Beskæftigelsesudvalget 2022-23 (2. samling)
L 13
Offentligt
2663541_0001.png
Folketingets Beskæftigelsesudvalg
[email protected]
Beskæftigelsesministeriet
Holmens Kanal 20
1060 København K
T +45 72 20 50 00
E [email protected]
www.bm.dk
CVR 10172748
J.nr. 2023 - 197
17. februar 2023
Beskæftigelsesudvalget har i brev af 15. februar 2023 stillet følgende spørgsmål nr.
34 (L 13), som hermed besvares.
Spørgsmål nr. 34:
”Vil
ministeren kommentere notat fra FOA, jf. L 13 - bilag 15?”
Svar:
Indledningsvis vil jeg gerne understrege, at jeg som beskæftigelsesminister sætter
stor pris på samarbejdet med arbejdsmarkedets parter, herunder med fagbevægel-
sen. Og at jeg altid lytter til og overvejer de input, som parterne kommer med. Det
er ikke det samme som, at vi altid er enige.
Jeg er klar over, at det, vi i regeringen har foreslået at gøre
at afskaffe store bede-
dag og gøre den til en almindelig arbejdsdag
er usædvanligt. Regeringen ønsker,
at der skal ske et varigt løft af forsvarsudgifterne samtidig med, at regeringen har
store ambitioner på Danmarks vegne på en række andre områder. Vi mener, at det
fremsatte lovforslag (L13) er en solidarisk måde at gøre det på.
Forslaget om afskaffelsen af store bededag er et politisk valg, som jeg står helt på
mål for, og som jeg har haft mulighed for at drøfte indgående med Folketingets
partier, både i forbindelse med behandlingen af regeringens lovforslag (L13), det
fremsatte borgerforslag (B24) og i samråd. Derudover har Beskæftigelsesministe-
riet og Finansministeriet stillet sig til rådighed for tekniske gennemgange af L13.
I forhold til FOA’s henvendelse til Beskæftigelsesudvalget vil jeg derfor gerne an-
holde det synspunkt, at regeringen går stille med eller overser elementer i lov-
forslagets konsekvenser.
Der er tydeligt redegjort for konsekvenser af lovforslaget
ikke mindst i de skriftlige
svar til lovforslaget (L13) og i forbindelse med øvrige udvalgsspørgsmål. Det frem-
går bl.a. af svaret på spørgsmål 6 til L13, at lovforslaget ikke rejser spørgsmål om
retten til at føre kollektive forhandlinger.
I forhold til lovforslagets konsekvenser for reguleringsordningerne, så kan jeg hen-
vise til finansministerens svar på både BEU spørgsmål nr. 87 (alm. del, 2022-23 (2.
samling)) og spørgsmål 29 til L 13.
L 13 - 2022-23 (2. samling) - Endeligt svar på spørgsmål 109: Spm. om notat fra FOA
Desuden kan det oplyses, at de offentlige reguleringsordninger aftales i de centrale
overenskomstforlig mellem parterne, hvilket senest skete ved de offentlige overens-
komstforhandlinger i 2021.
Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke ønsker at forholde mig til hverken nuværende
eller fremtidige forhandlinger mellem arbejdsmarkedets parter. Det gør lovforslaget
heller ikke.
I FOA’s
henvendelse omtaler de også
rekrutteringsudfordringerne i den offentlige
sektor. Jeg vil gerne fremhæve, at regeringen er meget opmærksom på, at der er
rekrutteringsudfordringer flere steder i den offentlige sektor, hvilket også afspejler
sig i regeringsgrundlaget ”Ansvar for Danmark”. Jeg ser i den forbindelse frem til
de trepartsforhandlinger om udmøntning af en ekstraordinær ramme på 1 mia. kr. i
2024 stigende til 3 mia. kr. i 2030 til løn og arbejdsvilkår i den offentlige velfærd,
som der er lagt op til med regeringsgrundlaget.
Venlig hilsen
Ane Halsboe-Jørgensen
2