2. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
31 (L 31), som hermed besvares. Spørgsmålet er stillet efter ønske fra Victoria
Velasquez (EL) og ikkemedlem af udvalget (MFU) Pelle Dragsted (EL).
Spørgsmål nr. 31:
”En
række timelønnede lønmodtagere har fri på store bededag med fuld løn, enten
som følge af en løbende opsparing af tid, eller som følge af, at de får fri med løn på
helligdage uden nogen nærmere optjeningsregler. Lovforslaget indeholder hverken
i § 4 eller i bemærkningerne hertil en klar formulering om, at disse medarbejdere
skal have løn for en ekstra dags arbejde, selvom det synes forudsat i høringsnotatet.
Vil ministeren sikre, at dette tydeliggøres inden loven vedtages?”
Svar:
Det følger af lovforslagets § 1, at loven har til formål at sikre, at store bededag an-
ses som en almindelig arbejdsdag, hvor de løn- og ansættelsesvilkår, som i øvrigt
gælder på almindelige arbejdsdage, finder anvendelse.
Med forslaget vil retstilstanden i medfør af anden lovgivning, kollektive overens-
komster og aftaler, individuelle aftaler, kutymer, ensidigt fastsatte regler eller til-
svarende regler om særlige løn- og ansættelsesvilkår på helligdage således blive
ændret for så vidt angår arbejde udført på store bededag. Konsekvensen vil være, at
de vilkår i ansættelsesforholdet, som gælder på almindelige arbejdsdage, også vil
gælde for denne dag. Det vil fx være lønniveau, herunder i forbindelse med overar-
bejde eller anden særlig betaling, arbejdstid, arbejdets tilrettelæggelse, ferie og an-
det fravær mv.
Efter lovforslagets § 2, stk. 1, finder særlige løn- og ansættelsesvilkår på hellig-
dage, herunder bestemmelser om frihed, kompenserende frihed, ulempegodtgørelse
og løn under fravær, som findes i anden lovgivning, kollektive overenskomster og
aftaler, individuelle aftaler, kutymer, ensidigt fastsatte regler eller tilsvarende reg-
ler, ikke anvendelse for så vidt angår store bededag.
For så vidt angår timelønnede lønmodtagere følger det af lovforslagets § 4, at for-
øges arbejdstiden i medfør af § 2, stk. 1, modtager lønmodtagere, der aflønnes for
det erlagte antal timer, den aftalte timeløn for almindelige arbejdsdage af arbejdsgi-
veren ved arbejde udført på store bededag, eventuelt med tillæg for overarbejde el-
ler andet arbejde, som efter aftale honoreres særskilt.
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 114: Spm. om materialet fra 3F København til brug for deres foretræde for udvalget den 21/2-23
Det følger af bemærkningerne til lovforslagets § 4, at bestemmelsen ikke omfatter
ikke timelønnede lønmodtagere, for hvem arbejdstiden ikke forøges som en konse-
kvens af § 2, stk. 1. Denne gruppe reguleres alene i § 2, hvorefter deres eventuelle
helligdagstillæg bortfalder ved arbejde udført på
store bededag.
Beskæftigelsesministeriet bemærker afslutningsvis, at lovforslaget omfatter alle
lønmodtagere og grupper af lønmodtagere, som i dag har særlige løn- og ansættel-
sesvilkår, som følge af store bededag. Hvis en lønmodtager i sine løn- og ansættel-
sesvilkår ikke har særlige forhold, som følge af store bededag, er lønmodtageren
ikke omfattet af loven. Lovforslaget vil dermed kunne have forskellig betydning
for den enkelte lønmodtager, idet det afhænger af de aftalte vilkår. Der henvises i
øvrigt til Beskæftigelsesministeriets høringsnotat til lovforslaget (L 13
bilag 1,
side 13).
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
2