Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 13
Offentligt
2666992_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
Christiansborg
24. februar 2023
Svar på Beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 110 (L 13 - § 17.
Beskæftigelsesministeriet) af 16. februar 2023 stillet efter ønske
fra Christina Olumeko (ALT)
Spørgsmål
Vil ministeren udfærdige og oversende et notat svarende til ”Bilag 2 Langsigtet
virkning på de offentlige finanser” i ”Bilag 1. Beregningsnotat fra 2012” i svar på
FIU (alm. del)
spørgsmål 83, folketingsåret 2022-23 (2. samling), som er opdate-
ret til at matche beregningerne, der ligger til grund for beregningerne af provenuet
ved afskaffelse af store bededag, som er lavet i forbindelse med den nuværende
debat, og redegøre for hvori forskelle i forhold til tidligere beregninger ligger, og
hvad der ligger til grund for eventuelt nye antagelser?
Svar
Finansministeriets vurdering af de økonomiske konsekvenser af at gøre store be-
dedag til en hverdag er baseret på den samme tilgang, som ud fra en samlet vurde-
ring blev anvendt i 2012 til at skønne over virkningen af at afskaffe en feriedag el-
ler en helligdag. Beregningerne er blandt andet beskrevet i
svar på beskæftigelsesudval-
gets spørgsmål nr. 55 (L 13 - § 17. Beskæftigelsesministeriet) af 7. februar 2023.
I beregningerne i bilaget i det oversendte notatudkast, der spørges til, er der fx for-
udsat fuldt gennemslag på arbejdstiden, hvilket ikke afspejler Finansministeriets
skøn for virkningen på arbejdstiden. Derudover er der tale om
”bottom-up-bereg-
ninger”, som er lavet uden at tage højde for samtlige de afledte virkninger på øko-
nomien som en afskaffelse af en fridag vil have i en makroøkonomisk modelbereg-
ning. Blandt andet er der set bort fra virkninger på virksomhedsskatter samt andre
skatter og afgifter tilknyttet produktionen og virksomhedsejernes indkomst og for-
brug,
jf. bl.a. også Svar på Skatteudvalgets spørgsmål nr. 344 af 23. februar 2022.
Det fremgår ikke tydeligt af de
ukonsoliderede
tabeller i det ikke-endelige bilag fra
2012 hvilke valg, afgrænsninger og antagelser, der er gjort for at komme frem til
præcis disse beregningsforudsætninger.
Finansministeriet · Christiansborg Slotsplads 1 · 1218 København K
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 110: MFU spm. om oversendelse af beregningerne, der ligger til grund for beregningerne af provenuet ved afskaffelse af store bededag
2666992_0002.png
Side 2 af 3
Hvis man tager udgangspunkt i beregningsforudsætningerne, der er anvendt i Fi-
nansministeriets vurdering af de økonomiske konsekvenser af at gøre store bede-
dag til en hverdag og som er beskrevet i
svar på beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 55
(L 13 - § 17. Beskæftigelsesministeriet) af 7. februar 2023,
kan man opstille en beregning
tilsvarende beregningen for fuldtidspersoner i bilagets tabel 2.
Den gennemsnitlige årsløn inkl. pension pr. fuldtidsbeskæftiget forudsættes at
være godt 530.000 kr. (2023-niveau), hvilket svarer til cirka 475.000 kr. ekskl. ind-
betalinger på fradragsberettigede pensionsordninger. Den gennemsnitlige effektive
marginalskatteprocent kan opgøres til 47,2 pct. og der forventes et tilbageløb fra
forbrugsskatter på 23 pct.
1
Med udgangspunkt i en
opdateret ”bottom-up-beregning” lavet på samme måde
som i bilaget kan der opgøres en saldovirkning af en forøgelse af beskæftigelsen
med én fuldtidsperson på knap 282.000 kr. (2023-niveau) efter tilbageløb af det
øgede forbrug, men før virkninger på selskabsskat og øvrige poster mv. Saldovirk-
ningen i bottom-up beregningen afspejler en stigning i indkomstskatterne på godt
224.000 kr. (2023-niveau) og et tilbageløb i form af moms og afgifter på det øgede
forbrug på cirka 58.000 kr. (2023-niveau)
Ved en forøgelse af beskæftigelsen med 8.500 fuldtidspersoner, som Finansmini-
steriet skønner en afskaffelse af store bededag som helligdag vil afspejle, vil den
isolerede virkning på de offentlige finanser således udgøre ca. 2,4 mia. kr. i en bot-
tom-up beregning. Hertil kommer dog som nævnt afledte virkninger på makro-
økonomien, der ikke er taget højde for i de ovenstående beregninger. Beregningen
er derfor ikke direkte sammenlignelig med Finansministeriets skøn for virkningen
af afskaffelse af store bededag, der som nævnt
og i overensstemmelse med nor-
mal praksis for tiltag, der vedrører helt brede grupper på arbejdsmarkedet og ikke
kun specifikke indkomstgrupper mv.
er foretaget på en makromodel, som tager
højde for det samlede indkomstkredsløb og øvrige afledte effekter i økonomien.
Det har ikke været muligt at opgøre de samlede offentlige udgifter til helligdagstil-
læg på store bededag,
jf. svar på beskæftigelsesudvalgets spørgsmål nr. 80 (Alm. del) af 18.
februar 2023.
Det skal afslutningsvist
bemærkes, at de beregninger, der fremgår af ”Bilag
2 Lang-
sigtet virkning på de offentlige finanser”
i ”Bilag
1. Beregningsnotat fra 2012”
i svar på Fi-
nansudvalgets spørgsmål nr. 83 (Alm. del) af 30. januar,
ikke afspejler den beregningstil-
gang, der er anvendt til at skønne over virkningen af at afskaffe en fridag
hver-
ken dengang eller i dag. Derudover er beregningerne og beregningsforudsætnin-
gerne i de nævnte udkast fra 2012, som det også fremgår af tabeloverskrifterne,
ikke endeligt konsolideret.
Jf.
https://fm.dk/media/18103/dokumentationsnotat_om_opgoerelse_af_nettoafgiftsfaktoren_a.pdf
for en nærmere be-
skrivelse af grundlaget for den opgjorte tilbageløbsfaktor.
1
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 110: MFU spm. om oversendelse af beregningerne, der ligger til grund for beregningerne af provenuet ved afskaffelse af store bededag
Side 3 af 3
Med venlig hilsen
Nicolai Wammen
Finansminister